לתרומות לחץ כאן

מקח טעות ברכישת ספה

שאלה:

שלום
הזמנתי ספה בחנות רהיטים. הדגם היה על סמך צילום על המסך בחנות, ולפי מידות כבקשתי.
כשהגיעה הספה מייד הבחנתי שיש שוני משמעותי בין התמונה ובין המוצר שקיבלתי. והתקשרתי מייד למוכר ושללתי לו תמונה והסברתי לו שזה שונה ממה שהזמנתי(הבסיס מתחת לכריות היה עבה יותר וגם והידית היתה ללא הטיה).
המוכר הסכים לגביי הידית אך לגביי הבסיס של הספה הוא טען שבגלל הזוית של הצילום זה נראה לי בסיס דק יותר מאשר במציאות. מעבר לניראות, הספה מאוד גבוהה ולא נוחה. אומנם אפשר לשים רגליים יותר קצרות ולתקן את הבעיה של הגובה אבל מבחינתי זה פחות יפה ופחות אסתתי ממה שאני ראיתי בתמונה והזמנתי.
אמרתי למוכר שכיסיתי את הספה בשמיכות ואני לא מרשה לאף אחד מבני הבית לשבת עליה ויבוא לקחת אותה.
הוא לבינתיים מנסה להציע לי פתרונות בקשר לידית וגם טוען שהזמנתי לפי מידה ולכן אי אפשר להחליף.
אני לא מעוניינת ב"טיפול" של הספה שלו וגם לא הייתי רוצה שיחליף לי בספה אחרת, כי כשקיבלתי את הספה גם התאכזבתי מרמת הגימור.
עוד לא שילמנו את כל התשלום (זה יצא כך לא בכוונה, תכננתי לשלם ביום האספקה, אבל זה נדחה….)וכעת אני לא מעוניינת בספה. האם אני יכולה לא לשלם לו? האם יש צורך לגשת לדין תורה?

תשובה:

שלום וברכה,

לקוח שהזמין מוצר מסוים וקיבל מוצר שונה, הרי זה מקח טעות מאחר וקיבל דבר שלא הזמין. אם מדובר בשינוי קל שלא מקובל להפקיד עליו אין זה מקח טעות. וכמבואר בשו"ע שהכלל בזה שאם הוא דבר שמקובל לבטל בגינו את המקח הרי זה מקח טעות. במקרה שלכם לא ברור אם מדובר בשינוי מהותי שמקובל לבטל את המקח בגינו או לא. ולכן כדאי שתפנו לדין תורה או לדיין יחיד שמוסכם על שני הצדדים ותראו לו את השינוי בהזמנה, כדי להחליט אם מדובר בשינוי מהותי. בינתיים עד להחלטה אין צורך להשלים את התשלום, עד שיהיה לכם פסק מבית דין או עד שתגיעו להסכמה ביניכם.

בהצלחה.

מקורות:

שינוי בהזמנה הרי זה מקח טעות כמבואר בשו"ע סימן רלג שאם קיבל מין אחר או צבע אחר הרי זה מקח טעות. ובסימן רלב סעיף ו מבואר שכל דבר שמקובל לבטל בגינו את המקח הרי זה מקח טעות. ולכן יש לברר אם הטעות בהזמנה האו שינוי מהותי בעסקה. 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל