לתרומות לחץ כאן

הדלקת נר חנוכה לשכן מדין זכין

שאלה:

האם יש דין זכין לאדם שלא בפניו לענין הדלקת נר חנוכה
לדוגמא; אם כמה דקות לפני שבת חנוכה אני רואה שהשכן שלי שכח ולא הדליק חנוכיה יש ענין להדליק לו מדין זכין והאם הוא באמת יקיים מצווה ע"י כך?

תשובה:

שלום וברכה

בס' כנסת אברהם לרבי אברהם פרבשטיין זצ"ל ראש ישיבת חברון סי' י"ב דן בשאלה זו, ובתחילה דן שאפשר שהוא תלוי במחלוקת הפוסקים לגבי פדיון הבן אם ניתן לפדותו מדין זכייה כשאין לו אב, שאפשר שהוא רוצה לקיים המצוה בעצמו כשיגדיל, ודחה, ששם המצוה מתקיימת לכתחילה גם בהיותו גדול, משא"כ כאן שהדלקה מאוחר יותר בלילה היא רק בדיעבד ועיקר מצותה בזמנה ולכן יועיל מדין זכין. ולאחר מכן דן שם שמכל מקום תועיל מחאתו אם יבוא ויאמר שאינה זכות לו ויוכל להדליק בעצמו בברכה.

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. ברשות הרבנים שליטא, רק רציתי להוסיף שכמדומה דעת הקצות החושן דלא אמרינן זכין בדבר שאינו ממשי ורק על חפץ או כיו"ב,ולדבריו לא יועיל זכין בנר חנוכה.
    אך לכאו גם לחולקים דמהני יתכן שלא יועיל כיון דאף שלכתחילה מצד הדין צריך להדליק בזמן השקיעה או צה"כ, אפשר שהשכן מעדיף להדליק בעצמו באופן של דיעבד מאשר בזמנו ע"י שליח, אף שמן הדין ודאי עדיף ע"י שליח בזמן אבל לא שייך לומר זכין אם לפי דעתו אין זה זכות, ומסתמא זכין הולך אחר דעת בני אדם ולא אחרי האמת.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל