לתרומות לחץ כאן

טעות בשליחה לדפוס

שאלה:

אני עובד כעורך ומפיק ספרים עבור לקוח. אותו לקוח ביקש להפיק חוברת בתוך זמן קצר ולחוץ, ואני ניהלתי את איסוף החומרים מהעריכה, עימוד גרפיקה ושערים, והכל בזמן מאוד מאוד קצר ולחוץ.
הלקוח ציין שמאוד דחוף לו הדפסת החוברת עד שעה מסויימת בערב, נניח 8 בערב. והשעה היתה סמוך מאוד, נניח 7 בערב. יצרתי קשר עם הדפוס וביקשתי שישאירו עובד במיוחד עבורי, כמובן בתוספת תשלום, ושלחתי לו את החומרים שיעבוד עליהם במהירות גדולה.
תוך כדי שדיברתי עם הדפוס, התברר שצריך לשנות את לדפים יותר עבים, ובהתאם לכך צריך גם לסדר את העובי של הכריכה בצד.
שלחתי לגרפיקאי, וסידר את הענין. ואמרתי לו שבעקבות העובי החדש של הדפים מתברר שאפשר להוסיף כיתוב על הצד של החוברת (מקוה שהרעיון מובן), ולכן שיכתוב שם "ישראל ישראלי".
החוברות הודפסו והגיעו במועד ליעדם.
לפתע התברר שהיה צריך לכתוב בצד "….. ישראלי", ואני טעיתי וכתבתי משהו אחר לא נכון!
כעת הלקוח דורש ממני לשאת את ההפסד על גבי,
אבל אני טוען שכאשר הוא מעסיק אותי בתנאי הלחץ האלו, הוא צריך לקחת בחשבון שיכולות להיות טעויות כאלו.
בנוסף, אני טוען שהוא צריך לעבור על כל קובץ לפני שנשלח לדפוס, ואם הוא בחר לתת לי לשלוח בלי לשאול אותו קודם, הרי שהוא צריך לשאת בתוצאות.
ולסיום – אם אכן אני חייב לו תשלום, הרי "נמצאת מכשילן לעתיד לבא", שמעתה אני לא יסכים לעבוד בצורה כזו, וכל פעם אני יתעקש שהוא ישלח לדפוס ולא אני, וזה לא הגיוני.
תודה רבה על התשובה!
יעזור לי מאוד אם תציינו מקורות משולחן ערוך, לאו דוקא כאלו שמדברים על המקרה שלי.. אלא מקורות שמהם ניתן להסתעף אליו. תודה!

תשובה:

שלום וברכה,

כאשר הבאת מוצר לא מוגמר ללקוח או מוצר עם טעות, הלקוח לא חייב לקבל ממך את המוצר. ולכן ההפסד צריך להיות על העורך. העובדה שהוא סמך עליך ולא לקח לבדיקה, זה לא מחייב אותו לקבל את הטעות, ואדרבה בסימן שו מצאנו שטעות של אומן אם אמר לו 'חזי דעליך קאסמיכנא' האומן מתחייב יותר. 

הטענה ש'נמצאת מכשילן לעתיד לבוא' לא שייך, אדרבה לעולם אל תשלח לדפוס לפני שאתה מוסר ללקוח והלקוח מאשר. אם הלקוח מאשר את ההדפסה אין עליך אחריות – גם אם בפועל הלקוח לא עבר על התוכן וסמך עליך.

בהצלחה.

מקורות:

ראה שו"ע סימן שו גבי חובת אחריות באומן שטעה.

הצטרף לדיון

תגובה 1

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל