שאלה:
מישהו ברך מזונות על עוגה שהיתה עשוייה משקדים (ולא ידע זאת). אחרי שאכל את העוגה (טרם גילה את טעותו), חשב שאין בה שיעור לברך על המחיה ולכן רצה לאכול כמה עוגיות (שברכתן אכן מזונות) בכדי להשלים את השיעור. אלא שאז מישהו העמידו על טעותו הראשונה שהברכה היתה אמורה להיות שהכל, ולא מזונות. בהנחה שהוא עכ"פ יוצא בדעבד בברכה הראשונה (כמו החיי"א ולא כערוה"ש), מכל מקום השאלה היא אם כעת הוא כן יצטרך לברך על העוגיות שרוצה לאכול?
תשובה:
שלום וברכה
לגבי העוגיות האחרות ודאי יצא ידי חובה, שכן זו היא ברכתן הראויה, השאלה היא רק אם יצא ידי חובה לגבי העוגיה הראשונה, ככל שיש לברכה על מה לחול, כי היתה כוונתו גם לאכול עוגיות מזונות.
מקורות:
ראה משנה ברורה סי' רו ס"ק י.
הספק שלי הוא בגלל מה שכותב ערוה"ש שם בסעיף ג.
שם זו לא הברכה הראויה.
השאר תגובה