לתרומות לחץ כאן

חזרה לפלטה בשבת / הטמנה במקצת

שאלה:

בס"ד

שלום וברכה,

האם מותר לשים בשבת את האוכל בתוך סיר או צלחת על הפלטה ולכסות אותו עם מגבות?

תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה

שאלתך כוללת שתי נקודות שונות: האם מותר להניח מאכל על הפלטה שבת וכיצד, ואם מותר לכסות במגבות.

לגבי השאלה האם מותר להניח מאכל על הפלטה – מאכל יבש שאיו בו רוטב והוא מבושל כל צרכו, הדיון לגביו הוא רק מצד איסור חזרה, ובזה דעת רוב פוסקי זמנינו שאין להניחו ישירות על הפלטה, אלא רק על גבי כלי הפוך או על גבי סיר מלא שכבר נמצא על הפלטה מערב שבת, כדי שלא יהיה נראה כמבשל, ודעת הגר"ע יוסף להקל להניחו על הפלטה. אם אינו מבושל כל צרכו או מאכל לח, יש בו חשש בישול ואין להחזירו לפלטה בשום צורה [והגר"ע יוסף מיקל בזה כשעיקר המאכל יבש ויש בו רק מעט רוטב].

לגבי הכיסוי במגבת, כיסוי מלא אסור משום הטמנה, כיסוי חלקי, רק מלמעלה, זה נחשב הטמנה במקצת שלמנהג בני אשכנז מותר והספרדים החמירו בזה. וראה אור לציון ח"ב פרק יז אות י, שאף שהספרדים החמירו בהטמנה במקצת כדעת השולחן ערוך, לגבי ערב שבת ובהטמנה על הפלטה שיש שחלקו על השו"ע וסברו שאינה נחשבת הטמנה בדבר המוסיף הבל – יש להקל. וכן דעת הגר"ע יוסף, ויותר משום שצידד לעיקר כסוברים שהטמנה על פלטה אינה נחשבת הטמנה בדבר המוסיף הבל.

לכן, אם אתם אשכנזים השימוש הוא אפשרי כך, אם אתם ספרדים תוכלו להניח כזה כיסוי חלקי רק בערב שבת, אבל בשבת עצמה, אין להניח אותו. הונח בערב שבת ונפל, מותר להחזיר.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. אני מצטט מתוך תשובת הרב: "מאכל יבש שאין בו רוטב והוא מבושל כל צרכו, הדיון לגביו הוא רק מצד איסור חזרה",

    1. מה הכוונה מצד "איסור חזרה"? מה האיסור בזה?
    2. מה ההגדרה של מאכל יבש ולח, כגון כבד קצוץ, או קוגל אטריות, נחשב למאכל יבש או לח? כי הרי תמיד אפשר שיהיה מעט לחלוחיות במאכל? ואיך מודדים זאת?

  2. בנושא של החזרת מאכל לפלטה יש לנו שתי חששות: 1. חשש בישול, בדבר שאינו מבושל לגמרי, או בדבר לח שיש בו בישול אחר בישול. איסור זה הוא מהתורה. 2. איסור חזרה, חכמים אסרו להחזיר מאכל לאש בשבת אפילו הוא מבושל כל צרכו והוא יבש, משום שזה נראה כמבשל. פרטי דין זה התבארו בשולחן ערוך בסימן רנג.
    מעט לחלוחית כמו שציינת אינה נחשבת כדבר לח, זה חסר משמעות. אבל אם יש רוטב אפילו מועט זה כבר לדעת הרבה פוסקים נחשב מאל לח שיש בו איסור בישול, וכך הכרעת המשנה ברורה ורוב הפוסים, והגר"ע יוסף הקל ברוטב מעט שהוא בטל לעיקר המאכל ועדיין זה בכלל יבש.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל