לתרומות לחץ כאן

בחירה חופשית לאדם

שאלה:

שלום, לפני מספר שבועות קראתי בעלון השבת שיש להפריד בין הסיבה לבין התוצאה – לדוגמא, נאמר שם שאין לומר ״בגלל שהוא דיבר ׳לא נכון׳ הוא לא התקבל לעבודה״, אלא במקום זאת יש לומר ״נגזר עליו לעבוד בעבודה אחרת ולכן הוא לא דיבר כראוי״. רציתי לשאול – איך זה מסתדר עם הבחירה החופשית שיש לאדם?

תשובה:

שלום וברכה

ההגדרה היא מאוד פשוטה, כיון שאנחנו מבינים שכל מה שעושים זה רק השתדלות, והתוצאה נגזרת משמים, ממילא, לפני המעשה אנחנו משתדלים לעשותו בצורה נכונה וזו היא הבחירה, אבל לאחר מעשה לעולם נדע שהכל בחשבון מדוקדק ובגזירת שמים, ואין סתירה בין הדברים. שהרי קורה בהחלט שאדם פועל כביכול נגד ההגיון ודוקא בגלל זה הוא מתקבל לעבודה, כי כנותו מצאה חן או כל סיבה אחרת, כלומר בסופו של דבר לב מלכים ושרים ביד ה', רק שעלינו מוטל לנהוג כפי דרכי הטבע ושלא לסמוך על הנס, ומשום שהבורא מסתתר מאיתנו בעולם הזה. כאשר אדם ךלא משתדל נכון, הוא עשוי להנזק לא בגלל שהוא בחר והוא גרם, אלא משום שהוא אינו ראוי לנס…

כמו כן יש לחדד לדיוק הדברים, בחירה חופשית זה מינוח שכלל לא מדבר על בחירה כיצד לנהל את החיים וכיצד הם יתנהלו בפועל וכו', יש לנו ציוויים ברורים, ויש השגחה פרטית, הבחירה החופשית היא עצם הנסיון שיש לאדם לבחור בטוב או ברע, אם לקיים ציווי ה' או שלא לקיימו. זה מינוח שכלל לא מתייחס לבחירה מה יקרה איתו מבחינה פיזית.

כל הישועות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל