לתרומות לחץ כאן

האם למסורת הספרדים צריך לבוד לסוכה?

שאלה:

שלו' וברכה לכבוד הרב,

בעז"ה נתבקשתי מחבר לעזור לו בבנית סוכה זה כבר כמה חגי סוכות עד כה
ומפאת שהוא מתפלל בבית כנסת אשכנזי וידוע לי שאמו שתחיה היא נוהגת מסורת אשכנז ההיתי מקפיד איתו שיעשה את דפנות הסוכה בצורה קפדנית
יותר כלומר שיהיו חוטי הלבוד לפחות בשלוש דפנות בצירוף מתיחת הבד בצורה טובה המתאפשרת. אתמול הוא ביקש שנלך לקנות לשנה זו לבוד שתי וערב מוכן או מעץ או מחבלים וקבענו להיום ללכת לרכוש זאת. הענין הוא שהתברר לי שאביו הוא נוהג מסורת הספרדים ולכן חשבתי שראוי שאבדוק בשבילו מה הפסיקה של גדולי ההוראה הספרדים אומרים בדיני הדפנות ומשכך חפשתי הקלטות של שיעורי הלכה בדינים אלו. בתחילה ראיתי שיעור הלכה של רב שליט"א שדעתו איתנה בסתמך על רבינו סעדיה גאון זצוק"ל ועוד גדולי ישראל(אולי לפי הבנתי יותר מרבותינו הראשונים) שלפיהם אין צורך כלל בלבוד ומספיק אך ורק לקשור את הבד למסגרת הסוכה(ונדמה לי שמובן שם שאין בעיה כלל שיתנופף ברוח פנימה והחוצה יהיה כמה שיהיה העיקר שזה יהיה קשור למסגרת הסוכה למעלה ולמטה ואפשר גם בצידיה) ושמי שמכביד על חברו ומטריח אותו בלעשות לבוד יצטרך לתת על זה את הדין שהקשה עליו והטריח אותו לחינם. חרדתי לעצמי עקב כך. אמנם המשכתי לראות עוד רבנים שמדברים בנושא ולמשל הרב זמיר כהן שליט"א, ונראה לי שמהם מובן דווקא שאם לא יעשה לבוד וישאיר רק בד קשור למסגרת הסוכה אך נע ונד ברוח הסוכה לא תהיה כשרה. אם הבנתי נכון ואיני טועה אז יש פה ממש דעות מנוגדות לגמרי!

בעז"ה ואי"ה אפגש עם חברי עוד כשעתיי'ם בערך במטרה ללכת ולרכוש את הלבוד הנ"ל ואשמח אם בבקשה תינתן התשובה מה לומר לו ואיך להדריכו בענין הזה האם כדעה שאין צורך כלל בלבוד ושחלילה להטריח את השני בעשיי'ת לבוד או כדעה שצריך לבוד בנוסף לבד ובאיזה אופן המספק צריך שיהיה הלבוד?

בברכה,

תשובה:

אין בזה הבדל בין אשכנזים לספרדים, ובודאי ראוי להחמיר בזה שלא לסמוך על דפנות בד לבד, אלא יש לעשות דפנות לבוד כראוי וגם לקשור היטב את הבד [כי יש סוברים שדפנות לבוד לא מועיל בכל הסוכה ויש סוברים שרק אם עושים ארבע דפנות זה מועיל, לכן כאן זה צירוף, גם לבוד בשלוש דפנות וגם להדק היטב את הבד].

ברכה והצלחה

אני מקצר מחמת יבוי הפניות היום באתר, אבל תוכל בחיפוש לראות הרבה תשובות אצלנו כאן באתר בענין זה.

הצטרף לדיון

תגובה 1

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל