לתרומות לחץ כאן

החרדים השקיעו בישוב ארץ ישראל?

שאלה:

שלום וברכה
רוב ככל החרדים בעשרות השנים שלפני 1948 לא שיתפו פעולה בבניית ארץ ישראל, והמשיכו לגור בחו"ל.
1. ה' הראה שזו היתה טעות מרה, ע"י כך שהביא את השואה הנוראה על יהדות הגולה.
עונש כ"כ אדיר לא נראה כמותו לכל אורך הגלות, וזה היה רק ענין של זמן עד שהיהודים יוכחדו. (אולי למעט יהודי אמריקה)
אי אפשר לומר "איננו מבינים חשבונות שמיים", חובה עלינו לעשות חשבון נפש. אחי יוסף עשו חשבון נפש והסיקו מהצרה שלהם "אבל אשמים אנחנו על אחינו וגם דמו הנה נדרש". והמסקנה מהשואה זועקת, שלא הבנו שהגיע עת קיום הנבואות של חזרת העם לארץ ישראל, "וימאסו בארץ חמדה", ע"י טענות ומענות. כל מסקנה אחרת מהשואה לא מתחילה להתישב על הלב.

2. דבר גרוע נוסף שקרה מחמת ההתעלמות מארץ ישראל, הוא שבעקבות כך החילונים נהיו רוב בארץ, והשתלטו על כל מוקד כח אפשרי כשהוקמה המדינה. כך המדינה הוגדרה חילונית, ועשתה נזקים רוחניים אדירים לאינספור יהודים.
אם החרדים היו באים ומשקיעים בשלב הזה של הגאולה – בניית ארץ ישראל, כמו שדגלו תלמידי הגר"א כהוראת רבם – השלטון היהודי בארץ היה רוחני וחיובי בהרבה.
בהתעלמם מארץ ישראל, סיבבו שתקום כאן מכונת שמד למאות אלפי יהודים. האין זו תביעה עצומה?

אין אני שואל על הקהילות והיהודים הפשוטים. השאלה שלי היא על ההנהגה החרדית, איך הם טעו טעות גדולה כזו? (למעט יחידים כגון בעל הסולם שזעק לעלות לא"י ודבריו נדחו בחריפות) ואם הם מודים שטעו, אולי זה סימן שבנקודה זו (מצות ישוב א"י) ה'דעת תורה' שלהם לא צודקת, ואין לסמוך עליה?

כגון מה שטוענים לא לגור ביהודה ושומרון כי זה 'פיקוח נפש', והרי זה מה שטענו רבנים לפני השואה ביחס לעליה לארץ! ותלמידי הגר"א עלו לכאן בהמוניהם למרות שהיה 'פיקוח נפש'. בלי התמודדות מול הערבים לא שייך ישוב הארץ, והמצוה היא לא רק ששבע מיליון יהודים יחיו בשטח גוש דן, צריך התישבות ברחבי הארץ.
ומה גם שבמציאות התברר שיהודי יהודה ושומרון ש"חטאו" בפיקוח נפש, הצילו את כל עם ישראל! שכידוע שלפני 15 שנה הרעיון 2 מדינות ל2 עמים היה חזק מאד, והממשלה השתוקקה לתת את כל יו"ש לערבים, אמריקה ואובמה לחצו על זה מאד, ובחסדי שמים הסיבה שזה לא קרה היא כי אי אפשר לפנות +300,000 יהודים מכל הישובים שביו"ש! בלעדיהם היינו מקבלים מדינת חמאס עם טילים שמגיעים במהירות-שיא לכל ערי הארץ. אז צריך להם המון הכרת הטוב על שהצילו אותנו מאבדון ולא לטעון עליהם 'פיקוח נפש'. וכידוע שגם היום האמריקנים נזעקים על כל בנייה ביו"ש כי עדיין הם לא גנזו את תוכנית 2 מדינות ל2 עמים.

אשמח לתגובת הרב הכנה על כל דבריי, ואם טעיתי במשהו בבקשה העמידוני על כך.
תודה רבה וברוכים תהיו

תשובה:

שלום וברכה

ידידי היקר, אתה מניח הנחה שלדעתי חסרת בסיס ראייתי באופן מובהק, ומכאן אתה יוצא בזעקה גדולה ומרה, ואסביר:

ראשית הפרשנות שלך לנושא של "למה היתה שואה", חסר בסיס לחלוטין. אני כלל לא יודע לומר טעם וסיבה בדבר כה משמעותי, הכחדה של שליש מעם ישראל ובצורה כה מזעזעת ורווית סבל, לדעתי זו אכן גזירה שאנחנו יכולים לעמוד מולה ולקיים בנו רק "וידום אהרן", אין לנו דרך באמת להכילה ולתת בה טעם וסברא. זו גזירת שמים שקשורה לכל מעמדם של עם ישראל מול בורא עולם, ואינה יכולה להיות עונש על מעשה ספציפי כזה או אחר, משהו שקור בתיקון העולם ברובד שנסתר מאיתנו ואין אנו יכולים להכילו.

אבל אם כבר באת כמו עוד רבים לתת פרשנות לענין וסיבה לעונש, אז ודאי ידועים לך דברי חכמי תורה רבים, שראו בשואה דוקא עונש על החילון הנורא שפשה בעם ועל נושא ההשכלה שכמעט והכחידה את עם ישראל מבחינה רוחנית. אתה לוקח את זה למקום אחר לגמרי, ובמובן מסויים גם מקום הפוך כמו שנבאר, וזה חסר תשתית ראייתית, וגם בעיני חסר הגיון ברמה מסויימת וכפי שנבאר.

לגבי השאלה של כן מדינת ישראל או לא, יש לציין שתי עובדות יסודיות, לפני שנדון בענין של השקפה רוחנית:

ראשית, עיקר היישוב בארץ נעשה על ידי יהודים יראים ושלמים ולא על ידי התנועה החלוצית החילונית. אני מניח שזה נשמע בעיניך מגוחך, כי זה מושמט במכוון מכל ספרי ההיסטוריה בבתי הספר, אבל מה לעשות שזה כך… תחילתם הבולטת [תמיד היו כאן יהודים] כמובן בעליית תלמידי הגר"א והבעש"ט שהקימו את כל התשתית בערים ירושלים צפת טבריה ועוד, והמשכם בפועלם העצום של תלמידיהם וצאצאיהם, הן בבנין ירושלים שמחוץ לחומות, שהיתה כולה על ידי יהודים חרדים, הן בבנין ישובים וערים רבות, כמו פתח תקוה, גדרה, ראש פינה ואפילו תל אביב הוקמה על ידי זרח ברנט שהיה יהודי חרדי, ועוד ועוד. זכור לטוב בין השאר סבי זקני רבי עקיבא יוסף שלזינגר זצ"ל מגדולי ירושלים שפעל ללא לאות לגאולת קרקעות בכל הארץ פיתוחן ישובן ושיגשוגן, הוא כתב ספרים מלאי חזון והשראה וכו', נעשה סקר כמה תלמידי תיכון שמעו על יהושע חנקין שקנה כמה אדמות בעמק יזראל וכמה שמעו על רבי עקיבא יוסף שהקים ישובים רבים בכל רחבי הארץ… אינני מזלזל בנקודות ישוב קטנטנות וקיבוצים כמו בית אלפה ונהלל וקיבוץ כינרת, אבל שים לב, כמה שירים ופואמות נכתבו על כמה קיבוצים קטנים אלו, ומה נכתב עם ערים שלמות שנבנו בידי חרדים… אינני מדבר על שיובי הברון ועוד שלחמו על שמירת השביעית עד כדי הפסד כל ממונם, אלו היו בהכרח יהודים יראים ושלמים, ועוד רבים. וגם בשנים מאוחרות יותר, קבוצות שלמות שבאו כקיבוצים מאורגנים כמו חפץ חיים נתיבה קוממיות ועוד. חלקם של החרדים נכחד מזכרון העם, באופן מכוון ביותר.

שנית, הנושא שנדון אגב וניתש בו ויכוח עצום בין גדולי התורה באירופה בעשרות השנים שלפני השואה, בין אותם שצידדו באירגונים חובבי ציון, כמו הנצי"ב הרב קלישר ועוד אחרים, לבין אותם שהתנגדו כמו רבני בריסק ואחרים, ואלו שהסכימו במעין הסכמה של בדיעבד כדי להציל מפי הארי וכו', לא היה בה מעולם חלילה ענין של מואסם ארץ חמדה! ההיפך הוא הנכון! כל אותם יהודים וגדולי תורה שעלו לארץ ב300-350 השנים האחרונות במסירות נפש עצומה, עד התנועה החלוצית, היו כולם יראים ושלמים שבאו לחונן את עפרה [אני דור 11 בארץ, צאצא ליהודים שמסרו נפש להגיע לכאן, אשתי גם דור 10 בארץ, ויש הרבה מה להאריך בענין]. הענין היה הויכוח על הקשר עם התנועה הציונית שחרתה על דגלה את הכפירה המוחלטת ואת התערטלות מכל הקדוש והיקר לנו. נערים ונערות צעירים פותו על ידי התנועה הציונית החלוצית לעזוב את בית ההורים על כל משמעות הענין מבחינה רוחנית, לזרוק הכל ולנהוג כגויים לכל דבר וענין, זה היה החזון והרצון. וכאן ניתש הויכוח האם ניתן להשתלב בזה, ניתן להשפיע כאן? בשום מצב לא היה נושא של "לא לעלות לארץ", הנושא היה אם להתחבר ניהולית לתנועה הציונית שזממה להשתלט על הארץ שנבנתה בדם ויזע של יהודים חרדים.

הנושא שכן היה קיים לפני השואה ובתחילתה, היה הנסיון לצפות את העתיד, מה כדאי לעשות, האם לעודד אנשים לברוח, ובענין זה, אכן היה הסתר פנים גדול, ולא כולם זיהו כל כך את הענין, היו שחשבו והיו בטוחים שבהונגריה לא תהיה דריסת רגל לגרמנים, בכלל המידע על מה שקורה במחנות היה נסתר מעיני רבים, ומכאן היו דעות חלוקות מה כדאי לעשות ולא היה עידוד חד משמעי לברוח, מה שכחכמה שלאחר מעשה אנחנו יודעים שהיה יכול להיות עצה טובה לאנשים רבים. אבל זה לא קשור לכל מה שדיברת.

הנושא של המגורים ביהודה ושומרון, אכן קיום ישובים שם מסייע בהתבססות הצבא ובבידול של הערבים, ויש בכך עזרה רבה, יחד עם זה כשתשאל כהנהגה ליחידים האם לעודד התיישבות במקומות מסוכנים כדי שלסייע בדברים אלו, זו שאלה של דיני נפשות שצריך סנהדרין בשבילה. אינני חושב שמישהו סבר שאין בכך תועלת, אלא השאלה היא אחרת האם חובה עלינו לעשות זאת? האם מותר להכניס לשם ילדים ככל שניתן להתיישב בחלקים אחרים של ארץ ישראל? שאלות אלו אגב הנתונים בהם משתנים מזמן לזמן. לא כל מה שהיה נכון לאחר 67 כשהמקומות נכבשו והיה דיון מה לעשות איתם, ולערבים לא היו כלי נשק משמעותיים, נכון גם היום וכו', אינני חושב שיש מישהו שאומר שיש איסור לשבת שם [כידוע יש ישובים חרדיים מעבר לקו הירוק שקיימים בעידודם של רבנים], ויחד עם זאת קשה מאוד לעודד זאת, בודאי לגבי מקומות מבודדים, אלו הרי דיני נפשות. אין לנו היום מצות כיבוש אלא מצות ישיבה בלבד, ולומר שיש חובה איסטרטגית להכניס ילדים למקומות מסוכנים זו לא החלטה כל כך פשוטה.

לנושא שלנו חשוב לדעת נקודה אחת, אנחנו הרי לא מקבלי החלטות, רק הצגת הדברים כפי שהצגת אותם, כביכול הציבור הדת"ל מסור לארץ ישראל ואוהב את הארץ ולכן הוא שמח לשבת בכל מקום, והציבור החרדי אדיש לארץ וכו', הוא שגיאה שדומה למה שעושים בספרי ההיסטוריה לכל נושא הקמת הארץ, משום שההבדל בהתנהלות מצד שני הצדדים נובע מהדגשים שונים ותפיסות שונות ישנות ביחס לכל הנושא הציוני והקשר למדינה במובן הרוחני, ולא מתוך הבדלים באהבת ה' ויראתו או באהבת הארץ. הציבור הדת"ל – חרדל"י חונך על לאומנות רבה שמביאה אותו להתיישבות במקומות הללו, ואצל הציבור החרדי קיים חינוך להתבדלות מהציונות מתוך מטרה לשמר את היהדות במובנה המקובל על הציבור הזה. מכאן ההבדל בהתייחסות ולא מצד יראת שמים או אהבת הארץ יתירה יותר. לן ההתייחסות  לנושא זה כחטא, היא שגויה.

ברכה והצלחה.

הצטרף לדיון

7 תגובות

  1. תודה על התגובה
    אמרת שאי אפשר לדעת חשבונות שמים למה היתה השואה.
    אני חושב שחובה לעשות חשבון נפש ולברר למה זה קרה, כדברי הרמב"ם בהל' תענית (א,ג) "אביא עליכם צרה כדי שתשובו".
    ולומר שזה היה בגלל חילון זה לא משכנע משום שבארץ ישראל היה לא פחות חילון, ואפילו הסתה, ובכל זאת עונש השואה כמעט לא נגע ביהודי הארץ.
    ברור שיסורי השואה היו גם בגלל החילון, אבל אי אפשר להתעלם מהמסר הזועק שארץ ישראל תובעת את עלבונה.
    וההוכחה הברורה לדבריי היא שכל מי שעלה לארץ ניצל! זה ממש פשט, סיבה ותוצאה, ולהגיד שלהשאר בחו"ל היה בסדר זו התעלמות מהמציאות.
    זה לא חשבונות נסתרים, זה ממש קשר ישיר וברור.

    בשורה התחתונה התגלה שהרוב הרבנים טעו (למעט הנצי"ב ועוד כדבריך) בנושא יישוב הארץ, אז איך אפשר לסמוך על זה שדעת תורה של הרבנים החרדים היום בנושא ישוב הארץ נכונה?
    לכאורה אם היינו מקשיבים לרבנים חרדים (הרב ש"ך) ולא מתיישבים ביו"ש, היינו מוצאים עצמנו במציאות נוראה של מדינה פלסטינים במרחק נגיעה מנתב"ג.
    ואגב מוכח ברמב"ם שלקיחת שטח מידי גוים (כדון ישובים שקוטעים רצף ערבי) זו מצות ישוב הארץ, שכתב בהל' שבת ו,יא שקונים בית מגוי אפילו בשבת.

    להבהרה, לא התכוונתי לומר שחרדים לא בנו את הארץ בראשיתה, ושהציבור החרדי לא אוהב את הארץ, שאלתי היא בעיקר בנוגע לטעות הרבנים בעבר וההשלכות של זה להיום.

  2. אינני מבין את דבריך כלל:
    לפי החשבון שאם כאן בארץ ניצלו סימן שהגזירה היתה בגלל שלא היו בארץ, היינו יכולים באותה מידה לומר שצריכים היו לנסוע לארה"ב או לארצות ערב או לשאר מקומות בהם לא שלטו הנאצים…
    כך שזו ודאי לא אמת מידה שמסבירה לנו את השואה.
    מה שאמרתי שלא ניתן באמת להבין את השואה, זה משום שלא מדובר כאן בגזירה כזו או אחרת, גם היום אנחנו עוברים נסיונות לא קלים, רק אתמול נרצחו ארבע יהודים תמימים יראי ה' בידי משנאינו וזה מחייב אותנו לחשבון הנפש בלי ספק, מדוע אין שקט בארץ הזו, ואין ספק שהסיבה לכך היא שאנחנו לא מספיק ראויים לה וכמבואר בפרשת בחוקותי וכו'. בנוגע לשואה, לא מדובר באסון הבא לעורר בעלמא, מדובר בגזירת להשמיד להרוג ולאבד את כל היהודים מנער ועד זקן טף ונשים ללא הבדלה במיתות הכי משונות ונוראות. לבסוף ריחם עלינו ה' והמגיפה נעצרה, אבל להבין מציאות כזו של להשמיד להרוג ולאבד, חובה להבין, לא יתכן שזה בגלל נדון כזה או אחר לגבי ישוב הארץ בנקודת זמן כזו או אחרת, וכי מה אשמים כל העם?! מה מהם נדרש?! זה דבר עצום וגדול שצריך נביאים כדי להבינו. ולכן כל הסבר ככל שיהיה אינו אלא התעוררות בדברים נכונים אבל לעולם לא הסבר מלא לגזירה נוראה זו שלא היתה לישראל זה 2,000 שנה.
    ממילא גם נבין, שמה שכביכול יש פלא איך אירעה תקלה כזו לגדולי תורה שלא עודדו את העלייה לארץ ישראל שלמפרע היתה מביאה להצלה, אינה שאלה בכלל! כי אדרבה, כך היתה הגזירה שישארו שם ותתקיים הגזירה! וכדברי הגמרא הידועים לגבי רבי יוחנן בן זכאי בחורבן הבית, וכי טעותו זו כביכול מוכיחה שחלילה לא ניתן לסמוך על דברי תנא אלוקי זה? חליל וחס! אלא שכך היתה הגזירה ולכן נעלמה ממנו עצה זו.
    בנוגע להתיישבות ביהודה ושומרון, אינני יודע לומר מה היה קורה אילו, אבל כלל לא בטוח שאם לא היינו שולטים לכתחילה בשטחי יו"ש הם היו מומשים ואלימים כפי שהם היום, כך שזה פרדוכס הביצה והתרנגולת. כמו כן נוכחות צבאית ודאי נדרשת ואין ללמוד מעזה ששם אין נוכחות כזו.
    לגבי דברי הרמב"ם לא הבנתי דבריך בכלל, ודאי שיש מצוה בישוב הארץ, אבל מה זה קשור לעניני בטחון וקטיעת רצף וכו'?! ואם אנחנו בשלום גמור איתם והם אוהבים אותנו לא נכונים דברי הרמב"ם? עירבבת כאן סוגיא שאינה קשורה כלל.

  3. אתה כותב הרבה דברים לא מדוייקים (שואל השאלה), אם אתה רוצה באמת לחקור את הנושא לעומק, אני מציע לך ליצור קשר עם הרב יוסף צבי בן פורת מישיבת אשרי האיש (תחפש בגוגל) ולדבר איתו או פשוט לשמוע שיעורים שלו בנושא.

  4. לא התכוונתי להסביר לגמרי את השואה, אלא מה צריך להסיק וללמוד ממנה. אני אומר שבוויכוח בין רוב הרבנים ובין תומכי עליית ארץ ישראל (שבתוכם מיעוט רבנים) בעשרות השנים שלפני השואה, רוב הרבנים והחרדים טעו, והיה צריך לעלות לא"י.
    אדם שמציית לדעת תורה, רוצה להיות בטוח שזו העצה הנכונה! וכאן מי שהקשיב לרבניו בוויכוח הסוער הזה, הושמד במיתה משונה, וכן בגלל עצה כושלת זו נוצר רוב חילוני בארץ (300 אלף חילונים לעומת 100 אלף דתיים לפני השואה) וכך נוצרת ישות מדינית בעלת אופי חילוני מובהק שגרמה לאינספור יהודים לעזוב את ה'. והיום הרבנים החרדים זועקים על המדינה שהם עצמם אחראים לאופיה.
    היאך רבנים אלו יכולים לומר ידינו לא שפכו את הדם הזה? וידינו לא בנו את המדינה הזו? זה כואב לומר את זה אבל זו המציאות.
    "תניא רבי יוסי בן אלישע אומר אם ראית דור שצרות רבות באות עליו צא ובדוק בדייני ישראל, שכל פורענות שבאה לעולם לא באה אלא בשביל דייני ישראל" (שבת קלט,א) וכתב אם הבנים שמחה "היה בידנו להציל אלפי אלפים מישראל שנהרגו בעוה"ר וגם מתו במיתות משונות".

    הרב טוען שה' הסתיר זאת "משיב חכמים אחור" כמו אצל ר"י. שתי תשובות בדבר: 1. לא דומה החלטה בלחץ של ר"י שהיה צריך להחליט מהרגע להרגע וטעה, להחלטה שהיה הרבה שנים להתיישב בדבר ולדון עליה.
    2. אין הכי נמי, אז בענייני א"י והגאולה אין לסמוך על רוב הרבנים כי ה' מסתיר מהם מה הדרך הנכונה לקדם את הגאולה.

    הרב אמר שאי אפשר ללומד מהשואה שהיה צריך לעלות לא"י, כי היה אפשר לברוח גם לאמריקה ולא היתה שם שואה.
    לדעתי אפשר ללמוד השואה את הדבר זה, כי לא היה שום ויכוח אידיאולוגי או תורני האם לגור באמריקה או באירופה? היה פולמוס ערכי ותורני האם לעלות לישראל או להשאר באירופה (באירופה היתה רוב סלתה ושמנה של היהדות התורנית), וכאן ה' הכריע בדיון זה. אמריקה לא היתה שאלה, אז אין סיבה שה' יעביר לנו מסר בעניינה.

    וגבי יו"ש, הרב באמת חושב שאם לא היינו שולטים ביו"ש הערבים לא היו הורגים בנו? עם ישראל חיב הרבה ליהודי יו"ש שהצילו ומצילים את א"י, ואותנו. בלעדי היהודים שעשו היפך דעת הרב ש"ך ותלמידיו, היינו חוזרים לגבולות 67 ולקטסטרופה ביטחונית.

    שורה תחתונה:
    דבריי נכתבו בלהט הוויכוח, אבל אני לא מתוך טינה או קינתור. אני לא אומר לא להתיעץ עם רבנים, חז"ל אמרו "כל הנוטל עצה מן החכמים אינו נכשל". אבל פוק חזי שאם רוב הרבנים טעו בגישה שלהם לארץ ישראל וקידום הגאולה, בענין זה האדם לא חיב להקשיב להם, ויכול לסמוך על מיעוט רבנים שלדעתו הם הצודקים.

    ולמגיב יצחק – זו לא חכמה לומר "דבריך שגויים", תגיד מה שגוי ותוכיח שהוא שגוי. ואל תאמר לי "לך תשמע שיעורים של רב פלוני", לפחות תביא שיעור ספציפי ותכתוב באיזו דקה הוא מתיחס לדבריי.

  5. הרב א' יש בדבריך כמה כשלים לוגיים לפי דעתי, כבר הסברתי ואני חוזר ומסביר מעוד היבטים וביתר ביאור:
    נניח רגע בצד את הויכוח האידיאולוגי הארוך סביב הנושא של חובבי ציון, כי הוא לא רלוונטי וראשיתו עוד לפני מלחמת העולם הראשונה, ואינו מתייחס כלל לשואה. נתייחס ספציפית לשאלת הבריחה מאירופה עם ניצני הנאציזם שבענין זה אכן באופן מובהק היו רבנים רבים כמו גם ציבורי ענק, שלא זיהו נכון ולא ניבאו את אשר עתיד להתרחש ובשל כך לא הורו לצאן מרעיתם לעזוב עזיבה המונית את אירופה. היו שהורו על כך אבל רבים לא, כי מה לעשות הם אינם נביאים, וגם האנשים הכי חכמים אז לא צפו את שעתיד להיות. אין טענה על רבנים שלא צפו את העתיד כי אין נבואה בזמנינו, ומה שאתה רואה היום זה חכמה שלאחר מעשה…. זו שאל על בורא עולם שלא נתן בליבם עצה זו. גם תוך כדי המלחמה היה מסך עשן ולא ידעו במקום אחד מה מתרחש במקום השני. ואגב, אם בעיני השכל, בכלל לא היה חד משמעי שבארץ ישראל באופן טבעי יהיה מנוח, הצבאות של רומל עצרו קרוב מאוד לכאן ובאופן ניסי. אם בעיני השכל ובאופן טבעי, היינו צריכים להיות מחוקים כאן לגמרי במלחמת השחרור ובששת הימים. הכל כאן נס והשכל הישר אינו זה שאמר שדוקא כאן יהיה טוב.
    אין לך שאלה על רבנים, יש לך שאלה על בורא עולם ורק עליו!!! שים לב לזה!!! "אתה הרי הבטחת שכל הנוטל עצה מן הזקנים אינו נכשל, כלומר שאתה תשלח סייעתא דשמיא לזקני העדה שיתנו עצות נכונות, אז איך יכול להיות שאנשים נטלו עצה מן הזקנים ומתו"?! אז אם אנחנו מאמינים בבורא עולם, יכולה להיות לזה תשובה אחת ויחידה! כך היתה גזרה ומשיב חכמים אחור וכו'.
    וכאן אתה כותב דבר מפליא בעיני!!! אפילו דבר מזעזע! אתה לא מאמין שיש כזה דבר משיב חכמים אחור במובן של השגחת ה', ואתה מנסה לתת לזה נופך טבעי… אצל רבי יוחנן, הוא טעה כי התקילו אותו לרגע… אתה שומע מה אמרת כאן?! שוב הוצאת את הקב"ה מהתמונה!!! רבי יוחנן טעה מעצמו… בית המקדש נחרב בגלל טעות של רגע… לא מה' יצא הדבר… אם היה לו זמן לחשוב לא היה קורה כלום… הקב"ה לא יכול להשיב חכמים אחור אם תתן להם כמה דקות להתעשת… בעיני זה לא האמונה בהשגחת ה' בעולם! משיב חכמים אחור זה דבר שאין כנגדו עצה ותבונה!!! השואה היתה גזירה אלוקית!!
    הבאת מדרשים שאם ראית דור וכו' צא ובדוק בדייני ישראל, אז בבקשה צא ובדוק בהם! צא ובדוק בחפץ חיים, בר' חיים עוזר, בר' אלחנן וסרמן ועוד ועוד, צא ובדוק ואם תמצא בהם מתום תגיד לי… צא ובדוק אם אנחנו בכלל יכולים לעמוד במחיצתם של אותם קדושי עליון, ואם תמצא בהם מתום נשמח לשמוע מי כן היו גדולי העולם ומנהיגי העדה בעיניך באותו הזמן…
    בנוגע לשליטה ביהודה ושומרון, אינני איש צבא, ואינני יודע לומר מה היה אילו, אבל מי שחושב שלחיות בתוך שני מליון ערבים שרק מתרבים זה נושא פשוט שיש בו אמת פשוטה של שחור לבן טועה. אינני יודע מה צריכה להיות ההכרעה, ואם מותרת סכנת חיים מידית לצורך פיקוח נפש עתידי, אני רק יודע שזה מהנושאים החמורים ביותר שיש לדון בהם בפני סנהדרין.

  6. תודה לרב על התגובות. ישר כח

    זו לא שאלה אמונית, אני יודע שה' מסבב את השואה כי כך גזר, אבל יש לנו כלל "מגלגלין חובה ע"י חיב" והוא יתבע על כך משמים. אם אדם נתן עצה שגלגלה על חברו צרה נוראית, עליו לעשות חשבון נפש ולשנות את גישתו – במקרה זה הגישה החרדית של פסיביות בבנין ארץ ישראל, שבגינה נהרגו הרבה והמדינה נשארה חילונית.
    זה שה' רוצה לעשות דברים, לא פותר אותנו מלהסתכל נכון על המציאות, ומי שמייעץ לא נכון לאחרים חיב לקחת אחריות ולא לומר "טוב כנראה כך רצה ה' ואני וביתי נקיים".

    מי אמר שבא"י אמור להיות יותר טוב ולכן לעלות? אמורים לעלות לא"י כי זה הייעוד שלנו! כואב שרבנים לא הבינו את קריאת ה' עד שה' היכה בנו ולא היתה ברירה.

    ור"י עצמו האשים "ענוותנותו של רבי זכריה בן אבקולס החריבה את ביתינו ושרפה את היכלנו והגליתנו מארצנו" (גיטין נו,א). הרי לנו שאפילו שודאי משמים נגזר החורבן, זה לא מונע ביקורת על מי שבאה תקלה על ידו בזה.

    ואני לא מבין מה ענינה של סנהדרין לגבי יו"ש, וכי רבנים אינם נדרשים לסוגיות פיקוח נפש בכל יום? אם נחכה בפסיביות לסנהדרין מזמן היינו בצרות צרורות ואינספור הרוגים, וכי זו העת לחשות. אני לא ניבאתי דבר, זה ממש הגיון פשוט, כל שאיפת האומות זה להקים מדינה פלסטינית בגבולת 67, שברור שמיד תהפוך למדינת חמס. ויהודים ששם מונעים זאת בגופם. נכון שיש הרוגים, אבל מעט, והם מצילים הרבה יותר! גם בכניסה לים יש הרוגים שטובעים (30 מתחילת העונה) ואני רואה שהחופים מלאים בחרדים.

  7. 1. אם שמת את גדולי הדור ההוא עם רבי יוחנן בן זכאי אז בעיני הכל כבר בסדר, הרי הנושא שלנו אינו למפרע אלא האם לשמוע לדבריהם מכאן ולהבא, אז אם הם כמו רבי יוחנן בן זכאי הקדוש שודאי שומעים לדבריו אז בסדר.
    2. לא אמרתי שלא יכריעו, ודאי שכן! וגם הכריעו כפי שציינת. רק שאלת אותי, האם זה לא דבר פשוט שכך צריך להיות, ועל כל השבתי שדיני נפשות זה אף פעם לא פשוט ולכן לא יזיקו קצת צניעות ועווה לשנינו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל