לתרומות לחץ כאן

עובד בחנות שגזל ובא לחזור בתשובה

שאלה:

שלום,
יש לי עובד בחנות שהתוודה בפני שגנב, השאלה שלי האם הוא צריך להחזיר את הגנבה לפי שווי המוצר כפי שהוא נמכר ללקוחות או לפי ערך העלות של החומר גלם? מדובר במסעדה ולמעשה הוא פשוט מכר מנות בלי להדפיס אותם במחשב ולקח את הכסף לעצמו.
תודה.

תשובה:

שלום וברכה,

אדם שגנב מחנות חייב לשלם לחנות לפי המחיר שנמכר בשוק ולא לפי המחיר שקנה בעל החנות. 

אם העובד גנב פעמים בודדות מותר לקבל ממנו את הגזלה. אבל אם הגנב גנב הרבה מאוד פעמים או שגנב מהרבה בני אדם והחליט מעצמו לחזור בתשובה ולהשיב את הגזלה, תקנו חכמים שלא לקבל ממנו את הגזלה, כדי שלא ימנע מלחזור בתשובה, ומי שמקבל ממנו, אין רוח חכמים נוחה ממנו. ולכן ראוי לבוא לקראתו לשבח אותו על כך שמודה וחוזר בתשובה ולראות אם יש לו אפשרות להחזיר את הכסף בקלות או לא.

בהצלחה.

בהצלחה.

מקורות:

ערוך השולחן חושן משפט סימן שסו

אמרו חז"ל [ב"ק צ"ד ב] הגזלנים ומלוי רבית שהחזירו אין מקבלין מהם והמקבל מהם אין רוח חכמים נוחה ממנו ומעשה באדם גזלן שבקש לעשות תשובה אמרה לו אשתו ריקה אם אתה עושה תשובה אפילו האבנט אינו שלך ונמנע ולא עשה תשובה לפיכך תקנו תקנה זו כדי שלא ימנע מלעשות תשובה ודוקא גזלן מפורסם שעסקיו בכך ותשובתו קשה דצריך להחזיר כל אשר לו אבל גזלן דאקראי מקבלין ממנו ואפילו גזלן שעסקיו בכך דוקא כשבא לעשות תשובה מעצמו בזה חששו חז"ל כדי שלא ימנע מלעשות תשובה אבל אם כופין אותו להחזיר מקבלין ממנו דהא אינו מתעורר לתשובה 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל