לתרומות לחץ כאן

בחירה חופשית — יש כזה דבר?

שאלה:

חינכו אותי מילדות שלכל אדם יש בחירה חופשית, ויש על זה סעיף מפורש גם ברמב"ם.
אבל אם יש למשל מישהו שנולד למשפחה של טרוריסטים ומגיל 0 כבר מחנכים אותו להרוג יהודים, כמו למשל בעזה שיש קייטנות של החמאס, ושוטפים להם את הראש מגיל 0 שלהרוג יהודים זה ה"מצווה" הכי גדולה וכו'. אז אדם כזה – המוח שלו שטוף לחלוטין, ואיזה מין בחירה חופשית יש לכזה אדם? לא כולם מספיק חכמים "לצאת" מהחינוך שקיבלו מגיל 0, במיוחד אם זה גם ההורים שלהם, גם האחים, גם כל הסביבה, גם כל העיר וכו'. לא כולם אברהם אבינו שיכל למרוד ככה במשפחה שלו.
וכן למשל מי שנולד למשפחת פשע "כבדה" שמגיל 0 "מתחנך" על ערכי "כבוד המשפחה" במובן העברייני ורואה חיסולים ודברים מגיל 0 ולזה מחנכים אותו. וכבר בגיל 10 שולחים אותו לגנוב וכדומה. איזה מין בחירה חופשית יש לכזה בן אדם? האם "רק" לגנוב מאנשים רגילים או גם לגנוב מקשישים?
אני לא מסכים עם התשובה שאומרת שכל אדם יכול להשתנות ושיש בחירה בדברים השונים. כל אדם בוגר עם ניסיון חיים יודע שזה נאיבי להגיד כזה דבר. אם המוח של מישהו מפוצץ לחלוטין מילדות בדברים מהסוג שלמעלה, וזה גם קשור לדברים משפחתיים, כלומר שללכת נגד הדברים השונים זה גם ללכת נגד ההורים והמשפחה, זה ממש בלתי אפשרי כמעט לצאת מזה. וזה שיש כמה סיפורים כמו בן דורדיא וכדומה זה לא מראה על הכלל.
וגם יש תשובה שאומרת שבכל זאת יש איזהשהי בחירה – למשל כמו למעלה האם לגנוב גם מקשישים או לא – אבל זה נראה לי מצחיק, כי שורה תחתונה הבן אדם גונב כל הזמן, אז מה זה כבר משנה אם הוא "בוחר" לא לגנוב מקשישים.
אז אם היה רק פושע אחד למיליון אולי השאלה הייתה קטנה יחסית. אבל אם מחפשים סטטיסטיקות לגבי פושעים – זה אחוז הרבה יותר גבוה. למשל כתוב שבשנת 2020 נפתחו 163,551 תיקים. וזה רק בשנה אחת! וזה כמובן רק מה שהתלוננו, שהרבה מאד אנשים שנפגעו מדברים לא מתלוננים.

תשובה:

שלום וברכה

אתה שואל שאלה חשובה, רק ברשותך אחלק את שאלתך לשני חלקים שונים:

החלק האחד, גם בלי כל התיאור הציורי שלך, אלא באופן כללי, איך אפשר לחייב אדם שנולד בבית חילוני לשמור מצוות? הוא מורגל מילדות לסולם ערכים מסויים, אינני מכיר את הבורא וכו', וכי יעלה על הדעת שהדרישה ממנו תהיה להכיר את בוראו ולשמור מצוות? שאלה זו שואל ביתר חדות הגר"א וסרמן בחידושי אגדות, לדבריו, הרי כל ילד בן 13 חייב במצוות, מה יעשה רועה אווזים במקום מרוחק, איך יכיר את בוראו? אמת שיש מושג של תינוק שנשבה, אבל זה רק אומר שאינו מומר, אבל ודאי קיימת ממנו דרישה גמורה לשמור מצוות. איך זה יתכן.

התשובה לדבריו שם, שבאופן טבעי, כל אדם שכנה עם עצמו, יכול להגיע לאמונה במציאות הבורא ובאמיתות התורה, על ידי בחינה רצינית של הדברים גם בלי ידע והרגלים מוקדמים. הסיבה שזה לא נעשה, היא משום שהאדם משוחד, משוחד בהרגליו, ברצונו לחיות כתאוות ליבו וכו', אבל אם יהיה כנה עם עצמו, יגיע לתובנות הנכונות בכוחות עצמו בלי ספק.

נחזור ל"אל קפונה" שתיארת קודם… גם אדם שנולד למשפחת פשע, אם יהיה כנה עם עצמו, ואדם חייב לבדוק בכנות את הנושא הזה כיון שהוא הכי מרכזי בחיים, הוא יגיע לאמת. וזה נדרש מכל אדם.

עכשיו תשאל, האם העונש לאדם כזה שלא יגיע לאמת הוא כמו של אדם ששנה ופירש? ודאי שלא! אבל זה עדיין לא אומר שהדבר אינו נדרש ומצופה ממנו. ולפי רמת הדרישה ממנו גם יענש על כך, כי הוא יכול להגיע לאמת.

החלק השני, מלבד עצם האמת, והחיים על פי תורה ברמה העקרונית והבסיסית, יש גם הרבה מאוד דרגות בעבודת ה'. כולנו בעצם נמצאים באיזה שהוא מקום בתיאור שתיארת… כל אחד לפי דרגתו, שבוי בהרגלים ובתאוות ובחולשות ובעצלות ובטירדות, ועכשיו השאלה מה נדרש ממני, למה אפשר לצפות ממני, על מה חלילה אתבע באם לא אעשה וכו'. וככל שזה הנושא, מה שמעבר לרמה הבסיסית אלא מה שנקרא אצלנו עבודת ה', ברור שיש דרגות שונות, וכל אחד יתבע ונדרש ממנו לפי הסולם שבו הוא נמצא.  

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל