לתרומות לחץ כאן

כתמים לפני וסת – איך לקבוע יום פרישה

שאלה:

אני רגילה לראות מס' ימים קודם קבלת המחזור, כמות מסוימת של דם, במידה כזו שאישה שאינה מסתכלת בדווקא יכולה לפספס אותה. (בקינוח, בבדיקה וכו'. לא מדובר במכתים את הבגד).
מכיוון שאני כן מסתכלת (לעיתים אלו ימי פרישה ולעיתים לאו דווקא) אני כן רואה אותם. בעבר הודרכנו שיום הפרישה נחשב מיום הגעת כמות דם משמעותית. כלומר, אין להתייחס לראיות קלות.
מכיוון שהדבר חוזר על עצמו כמעט באופן קבוע, חשוב לי לברר שוב את העניין, יתכן וההוראה ההלכתית היא שאין להסתכל או לבדוק בכוונה, אך הדבר מביא אותי לחשש מכיוון שקרוב לוודאי שהמציאות שונה ויש מראה כלשהו שנימנע בכוח מלראותו, החשש הנוסף הוא – במידה ונחשב ימי פרישה בצורה אחרת, התוצאה תהיה הן לקולא והן לחומרא. – ונראה שאין חיוב לימי פרישה כפולים…
השאלה לגבי הפרישה: איזה יום לקבוע ליום ראיה. את יום המראה הקל או המשמעותי.
בנוסף, כך או כך, קשה לי מאוד להתייחס לכל מראה – ממתי נקרא כמות משמעותית ומתי כמות קלה שאין לספור אותה.
הדבר יוצר לנו סיבוכים וספקי ספקות, כשאנו מתקשים גם להסביר את המציאות. כיון שהיא מדורגת.
השאלות:
1. איזה יום לקבוע כיום פרישה?
2. מה ניתן לעשות עם המציאות המורכבת? (אין לי חשק לקחת כדורים כיון שהם יכולים להכניס סיבוך נוסף, למרות שמבחינה רפואית יתכן והמצב לא מומלץ)
תודה רבה ותזכו למצוות!

תשובה:

אצל כל אשה המצב הטבעי הוא שהמחזור מתחיל בדימום קל והולך ומתגבר עד למחזור המלא, ומתחילת הדימום מונים את זמן הוסת.

אבל אם הכוונה ממש רק לכתם ולא להתחלת הדימום והמחזור עצמו, אזי הדין כך: אף שלהלכה נפסק שבכתמים אין בהם משום וסת, ומקילים בהם בבגד כהה ובשיעור גריס, מכל מקום כיום שנשים לא מרגישות ביציאת הדם וקשה להבחין מה היא ראייה ומה הוא כתם. לכן אשה שרגילה שכך מתחיל אצלה המחזור, ומצוי שמוצאת כתם על בגד ואז מתחיל המחזור שכך מתחיל אצלה הדימום הקל בכתם קטן. תחמיר לפרוש גם לפי יום הכתם הרגיל ולא רק לפי תחילת המחזור ממש.

אבל אם זה לא ממש רגיל אצלה ובדרך כלל המחזור מתחיל באופן של דימום, זה גם דבר שמצריך הבחנה, אם יש 24 שעות עד תחילת המחזור, לא צריך להתחשב בזה כוסת כלל, אבל אם זה סמוך יותר והכתמים אוסרים כשהם בגודל יותר מגריס, ויש כמה, זה בעצם תחילת המחזור ויש להחמיר כנ"ל.

בנוגע להמלצות רפואיות, אינני מכיר פתרון יעיל שאינו תרופתי, יש נשים שעוזר להם מה שנקרא טיהורית, לא ראיתי את המוצר הטבעי הזה בשנים האחרונות אבל כדאי לחפש אולי זה קיים.

מקורות:

ראה משמרת הטהרה פרק ז סעי' יז.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. מדובר על טווח ימים שבין 2-5 ימים עד לתחילת כמות משמעותית למחזור. עתים זה ניכר בקינוח ועתים ניכר בראיה ממש (כגון בבדיקות שבעונה בינונית)
    מה עושים במקרה כזה? יש לחשב פרישה כפולה? והאם יש משמעות לראיה או לקינוח? ומה קורה כשזה מופיע מס' פעמים (בטווח 5 ימים יכול להיראות כ-3-4פעמים)
    ובכלל, בה במידה שנחשב פרישה כפולה (או משולשת או מרובעת…), הרי ההפלגה תהיה מקוצרת ופחות הגיונית – או שסופרים מרווחים בין ראיה משמעותית לאחרת, או בין כתמים התחלתיים לאחרים, אחרת – ייווצרו וסתות הפלגה קצרות ביותר ולא הגיוניות.
    ככלל, המצב מקשה מאוד על התנהלות נכונה, ומכניס הרבה ספקות איך נכון לנהוג.

  2. ראייה על עד ודאי חמורה יותר ויש לספור ממנה.
    לגבי מה שכתבנו עם הוסת, הכוונה לחשוש גם לכתם הראשון וגם לתחילת הראייה המשמעותית, אבל לא לכל הימים הללו.

  3. לא, הנושא כאן אינו ששניהם אמת, אלא לדון ממה מחשבים לכן תחשב כאילו זו היא ההפלגה היחידה וכאילו זו ההפלגה היחידה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל