לתרומות לחץ כאן

למה החרדים לא מתגייסים ולא עובדים?

שאלה:

שלום לכבוד הרב שליט"א

באנו לבקש מכם הסבר לכמה טענות על אנשים חרדים על ידי אנשים שקוראים את עצמם חילונים.

א- גבי צבא

כידוע טענה על חרדים שאינם מצטרפים על צבא וטוענים שכולם צריכים את זה אבל לא מצטרפים להם על אף שהגעת התורה העקר וזה מעשה בעלמא מ"מ מעשה חשוב כי אסור לסמוך על הנס וגם נדרש לעשיה.

תלמידים שואלים על זה בפרט ישראלים.

והשאלה החוזרת כמה פעמים מדוע לא עושים הרבנים כולם מחלקה חרדי ממש כמו שצריך ואז טענה זאת תפול מעלינו שהרי בזמן התורה וכל בתקופת הנ"ך הנראה שהבאים לצבא היו ממש הצדיקים כי התורה פטרה אנשים מפחדים נשים מי שבנה בית נשא אשה וכו' ומן ההגיון נראה שמי שלא מפחד כמו דאיתא במסכת ברכות היו אנשים ירא שמים.

ואם כן אף שמלחמות של היום אינם בגדר מלחמת מצוה ברובם מ"מ כשקם אויב לנגדנו הרי פיקוח נפש וחייב לעשות משהו להציל.

ידוע שניסו לעשות משהו, אבל במה שידוע לי ואינני למדתי הרבה על נושא ולכן שואל כאן נראה שלא כולם באו ביחד לנסות לקיים צבא על פי התורה ויצא מה יש היום שהרבה רבנים אינם חושבים שבגדר מתאים לחרדי.

לכן מדוע לא לעשות משהו שיהיה ממש על פי תורה וגמרנו עם טענות כאלה, ואדרבה יכול להיות שאנשים ירא שמים יעשו פי אלף מן האנשים הקוראים את עצמם חילונים כי אינו דומה מי שעושה משהו מפני שחייבו אותו לעשות למי שבא לעשות בגדר עבודת השם שיעשה באופן הכי טוב כדרך משל קורבן שהביא כאין נגד של הבל.

זאת שאלה החוזרת שרציתי לדעת אופן להשיב יפה כמו שאומרת המשנה באבות שחכמים צריכים להיזהר בדבריהם ואז מבקש אני חינוך מן המורים על זה.

ב- עבודה ומסים

הרי הטענה השנית שכולנו מכירים גבי עבודה ולשלם מס שמרגישים שאנחנו כבדים עליהם (גם פה בחו"ל זאת הטענה) ועל זה מה להשיב?

הרי אף מקבל צדה משלם מס כשקונה אוכל, ומי שמרויח יותר ישלם גם בסוף החודש או שנה כפי הנדרש מן המדינה – אינני בטוח מתי יש לשלם זה , וגם כל מדינה יש הזמן לתשלום זה.

אף שהמשכורת נמוך רבנים מורים או מורות וכל נשים העובדות באיזה שהוא עבודה שהן המביאות ההכנסה בציבור חרדי שהבעל לומד כל יום הרי גם משלמים ואין חובה על אדם להיות לו משכורת גדול הן מן החוק והן מן התורה, וכל אחד הן מן החוק והן מן התורה יכול לחיות חייו על פי השקפה שלו החרדי או דתי לאומי וכו' . לכן אם יש מוסג של דמוקרטיה במדינה שבזמננו הרי נפלו הטענות כי בתוך דמוקרטיה נמצא אפשרות לחיות איך שטוב לאדם כל עוד שלא גורם רע ישר לשני, והיש יותר טוב מן לקיים רצון הבורא?

אכן אם ציבור שאחד מן ההורים אינו עובד לפרנסה ורק לומד המצב כלכלה לא יהיה במספרים גבוהים על פי טבע אבל על זה יש לומר מהו המטרה העולם הזה או העולם הבא?

אפשר שבעת צורך שכל הנדרש יצא לפרנסה כמו שעושים כבר ויש הרבה חרדים שמתפרנסים טוב וכמה עשירים ממש .

מ"מ רצינו לקבל דעת תורה כדי להשיב היטב זה.

תודה

תשובה:

שלום וברכה

רבי יוסף שאלת שאלות חשובות ואנסה לענות מעט על קצה המזלג:

1. אכן שאלה במקומה, מן הראוי להבהיר נקודה זו בימים אלו שגיוס בני ישיבות לצבא עומד על הפרק.

ראה בשאלתך יצאת מנקודת הנחה שהחרדים אינם מקיימים את חובתם הצבאית והלאומית, והבנת שהסיבה לכך היא משום שהצבא לא מתאים להם מבחינה דתית, החרדים אינם רואים כך את פני הדברים [להלן נתייחס גם לבעיה שעוררת]. יהודי דתי מאמין במה שנאמר בתורה, וכל מי שלמד אי פעם פרשת בחוקותי יודע, שהתורה מבטיחה: אם בחוקותי תלכו ואת מצוותי תשמרו ונתתי שלום בארץ ושכבתם ואין מחריד. וכתב רש"י, אם בחוקותי תלכו – שתהיו עמלים בתורה. כלומר, הערובה לשלום ולבטחון בארץ, היא העמלות בתורה ושמירת מצוותיה. לולי לימוד התורה וקיום המצוות אין לנו זכות אחיזה בארץ. בהמשך הפרשה שם נאמר: ואם לא תשמעו לי… אז תקיא הארץ אתכם בטמאכם אותה. כלומר, גם אם יהיה לנו את הצבא החזק ביותר בעולם, אם נטמא את הארץ במעשינו, לא נעסוק בתורה, נחלל חלילה את השבתות וימי החג, כשרות וכו' שאר מצוות התורה, שום דבר לא יועיל!!! הארץ תקיא אותנו!! חובה לדעת, חז"ל אמרו: אין אדם נוקף אצבעו למטה אלא אם כן מכריזים עליו מלמעלה. שום פיגוע לא יוצא לדרך ללא הוראה מלמעלה, וההוראה היא חוסר בטחון ושלוה, כפועל יוצא לאי שמירת המצוות בארץ. פשוט מאוד. כך כתוב בתורה, לא מדובר באיזו הוראה חדשה משהו של חכמי הדורות, [שגם זה דבר מחייב] מדובר בפסוקים מפורשים בתורה. כל מי שאי פעם למד את הנביא ירמיהו יודע את הדברים, שכל היציאה לגלות היתה בגלל עזיבת התורה, ירמיהו הנביא עמד וזעק לעם שיחזרו בתשובה ולא שמעו בקולו, והסוף ידוע. כך היה גם בחורבן בית שני, ש40 שנה ראו הכל שכפרת יום הכיפורים אינה מתקבלת בשמים ודלתות בית המקדש נפתחות מעצמן ועוד סימנים ולא חזרו בתשובה, וכבר 2000 שנה אנחנו בגלות בגלל זה.

יש המון מה להאריך בענין, מגילות על גבי מגילות, אבל המשפט החשוב הוא, שלפי האמונה היהודית, חוד החנית של צה"ל הוא בני הישיבות, אין סיכוי להצלחה בקרב ללא הגיבוי המסיבי של תלמידי הישיבות העוסקים בתורה, זו האמונה שלנו. בימי דוד המלך שהיה בזמנו המלך החזק בעולם, החלוקה היתה שעל כל חייל היוצא לקרב חמישה אנשים למדו תורה. כך שראשית צריך להבין שהחייל הבכיר ביותר במדינת ישראל אלו הם בני הישיבות. וזה העיקר.

מעבר לכך יש עוד כמה נקודות שחובה לדעת בענין, ראשית, צריך לדעת שבהסתכלות כוללת על צרכי האומה היום כבר כל אחד יודע, שלא רק הביטחון והצבא הוא חזות הכל, יש צרכים תרבותיים וכו', אין ספק ואדם מעמיק גם אם הוא חילוני לחלוטין חייב להבין זאת, "הגרעין הקשה" של עם ישראל המאחד את חלקי העם סביב תרבות אחת מסורת אחת תורה אלוקים וכל מה שמייחד את עם ישראל, זה הציבור הדבק בתורת ה', גם יהודי שחי במקום מרוחק בטקסס מרגיש קשור לעם ישראל במידה מסוימת לפי רמתו ומצבו, בגלל אותו גרעין קשה. יסודו של אותו גרעין הוא התורה בתפארתה, מציבור של עמי ארצות ברמה זו או אחרת לא נשרוד. עם ישראל הוא העם העתיק ביותר בעולם, עם שבאופן מופלא שמר על קשר עם כל חלקיו הפזורים על כל הגלובוס, בזמנים שבהם התקשורת כמעט ולא היתה קיימת, זה 3500 שנה!!! אין לזה אח ורע בעמי העולם! והגורם המאחד והמייצב היה תמיד, לימוד התורה פסיקת ההלכה, הספרות הענפה וגדולי ומאורי הדור. כל היסטוריון מתחיל יודע את זה. נמצא שכל הקיום הפיזי הרוחני והתרבותי שלנו טמון בהיכלי הישיבות, גם במובן החילוני של המילה, אם תסתכל באופן מעמיק מעט קדימה ואחורה.

לסיום אני רוצה לגעת מעט בנקודה שהזכרת בשאלה, הנפש היא דבר עדין מאוד, אין מציאות שאדם נחשף לחילוניות במידה רבה, אינטרנט פרוץ, וכו' והוא נשאר בעל נפש נקיה ועדינה כפי שהיה. זו עובדה. ובעסק הזה יש דרגות רבות, גם בסיס צבאי כביכול חרדי לא יועיל, כאשר האוירה היא צבאית ולא ישיבתית, הפיקוד הוא תמיד מלמעלה, השאיפות הם לא בתורה אלא בחיי צבא וכו', תלמידי חכמים קשה מאוד להוציא מזה, איתני רוח ועדיני נפש צריכים לחיות חיי תורה, שהשאיפות שלהם יהיו בתורה וכו'. ולכן הן במובן הלאומי כפי שהזכרנו והן במובן הפרטי לא ניתן לבקש מאדם חרדי לשלוח את בניו לצבא. אדם חילוני מקדיש לצבא שלוש שנים מחייו, אדם חרדי שבמקום ללכת לישיבה ילך לצבא מקדיש כאן את כל השקפתו, את עדינות נפשו ואת עתידו, ובעצם חלק חינוכי ומרכיב חשוב בכל חייו. לא ניתן לדרוש זאת מאף אדם.

2. על הנושא של עבודה או ישיבה בכולל אברכים כתבנו בהרחבה כאן.

ולגבי מה ששאלת בענין מיסים והכלכלה בארץ וכו', ראשית כתבת נהדר… האדם אינו מכונת כסף, העיקר בחיים הוא הערכים, ומותר לאדם במדינה דמוקרטית לחיות את חייו על פי השקפתו ככל שהוא מפרנס את עצמו, והציבור החרדי אינו מבקש מאף אחד שיפרנס, חיים בצימצום, יש את עבודת האשה, יש מילגת כולל שברובה באה מנדיבי עם המעונינים בדבר. אני בטוח שאם אדם בתל אביב בוחר לעסוק בציור או בנגינה ואין לו מזה פרנסה יתירה, אבל די לו במעט והוא שמח ונהנה אף אחד לא יאמר שהוא פרזיט כי הוא חייב ללכת לייצר יותר כסף כדי לשלם יותר מיסים. הוא חי בצימצום וטוב לו ולא מבקש כלום מאף אחד.

כמו כן יש כאן טעות גדולה, הציבור החרדי משלם המון מסיים אולי הכי הרבה מיסים מכולם, אלא שהוא פחות מייצר מיסים ואסביר.

ראשית במדינת ישראל קיים מס שנקרא מע"מ, שהוא משולם בכל קנייה של כל מוצר שהוא, אתה מוסיף 17% מס על הקניה, זה הצרכן משלם ולא המוכר. הציבור החרדי הוא קניין עצום, של מוצרי מזון ביגוד ועל כולנה דירות, שם המיסוי הוא מרכיב עצום, המדינה מקבלת על כל דירה שנמכרת משהו כמו 40% זה בדירה ממוצעת מליון ש"ח, כמעט כל זוג חרדי קונה דירה וכן הלאה.

שנית, חשוב להבין, שמי שמשלם מס הכנסה זה לא האדם העובד שהמס יוצא מהמשכורת שלו, ממש לא, ואסביר:

מלך על דוגמא של חנות מכולת. אני מוכר קופסת זיתים ב8 ש"ח, מדוע בחרתי במחיר הזה? כי אני מחשב כמה עולה לי המוצר  וכמה אני רוצה להרויח ולפי זה קובע את מחירו. כלומר, אם הקופסה עלתה לי 4 ש"ח, והחנות והעובדים וחשמל וכו' עוד 1 ש"ח, ואני רוצה להרויח 1 ש"ח, אני אקח מהקונה 2 ש"ח, כי 1 ש"ח ישולם למס כנסה וזה לא רווח שלי. כלומר מי שילם את המס הכנסה הזה? הקונה! לולי חיוב המס, הקופסה היתה נמכרת ב7 ש"ח. המוכר ייצר את המס, והקונה שילם אותו.

כך גם לגבי משכורת. נניח שכיר מקבל בממוצע 10,000 ש"ח לחודש, מדוע שכרו נקבע כך ולא פחות או יותר? לפי כח השוק, שנקבע לפי רמת מחייה של אדם ממוצע. כך שאם כדי לחיות כאדם ממוצע צריך בחודש 8,000 ש"ח, המעסיק חייב לשלם 10,000 ש"ח, כדי שאחרי ניכוי מס העובד ישאר עם 8,000 ש"ל. אם לא היה מס, המעסיק היה יכול לפי כח הוק לשלם 8,000 ש"ח וזה היה טוב. אז מי שילם את המס? העובד? לא! המעסיק. והמעסיק לפי זה קובע את מחיר המוצרים ומגלגל הוצאה זו על הקונה. כך שתמיד הקונה משלם את כל שרשרת המיסוי ואף פעם לא העובד בעצמו [זה לא מדע מדוייק כי יש מדרגות מס שונות וכו' ויש עוד גורמים בכוחות השוק, אבל בגדול זה מאוד משמעותי]. לכן מבחינת תשלומי מס כל הצרכנים שוים, מבחינת ייצור המס, ככל שאדם בעל השפעה רבה יותר בעולם התעסוקה כך הוא מייצר יותר כמות של מס במדינה. לכן הטענה הזו מוגזמת מאוד.

נקודה אחרונה חשובה מאוד:

יש הרבה שקר בטיעון הזה. לפי הלישכה המרכזית לסטטיסטיקה, 85% מהנשים החרדיות עובדות, שזה אפילו מעט יותר מנשים חילוניות. נשים חרדיות היום עובדו בשכר גבוה מאוד, יש אלפי נשות הייטק חרדיות, רואות חשבון ועוד. 52% מהגברים החרדיים עובדים. בחברה החילונית 70% מהגברים עובדים. כך שהפער הוא רק של 20%, ואם ניקח בחשבון גם את הנשים, זה פער של 10% בלבד ביחס לציבור החילוני.

אז נכון, יש יותר ילדים ולכן יש נקודות זיכוי, יש יותר נטייה לעסוק בעבודות פחות רווחיות, אבל עדיין יש הגזמה רבה מאוד בכל הנושא הזה.

אני מקווה שסייעתי לך מעט עם תלמידיך.

ברכה והצלחה.

הצטרף לדיון

14 תגובות

  1. תודה רבה רבה כבוד הרב שליט"א!

    אינני מכיר הענין של צבא וכו' בזמננו והיה קשה לי להשיב על הוריו על זה. אדפיס את זה ויהיה לי לתשובה לשאלה על צבא.

    מה שאמרת וז"ל כבוד הרב: יהודי דתי מאמין במה שנאמר בתורה, וכל מי שלמד אי פעם פרשת בחוקותי יודע, שהתורה מבטיחה: אם בחוקותי תלכו ואת מצוותי תשמרו ונתתי שלום בארץ ושכבתם ואין מחריד. וכתב רש"י, אם בחוקותי תלכו – שתהיו עמלים בתורה. כלומר, הערובה לשלום ולבטחון בארץ, היא העמלות בתורה ושמירת מצוותיה- עכ"ל.

    אמת וזאת הדבר.
    אם בורא העולם כבר הבטיח על זה ומפורסם וגלוי לכל אנושות מה עוד צריך לאנשים? גם יפה מה היה נהוג בימי דוד מלך ועם זה אין לטענות חילוניות שום ממש.

    אכן לאדם רחוק מן אמת הדבר נשמע יותר מדי טוב כדי להאמין אבל זהו ממש בדוק המנוסה. ולא רק את זה כל מי שעוסק בתורה באמת בטוח שיראה נסים בהרבה תחומים בחיים.

    אני לדוגמא כמה ראיתי ואין אופן אחר להסביר דברים שקראו וראיתי בעצמי אינו אלא נס ממש אבל כאן לא מקום להאריך בזה, רק באתי לומר לכל מאן דבעי כי אף אם יהיה לך עכשיו קשה להבין את זה ודאי שכן אמת ושייך בעצמך ותראה!

    שבעזרת ה' אנשים יבינו את זה ואז לא רק שיהיה ביטחון אלא גאולה וסוף כל הבעיות, ואנשים לא יאמינו איך היה אפשר לחשוב שהחיים היה טוב כמו הם חיים הים רחוק מן תורה.

    הרי פשוט להבין שכהיום כמה מדינות יש להם אלפי פיצות אטומי שאילו היו שולחים לא היה העולם קיים ולנו אף אם היה גם כמות כאלה לא היה עוזר כי אם אחד שלח על השני לא ישאר כלום אלא חכם ישכיל ויבין שלא בכח ולא בחייל אלא אף אם לאיובים יהיה כל אלו כל נשק כי אפס לה' והביטחון אמיתי הוא רק ה' וכדאי להם לדעת שאותנו בחר השם, לכן עלינו לשבח השם ולקיים מה הוא רוצה ממנו וזהו אין מה לדאוג ואין אויב!
    שהשם יברך אותנו ויביא עת הגאולה!

  2. לפי עניות דעתי גם המצב שהגענו היום של נשק אטומי ממש מראה לנו שאין לנו אלא ה' יתברך.

    כי מבחינת פיזית הרי קשה מאוד לנצח איוב שיש לו נשקים אלו בכמויות כאלה ולפי הטבע בדרך נס נסתר רק היה אפשר אם באיזה שהוא אופן לבטל דברים אלא מן להפעיל ואז אף על פי כן מלחמה ללא נשקים אטמי לא פשוט כלל והניצחון גם באופן של נס.

    ולמה יצא כך שהרבה מדינות יש להם בדור אחרון זה כל כך נשקים כאלה?

    לפי עניות דעתי זה להראות באופן ברור שאי אפשר ללא השם!

    נס שהרבה אומות העולם שיש אלו נשקים ידידים שלנו כי בתוכם הרבה מקטרגים עלינו וב"ה שמנהיגים שליהם לא שומעים להמשוגעים שיום יום בונים שקר עלינו.

    השאלה היא לכל אלו שלא מבינים שהכל תלוי בה' הרי שדרך טבע אתם מנסים כל דבר ועל פי טבע קשה מאוד להגיע למצב של ביטחון וקוממיות ללא צורך עזרה והסכמה של ארצות הברית להרבה דברים, תנסו לעשות מה שהבורא עולם אומר ותן לו לעשות מה שהוא אמר לנו ואני אף שקטן מן הקטנים מבטיח לכם מה שכתוב בתורה יתקיים וזה יהיה פי אלף אלפי אלפים יותר טוב מי מה שהאדם הכי חכם יכול לחשוב או לבנות.

  3. דבריך נכונים מאוד, חשוב רק לחדד, שאין כוונתי בזה לומר חלילה שלא צריך צבא! בודאי שצריך ואין סומכים על הנס, אלא שסוד הצלחתו של הצבא הוא זכות לימוד התורה וקיום המצוות בארץ. של היושבים בישיבות ושל החיילים עצמם ושל העם כולו.

  4. דברי הרב לגבי הצבא נכונים לבחורים בעלי שאיפה תורנית וחיבור חזק ללימוד, ואותם אנחנו צריכים בישיבה ולא בצבא. אבל לא כל החרדים מסוגלים ללמוד תורה בהתמדה, יש לא מעט בחורים שלומדים 2-3 שעות ביום או פחות. האם לא ראוי שהם יתגייסו?

  5. לגבי בחורים כאלו מן הראוי היה לסדר תוכנית שמורה ומפוקחת המתאימה לאורח חיים חרדי, כרגע אין נכונות מצד הרשויות לעשות זאת. כל התוכניות לחרדים רחוקות מכך.

  6. כרגע המצב הוא שבכל התוכניות הללו יש חיילים רבים שנפלטו לגמרי מהמערכת ואינם חברה מתאימה לבחור ירא שמים שרק לא מוצא עצמו בלימוד, כמו כן הפיקוד כולו על ידי חילונים, יש קשר רציף עם יחידות אחרות, אירועי התרבות לאו דוקא מםוקחים כהלכה, שעות תפילה ולימוד אינם בהכרח ישיבתיים ומספקים… וכו' וכו'. זו לא מסגרת לבן תורה.

  7. גם צבא על טהרת הקודש הוא טרייף א' בגלל שלש השבועות שלא יעלו בחומה ב' כל הצבא בנוי על כפירה בבורא עלום ג' אין מוציאין למלחמת הרשות אלא על פי בית דין של שבעים ואחת, ואחרון לא חביב לפי הר"ן בנדרים אין למדינה שום סמכות לכפות עלינו שום דבר ה' אין לנו אמון במערכת שהם בשביל כבוד יכולים לסכן חיי אדם ואין כאן מקום להאריך

  8. רשום:
    "ומאתים לנוטרים כו'.
    -לרבנן הניחם ויעסקו בתורה.
    אחד מששה שבהם.".
    [.פירוש-רשי.].
    "דקטלא חד משיתא.
    -באנגריא דעבודת המלך.".
    [.פירוש-רשי.].
    "דקטלא חד משיתא בעלמא כו'.
    -בהוצאת למלחמת הרשות קאמר.".
    [פירוש-התוספות.].
    [.התלמוד-הבבלי.
    שבועות. דף-ל"ה. עמוד-ב'.].
    2 שאלות:
    1] האם זה המקור התורני,
    למה שרשום בתשובה באתר דין:
    "בימי דוד המלך,
    שהיה בזמנו המלך החזק בעולם,
    החלוקה הייתה,
    שעל כל חייל היוצא לקרב,
    חמישה אנשים למדו תורה."?
    2] האם יש הלכה,
    שזה היחס המספרי המיטבי,
    בכל גיוס למלחמת מצוה,
    דהיינו מלחמה להגנת עם ישראל,
    ככל שאין הוראה אחרת מנביא אמת,
    וככל שהתנאים במערכת הביטחון
    כשרים לגיוס רבנים?
    תודה.

  9. מה שקורה כאן בפלשתין הכבושה זה לא שום מלחמת מצוה, הם גרו כאן וגרשו אותם לגטו עזה, באחת מטיסותי ישב לפני ערבי זקן והוא סיפר לי שהוא גר ביבנה כילד וגרשו אותו מביתו, אמר לו אביו שלא כל היהודים רעים כמו הציונים, מלחמת מצוה זה רק מה שכתוב רמב"ם פ"ה מהלכות מלכים ה"א, אין המלך נלחם תחלה אלא מלחמת מצוה, ואי זו היא מלחמת מצוה זו מלחמת שבעה עממים, ומלחמת עמלק, ועזרת ישראל מיד צר שבא עליהם, א' לשלטון הכובש כאן אין דין מלך, ב' כאן זה לא צר שבא עליהם כאן זה שטחים שהם גרו בהם וכבשו מהם, ולגופו של ענין זה לשון רא"ש מסכת בבא בתרא פרק ג סימן כב
    האי כל דאלים גבר דינא הוא דכל מי שגבר ידו בפעם ראשונה הוא שלו עד שיביא חבירו ראיה וכל זמן שלא יביא ראיה אף אם תגבר ידו לא שבקינן ליה לאפוקי מיניה דלא מיסתבר שיתקנו חכמים שיהיו כל ימיהם במריבה ומחלוקת היום יגבר זה ומחר חבירו אלא חכמים פסקו כל דאלים בפעם הזאת גבר וסמכו על זה דכל מי שהדין עמו קרוב להביא ראיות ועוד מי שהדין עמו ימסור נפשו להעמיד שלו בידו ממה שימסור האחר לגזול ועוד יאמר מה בצע שאמסור נפשי והיום או למחר יביא ראיה ויוציאנה מידי, וכן פסק הסמ"ע סימן קל"ט ס"ק ד',
    אף אם תגבר ידו. גם בזה מבואר באשר"י פרק חזקת הבתים [סי' כ"ב] הטעם, משום דלא רצו חז"ל לתקן דבר שיהיו כל ימיהם במריבה ומחלוקת, היום יגבר זה ולמחר יגבר זה וסמכו אחזקה וכנ"ל. והמציאות בשטח שכבר 76 שנים שלא מצליחים לקבוע עובדות בשטח כל פעם הפלשתינאים מפתיעים מחדש ומתחזקים יותר ויותר, במלחמת השחרור כשכולם התלהבו מה"הצלחה" אמר אז האדמו"ר מסאטמער זצ"ל בעל הדברי יואל שהוא חושש שהם יהיו כמו הקאמיקזה היפנים ואמר הלואי ולא אהיה צודק, הם חזקים יותר נקודה

  10. ההנחה שאגב היתה גם משנתו של הגרי"ש אלישיב בזמן מלחמת יוה"כ כמופיע בספרו קובץ תשובות שגם בזמנינו זה עזרת ישראל מיד צר, וכך התפיסה הפשוטה, זה כלל לא משנה מי לקח ממי, כיום אנחנו חיים כאן ואנחנו רוצים לחיות… והם באים עלינו, יש לך שתי אפשויות או ללכת מכאן או להתגונן, כל עוד אתה לא הולך מכאן יש צורך להציל את האנשים מיד אויביהם. כל זה לא נוגע לנושא של גיוס בני ישיבות ואופן התנהלות הצבא מבחינה דתית, זה רק לנושא ההגדרה שעזרת ישראל מיד צר בודאי שייך היום.

  11. בכל מקרה למה שהבאתי לעיל את הר"ן בנדרים שבארץ ישראל אין דינא דמלכותא אין למדינה שום סמכות הלכתית לכפות עלי, זו אמורה להיות החלטה שלי

  12. בתגובה קודמת כאן רשום:

    "לא מלחמת מצוה".
    האמת: זאת כן מלחמת מצוה להציל חיי יהודים.
    במיוחד כאשר ההצלה הזאת
    כוללת יהודים אורתודוקסים,
    בארץ ישראל.

    "פלסטין הכבושה.".
    "הערבים גרו כאן וגרשו אותם לגטו עזה.".

    האמת: ארץ הקודש,
    הארץ המובטחת. ארץ ישראל.
    1] בראשית.
    "מַה טַּעַם פָּתַח בִּבְרֵאשִׁית.
    מִשּׁוּם: "כֹּחַ מַעֲשָׂיו הִגִּיד לְעַמּוֹ לָתֵת לָהֶם נַחֲלַת גּוֹיִם"[תהילים.קיא.ו.].
    שֶׁאִם יֹאמְרוּ אֻמּוֹת הָעוֹלָם לְיִשְׂרָאֵל:
    לִסְטִים אַתֶּם, שֶׁכְּבַשְׁתֶּם אַרְצוֹת שִׁבְעָה גוֹיִם.
    הֵם אוֹמְרִים לָהֶם: כָּל הָאָרֶץ שֶׁל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא הִיא,
    הוּא בְּרָאָהּ וּנְתָנָהּ לַאֲשֶׁר יָשָׁר בְּעֵינָיו.
    בִּרְצוֹנוֹ נְתָנָהּ לָהֶם, וּבִרְצוֹנוֹ נְטָלָהּ מֵהֶם וּנְתָנָהּ לָנוּ.
    [מתוך: פירוש רשי לבראשית פרק א פסוק א.].
    2] הבטחה.
    הקב"ה הבטיח את ארץ ישראל לאברהם אבינו,
    והבטיח את אותה הבטחה ליצחק,
    והבטיח את אותה הבטחה ליעקוב,
    והבטיח את אותה הבטחה לבני ישראל.
    דהיינו:
    א] אפילו כאשר הקב"ה נתן אפשרות מגורים בארץ ישראל לפרק זמן מוגבל,
    ל-7 העמים: הכנעני החיתי האמורי הפריזי החיוי היבוסי והגרגשי,
    ארץ ישראל עדיין הייתה שייכת לחלוטין רק לאברהם, יצחק, ויעקוב, ולכל בני ישראל.
    ב] ואפילו כאשר הקב"ה נתן אפשרות מגורים בארץ ישראל לפרק זמן מוגבל,
    לישמעאלים בדור שעבר,
    ארץ ישראל עדיין הייתה שייכת לחלוטין רק לאברהם, יצחק, ויעקוב, ולכל בני ישראל.
    הישמעאלים זכו לכך משום שקיבלו לקיים ברית מילה,
    אלא שגם הם כמו שאר גויים, סירבו לקבל את התורה לפני מתן תורה.
    ובנוסף לכך הם לא קיבלו לקיים פריעה בנוסף למילה.
    לכן הזכות שלהם לשלוט בארץ ארעית בלבד.
    [על בסיס מידע מתוך: ספר הזהר. ספר שמות.
    פרשת וארא. דף ל"א. עמוד ב'.].

    ההתיישבות בארץ ישראל בדורות האחרונים,
    התחילה בעידוד צדיקים בכירים:
    1] עליות חסידים מוקדמות ועליית החסידים.
    2] עליית תלמידי הגר"א=הפרושים.

    אדמור חבד השביעי,
    אמר שבהקמת המדינה לא עברו על איסור "דחיקת הקץ",
    משום שהיו אז במצב של פיקוח נפש וזה היה מוכרח.
    [מובא בעמוד 23, בספר "בין אור לחושך".
    שיטת חב"ד בנושא אתחלתא דגאולה והמדינה.
    יצא לאור בשנת תשס"ו.
    בעריכתו של הרב שלום דובער וולפא.].
    אדמור חבד השביעי,
    אמר שליהודים,
    ארץ ישראל
    הינה המקום הבטוח ביותר בעולם.
    [על בסיס מידע מתוך: חבדפדיה.].

    אדמור חבד השביעי,
    התנגד לחלוטין להחזרת שטחים תמורת שלום ודיבר על כך פעמים רבות.
    את התנגדותו ביסס הרבי על מספר סיבות:
    1] עמדת מומחי הביטחון,
    שכל מסירת שטחים תביא לסיכון ביטחונם של תושבי מדינת ישראל.
    2] כך ההלכה קובעת.
    נכרים שצרו על עיירות ישראל, בעיר הסמוכה לספר,
    אפילו אינם רוצים לבא אלא על עסקי קש ותבן מחללין עליהם את השבת.
    שמא ילכדו העיר ומשם תהא נוחה הארץ ליכבש בפניהם.
    מכאן הסיק הרבי שאסורה מסירת שטחי גבול לאויב באופן עקרוני,
    אפילו כאשר המצב הקיים יכול לסכן חיים,
    משום שהיא יכולה לגרום לכיבוש מוחלט בידי האויב.
    ההלכה הזאת חלה גם בחו"ל,
    ולא רק בתחום ארץ ישראל ההלכתי..
    3] עצם קיומו של עם ישראל מפריע להם.
    אי אפשר לבטוח בהם שהסכסוך זה רק בגלל מחלוקת על השליטה והשטחים.
    4] חוסר סמכות. ארץ ישראל ניתנה לכל עם ישראל יחד,
    ולשלטון בארץ ישראל אין את הסמכות למסור חלקים ממנה.
    [על בסיס מידע מתוך: חבדפדיה.].

    לשיטת אדמור חבד השביעי,
    הפתרון היחידי לדרישה הבינלאומית
    למסירת השטחים המשוחררים לערבים הינו:
    1] החלת התיישבות מידית
    על כל השטחים שאינם מיושבים בבת אחת.
    כאשר מספר מתיישבים גדול שאינו ניתן לפינוי,
    יתיישב בכל חלקי השטחים של ארץ ישראל,
    בלא להותיר כל שטח ריאלי למדינה פלסטינית,
    יכיר העולם וגם הפלסטינים בעצמם,
    בכך שההתיישבות היהודית בשטחים,
    הינה עובדה מוגמרת.
    הרבי כן הכיר בכך כי התיישבות שכזאת
    תעורר גל גינויים ולחץ ממדינות העולם,
    אך הסביר כי התגובה הזועמת
    תהא לזמן קצר יחסית ולאחר מכן יחדלו הלחצים.
    ואילו ההתנחלות האיטית,
    גורמת לאותם הגינויים אך ללא הפסקה.
    2] כן צריכה להיות ההסברה הפומבית
    בזכותו של עם ישראל על ארץ ישראל.
    אבל בניית היישובים צריכה להיעשות בשקט,
    וללא הכרזות פומביות, כדי לא לגרום להגברת הלחצים.
    [על בסיס מידע מתוך: חבדפדיה.].

    השאלה:
    האם אתם סוברים אחרת
    במשהו מהרשום כאן?

    תודה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל