לתרומות לחץ כאן

ממונות

שאלה:

לשמור מקום בהקרנה למי שעוד לא הגיע , בעייתי?

תשובה:

שלום וברכה,

לתפוס מקום לאנשים שעדיין לא עלו ולא שילמו ברור שאסור, כיון שאין זכות לאנשים שעדיין לא שילמו. אם שילם עבור חבר ורוצה לתפוס לו מקום ומונע אנשים אחרים שלא יהיה להם מקומות ישיבה, יש מחלוקת הפוסקים האם מותר לתפוס מקום כאשר חב לאחרים, ולכן לכתחילה יש להימנע שלא לתפוס. אם יש מקומות לכל האנשים שיבואו, מותר לתפוס מקום עבור חבר שכבר שילם.

בהצלחה.

מקורות:

פסק השו"ע סימן קה שאסור לתפוס לחברו כאשר חב בכך לאחרים שלא יהיה להם מה לתפוס. וכתב השו"ע שם ס"ב שאם חייבים לו מותר לו לתפוס לחברו במקום לתפוס לעצמו, מיגו דאי בעי זכי לנפשיה זכי לחבריה. וכתב הסמ"ע שמותר לו לתפוס רק את הסכום שחייב לו, אבל לא יכול לתפוס סכום גדול עבור עצמו ועבור חברו. והש"ך חולק וסובר שאם חייבים לו יכול לתפוס עבור עצמו ועבור חברו, משום דמיגו דזכי לנפשיה זכי לחבריה. ולפ"ז יש לדון כשתופס לעצמו אם יכול באותו זמן לתפוס גם לחברו, שלפי דעת הש"ך מותר. אלא שלכתחילה קשה לפסוק כדעת הש"ך כדברי התומים והנתיבות שפסקו כדעת הסמ"ע. והפת"ש הביא בשם החת"ס שיכול לומר קי"ל כדעת הש"ך. 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל