לתרומות לחץ כאן

הכשרת כיריים אינדוקציה מזכוכית מחוסמת לפסח

איך אפשר להכשיר/להשתמש בכיריים אינדוקציה (לא קרמיות) וללא מתכת רק זכוכית לאשכנזים בפועל אם אין מגע מגנטי בין הסיר למשטח אין בישול ,אמנם שיטה זו חדשה יחסית והתשובות מתייחסות לכיריים קרמיות בוודאי יש פתרון טכני מלבד כיסוי באלומיניום

תשובה:

לא כדאי להכשיר כיריים כאלו לפסח. עדיף להניח אלומיניום או להחליף את הזכוכית.

מקורות:

כיריים אלו עשויות זכוכית המחוסמת על ידי תערובת של אבקת עופרת, ואם כן ראשית עלינו לדון, האם לענין דיני ההכשרה הן נחשבות כלי זכוכית או כלי מתכות. שכן דעת השולחן ערוך (או"ח סי' תנא סעי' כו) שכלי זכוכית כלל אינם בולעים ואינם צריכים הכשרה לא לענין איסור והיתר ולא לענין פסח, וממילא, אם דינן ככלי זכוכית אין כל מניעה להשתמש בהם ודי בנקיונם בלבד. אולם, הרמ"א שם מחמיר לאידך גיסא, שכלים אלו לא מועילה להם הגעלה ודינם ככלי חרס הטעונים שבירה. ונמצא, שלפי מנהג האשכנזים ודאי לכאורה שלא ניתן להכשיר כיריים כאלו מן הבליעות.

אולם, כאמור, גם לדעת הבית יוסף  כיריים אלו טעונות הכשר כיון שיש מקום לומר שדינם ככלי מתכות, וכפי שכתב בשו"ת ציץ אליעזר ח"ח סי' כא לענין כלי דורלקס. לדעה זו, יש שכתבו להפעיל את הכיריים למשך שעה על חומה המירבי, כמובן לאחר נקיון יסודי והמתנה 24 שעות ללא שימוש. כמו כן, יש שהקילו להכשיר כיריים אלו בשעת הדחק גדול גם לדעת הרמ"א וזאת בצירוף כמה סברות: א. לרוב הבליעות הן מעטות מאוד ויש בתבשיל 60 כנגדן [טעם תמוה, שהרי הלכה מפורשת היא שאין מבטלים איסור לכתחילה], וכן יש לסמוך על דעת הסוברים שכלי חרס שאין לו היתר על ידי הגעלה מותר להשתמש בו בדיעבד לאחר ששהה 24 שעות ללא שימוש ונוקה באופן יסודי. ו\לדעתם, אף שבשו"ת מהר"ם שיק (או"ח סי' רלח) לא הסכים לקולא זו לענין פסח, לענין שאר איסורים אפשר שיש לסמוך על כך, בצירוף דעות הסוברים שזכוכית אינה בולעת. הרחבה על כך, ראה בס' מאסף תורני בעניני כשרות סי' ג.

להלכה, ראה ס' שולחן הלוי עמ' 253 שהחמיר עוד יותר, ולדעתו אין להקל להכשיר כיריים כאלו על ידי הפעלתם לבד, אלא רק אם מניחים עליהם פח מלמעלה לשמור את חומם, ומלבד זאת מניחים חתיכות אלומיניום בין המבערים. אולם, גם בכך לא הכריע באופן ודאי לקולא, והורה לכתחילה להחליף את הזכוכית. לכן נראה שלא כדאי להשתמש בכיריים כאלו היות וכמעט לא ניתן להמנע מהתזות תוך כדי הבישול. וכ"כ בס' יבקש תורה סי' טז. בס' הליכות שלמה מועדים ב עמ' מד הביא אף הוא בשם הגרש"ז אויערבך שלא ניתן להכשיר כיריים כאלו לפסח.

הצטרף לדיון

12 תגובות

  1. הרי שכאשר נשפך בשר על הכיריים וניקתי אותם ואחכ אני מניח סיר עם חלב שמעט רטוב מלמטה הרי זה נט בר נט וא"כ אומנם אולי הכיריים נטרפו אם נשפך חלב אך החלב שבסיר הרי מותר ומה הבעיה?

  2. ראשית נ"ט בר נ"ט הוא מחלוקת כידוע ומנהג האשכנזים להחמיר. שנית צריך להזהר לנקות היטב. ולעיתים עלולים להיות מכשולות בענין.

  3. נכון שאם ישאר יבש לגמרי מעיקר הדין יש להקל, אבל ראשית יש חומרא ומנהג בפסח לא להסתמך על כך ולכן אנחנו מצפים את כל המשטחים וכו', ושנית וזה העיקר, אם ינתז משהו מהמחבת או הסיר וכו' זה כבר לא מגע יבש…

  4. לפי מה שכתוב כאן, ביום חול [לא פסח]
    אם בישלתי בשרי וניקיתי אח"כ את האינדוקציה
    ואז שמתי סיר חלבי ונזל מהתכולה הסיר והאוכל טרפים? ואם שמתי פרווה אחרי הבשרי בסיר חלבי, מה דין האוכל והסיר? תודה רבה

  5. אם נזל באותם 24 שעות גם בשרי וגם חלבי וזה פגע בסיר, זה בהחלט עשוי להטריף את הסיר, זו הבעיה כאן… בדרך כלל לא קורה שנוזל גם בשרי וגם חלבי תוך 24 שעות, אבל זה עלול לקרות.

  6. יש מוצר חדש שנכנס לשוק השנה ומיוצר ברמה גבוהה מאד. זה נקרא סיליפלוס/siliplus
    זה בכשרות מהודרת של הרב הלפרין מהמכון הטכנולוגי לבעיות הלכה.
    וראיתי שגם הרב עמרם פריד ממליץ על המשטח הזה
    זה משטח סיליקון מיוחד שיוצר עבור כיריים אינדוקציה לבישול מהודר בפסח
    לא זוכר את הטלפון שלהם
    אבל יש את המייל שלהם על האריזה [email protected]
    יש להם גם אתר שכתוב שם שזה בהקמה siliplus.co.il

  7. כן בהחלט, אני רכשתי את המוצר מחברת סיליפלוס
    נותן מענה גם מבחינה הלכתית וגם מבחינה אסטטית. רכשתי דרך האתר שלהם, הגיע אלי במשלוח עד הבית.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל