לתרומות לחץ כאן

השקעות בבורסה – האם יש כאן גזל

שאלה:

שלום כבוד הרב,
יש לי שאלה בנוגע למסחר בבורסה, בעיקר העולמית (שוק ההון) קניתי לא מזמן קורס בתחום כדי שבהמשך אוכל להכנס לזה, האם יש בעיה הלכתית להתעסק בזה? שאלתי בעבר דיין והוא אמר שאין בעיה כי מדובר בכלכלה העולמית ואי אפשר לפרוש מזה אבל יש לי חשש שאולי הוא לא מבין מספיק איך זה בדיוק עובד, בבורסה העולמית יש מאות אלפי סוחרים וכמובן שיש גם יהודיים ולצורך העניין אם יצא מצב שהרווחתי מעלייה של מנייה מסויימת או מירידתה יש מי שהפסיד כתוצאה מכך מהסיבה שהמהלך שלו במסחר המנייה היה בדיוק הפוך משלי ,אם יצא שאני צדקתי בניתוח המנייה (עליה/ירידה) אז הרווחתי כתוצאה מכך סכום מסויים שכלול גם מההפסד של סוחרים אחרים שטעו והשקיעו כסף באותה מנייה. (כמובן ששוק ההון זה לא להמר סתם צריך ללמוד את התחום ,לדעת איך לחזות נכון איך השוק מתנהל בעצם מי שיותר בעל ניסיון ירוויח) זה בעיקר תלוי במה שקורה בעולם.
ומן הסתם שאם אתעסק בזה במידה שהצלחתי לעשות רווח מסויים על מניה אי אפשר להגיד בשלמות שזה לא היה מהפסד כסף גם של יהודיים שטעו בהשקעה אין זה בחינת גזל? ,בכל זאת הרבנים מתירים את זה על מה הם סומכים? (אין התעסקות או השקעה ביום שבת בכלל).
אשמח למענה,
תודה רבה.

תשובה:

שלום וברכה,

השקעה במניות או בשוק ההון בכללות אין כאן איסורי גזל, וגם אם מרוויח על חשבון אחר שטעה, על דעת זה נכנסו להשקעה שיודע מראש שאולי יפסיד אולי ירוויח בהשקעה, ועל דעת כן נכנסו להשקעה. בנוסף, ברוב המקרים הרווח וההפסד אינו בגלל טעות בהשקעה אלא שינוי בשווקים, ואין שום אחד שיכול להחליט מתי יהיו רווחים ומתי יהיו הפסדים, וכל ההשקעות בשוק ההון הם הימורים. ולכן לא שייך איסורי גזל בהשקעות אלו.

בהצלחה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. השקעות בשוק ההון אין איסור של משחק בקוביא הוא לא מהמר על כסף אלא קונה מניה ויש לו סיכון שאולי ירוויח אולי יפסיד. אדם שקונה נכס שבסיכון אין זה משחק בקוביא.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל