שאלה:
שלו' וברכה, הכניס כף בשרית בת יומה לתוך סיר פרווה (זה סיר חדש) שהיה מתבשל בו מאכל פרווה, מה דין המאכל, ומה דין הסיר?
תשובה:
לגבי הכלי הכל מודים שיש להקל בנ"ט בר נ"ט שהוא נשאר פרווה ואין חשש. רק יש מחלוקת בין השו"ע לנושאי כליו האם מותר לבשל חלב בסיר הזה [כשאין בתבשיל פי שישים כנגד מה שנתחב מהכסף].
מקורות:
שולחן ערוך יורה דעה הלכות בשר בחלב סימן צד סעיף ה:
אם בשלו מים בקדרה חדשה ותחבו בה כף חולבת, ואחר כך חזרו ובשלו בה מים פעם אחרת ותחבו בה כף של בשר, ושתי הכפות היו בני יומן ובשום אחד מהפעמים לא היה במים ששים, אסור להשתמש בקדירה (*) לא בשר ולא חלב, אבל שאר דבר מותר לבשל, מאחר שהיתה חדשה שלא בשלו בה מעולם. הגה: מיהו אם עבר ובישל בה בשר או חלב, מותר, דהוי נותן טעם בר נותן טעם (הגהות מיימוני פ"ט). קדירה שבשלו בה ירקות או מים ותחבו בה כף בן יומו, והקדירה אינה בת יומא, או להפך, או שיש במאכל ששים, הכל שרי. ונוהגין להחמיר לאכול המאכל כמין הכלי שהוא בן יומו, ולאסור הכלי שאינו בן יומו (ארוך כלל ל"ז), ואינו אלא חומרא בעלמא, כי מדינא הכל שרי.
אז למעשה לבני ספרד אסור לבשל חלב בסיר? ומה דין המאכל, האם מותר לאכלו עם חלב?
את המאכל הזה אין לאכול עם חלב [לבני ספרד בדיעבד מותר לבני אשכנז גם בדיעבד אסור]. למרות שהסיר נשאר פרווה.
השאר תגובה