לתרומות לחץ כאן

מנחה – על הרגע שאחרי האחרון…

שאלה:

התחלתי עמידה של מנחה דקה לפני צאת הכוכבים לפי הלוח שאני משתמש בו ואחרי זה ראיתי שבלוחות אחרים צאת הכוכבים מאוחר יותר. כשר בדיעבד? תודה

תשובה:

ראשית זה ודאי לא כשר, כי מנחה יש לסיים לפני השקיעה ולא לפני צאת הכוכבים. גם לגבי שעת הדחק שאדם לא הספיק לפני השקיעה והוא מתפלל לאחריה, עד צאת הכוכבים, הכוונה לצאת הכוכבים שהיא העיקר להלכה – 13.5 דקות לאחר השקיעה, ולא על הזמן שכתוב בלוחות שהוא בדרך כלל לחומרא 18 דקות לאחר השקיעה. שלישית, הכרעת רוב הפוסקים לגבי כל זמני היום והלילה בתפילות, שכל הזמנים שנאמרו הם לא להתחלת התפילה אלא לסיומה. כלומר, אם זמן קריאת שמע בשעה 8:00, אזי כוונת הדברים שצריך לסיימה עד אותה שעה וכן על זה הדרך. כך שמכמה סיבות זה לא מוצלח. ולעצם שאלתך, יש לברר איזה לוח מדוייק יותר ורק לפיו לנהוג תמיד. לוח עיתים לבינה הוא מצויין.

מקורות:

ראה בערוך השולחן סי' קי סעי' שכתב: "ודע שיש מי שאומר דכשהשעה עוברת יתפלל הביננו [מג"א סק"א בשם כנה"ג] ומזה נראה דס"ל דאם התחיל בתפלה קודם גמר הזמן של תפלה ונמשכה עד אחר הזמן לא מקרי שהתפלל בזמנו דהא ודאי כונתו שעתה עדיין לא עבר הזמן דאל"כ מאי נ"מ ולכן ס"ל שיתפלל הביננו ויסיים בתוך הזמן אבל כל הי"ח ברכות יסיים אחר הזמן ולענ"ד נראה מתוס' ברכות [ז'. בד"ה שאלמלי] דהולכין אחר ההתחלה ואם התחיל בזמן תפלה מקרי תפלה בזמנה אף על פי שמסיימה לאחר הזמן ע"ש". ראה עוד במשנה ברורה סי' פט סק"ה כשעוסק בזמני התפילה שכתב שצריך לגמור שמו"ע לפני שליש היום (סוף זמן תפילה).

 

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. ראשית ברוב המקומות מקפידים בגלל ברכת כהנים לסיים לפני השקיעה. שנית אתה מדבר על חזרת הש"ץ ובתוך 13 דקות, למעט חסידים שנוהגים כרבינו תם.

  2. כבוד הרב מחילה. כנראה זה המנהג בירושלים. ואולי בארה"ק. אבל אצלינו (בארה"ב) שאין ברכת כהנים בנעילה רוב המקומות שאני התפללתי (והתפללתי בהרבה מקומות, כולם ליטאים) השתדלו להגיע לתקיעה בזמן צה"כ (כחמישים דקות עד שעה אחרי השקיעה) בשביל שלא לענות את הציבור יותר מדי. את הפיוט "כי פנה יום" בד"כ אמרו כבר באזור השקיעה, לאחריה. ולעיתים גם תחילת חזרת הש"ץ עבר את השקיעה. מלכתחילה מסדרים את זה שלא להתחיל מדי מוקדם בשביל שלא לסיים מדי מוקדם.

  3. בארה"ב זמן בין השמשות מתמשך יותר, ואף שזה באמת לא לכתחילה לסיים חזרת הש"ץ בין השמשות יש שעושים כך בנעילה, ומ"מ אינו דומה לתפילה בלחש, ובודאי לא לזמן של אחר צאת הכובים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל