לתרומות לחץ כאן

טלית קטן מעל הבגדים

שאלה:

שלום, בכמה חודשים האחרונים אני שם את הטלית קטן על הגופייה שלי ולא מתחת (אני תמיד לבוש עם גופייה ומעל זה טלית קטן בלי עוד חולצה), משתי סיבות, סיבה ראשונה הבנתי שיש מידת חסידות לא להיכנס למקלחת ולשירותים עם ציצית גלויה, ואני אשכנזי ששם את הציצית מחוץ לבגד, וגם שאני יתפנה אז רוב הסיכויים שהפתילים יצאו החוצא, וגם ח"ו אני יכול בטעות ללכלך אותם, והרבה יותר קל להוריד את הציצית לפני שאני נכנס לשירותים או למקלחת, אם הציצית מעל הבגד, במקום אם הציצית הייתה מתחת לבגד אני צריך להוריד את הגופייה והציצית מתחת לשמיכה ואז לשים את הגופייה בחזרה שזה לוקח יותר זמן וזה קשה, ואז עוד פעם שאני יוצא להוריד את הגופייה מתחת לשמיכה, לשים ציצית ואז גופייה…
סיבה שנייה היא כי יש לי גופיית ציצית צמר, ויש פוסקים שאוסרים לשים את זה על הבשר ישירות, ולחלק מהפוסקים לא מקיימים בזה מצוות ציצית, וחוץ מזה ככה הציצית סופגת זיעה וזה פוגע בציצית.
אבל בישיבה אני בקושי רואה אנשים ששמים את הציצית שלהם מעל הבגדים (או שהם שמים על הבשר או שהם שמים חולצה על הציצית), וגם הרב שלי לא הולך ככה, לפעמים יש אנשים בישיבה שהולכים ככה אבל זה די נדיר, וגם הם לא ככה כל יום כמוני, ונראה לי אולי שאפשר להגיד שזה סוג של יוהרא אולי, כי אני בצורה מסויימת מבליט את עצמי, ואני יודע שאסור לפרוש מהציבור, אבל זה לא שאמרו לי שאני צדיק או משהו כזה בגלל זה, להיפך זה קצת מוריד מהכבוד שלי.
אז האם כדאי לי אע"פ שחם וזה יציק לי ויהיה פחות נוח לשים חולצה על הציצית? (כלומר שאני יהיה עם גופייה, ציצית וחולצה).
אבל, שמתי לב שזה עוזר לי ליראת שמים, לפעמים שאני רוצה לכעוס או משהו כזה, או אם אני ירצה לעשות עבירה, יהיה לי יותר קשה בגלל שהציצית בולטת וזה סוג של סמל של "אני יהודי", וזה גורם לי להרגשה של מחוייבות ובושה מלעשות עבירות ומזכיר לי את התורה, המצוות ובורא עולם.
וגם בגלל שהתחלתי לשים את הציצית על הבגדים אני כבר הרבה פחות מתבייש להראות שאני יהודי מאמין שמשתדל לשמור תורה ומצוות.
וגם זה די מוריד מהכבוד שלי לשים את הציצית מעל הבגדים, וזה עזר לי (נראה לי אפילו מאוד עזר) לשבור יותר את מידת הכבוד שלי.
ועוד שראיתי בשולחן ערוך שלכתחילה צריך לשים את הציצית על הבגדים ועוד שקראתי שבעל העיטור הביא את דברי רבינו יצחק מרון הלוי, שכתב שהטלית קטן צריכה להיות על הבגדים.
אז נראה שיש בזה הידור, ולא רק זה אלא זה גם עוזר לי ליראת שמים ועוד דברים וגם יהיה לי קשה במיוחד בקיץ לשים חולצה מעל הציצית.
אז מה לעשות? בכל זאת לשים חולצה על הציצית? לשים את הציצית ישירות על הבשר? או אולי להמשיך כרגיל? (אני אשכנזי אם זה משנה)
ודרך אגב אני מאוד נזהר שהציצית לא תתלכלך וברוך השם היא נקייה ולבנה מאוד.

תשובה:

שלום וברכה

כפי שציינתי לכתחילה יש להמנע מלשים ציצית על הגוף ממש בגלל הזיעה וכבר התכתבנו בענין זה שנמנעים בשל כך מציצית גופיה.

אני חושב שבכל זאת חשוב מאוד שתלבש חולצה מעל הציצית, משום שזה לא כבוד התורה וכבוד בית המדרש וכבודך שלך כיהודי להסתובב בין הבריות עם גופיה. יש היום מזגנים בכל מקום ולא חם.

אין צורך להסיר את הציצית לפני הכניסה לשירותים, אתה יכול לכסות את החוטים בבגד וזה בסדר גמור, הבגד עצמו יכול להיות חשוף.

ברכה והצלחה.

הצטרף לדיון

תגובה 1

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *