לתרומות לחץ כאן

שאלות בדיני ברכות היסח הדעת ושינוי מקום

שאלה:

1. כשיש מספר אנשים שאומרים קדיש ביחד והרבה פעמים קורה שאחד רץ והשני מושך. וזה ממש לא תוך כ”ד א’ לשני, מתי עונים? אחרי כל א’? או שמא רק אחרי האחרון שבהם?
2. ידוע שאם טעה ובירך בפה”א על פטריות יצא, מה קורה אם ברך האדמה על ירק, יברך שהכל על פטריות? או שמא זה כבר נכלל בברכה?
3. יש לפניו מיני מאכלים שברכתם שונה ורוצה לאכול כפתיח שהכל ולאחר מכן מנה עיקרית האדמה ולקינוח העץ או מזונות, יברך לפי סדר אכילתו או שצריך לברך לפי סדר מגע אש וכמובן גם לטעום לפי סדר זה ורק לאחר מכן לאכול לפי סדר עדיפויותיו?
4. ידוע שאם מסופקים במאכל מה ברכתו לא אוכלים עד שמבררים ובמקרה של ספק בהלכה פוטרים עם מאכלים אחרים. למה בבננה שהוא מחלוקת לא אומרים שיברך על תפוח ועגבנייה ויכוון לפטור? וכן מדוע בברכת הריח נפסק להלכה שיברך בורא מיני בשמים ולא שימנע מלהריח?
5. כשמישהו רוצה למנות שומר ע"מ לצאת מהבית באמצע הארוחה צריך שהשומר גם יאכל איתו? או שגם מי שלא אכל יכול לשמור?
6. אם אחד אוכל לפני ק”ש ושם שומר, צריך שהשומר כבר יהיה אחרי ק”ש? או שהוא לא יאכל? כי אם גם השומר אוכל לפני ק”ש הרי שערבך ערבא צריכא!

תשובה:

שלום וברכה

1. תבחר לך אחד ותענה אחריו, אחרת זה בילבול ולא יודעים על מה עונים ומתי… כמובן שהדרך הזו שגויה, כדאי שכל האבלים יעמדו יחד במקום אחד ויקפידו לומר בקצב אחד וכך עושים בכל מקם של בני תורה.

2. כיון שזו לא עיקר ברכתו לא יצא ומברך שהכל. ראה כל הפרטים והאופנים בזה במשנה ברורה בתחילת סי' רו.

3. בודאי יברך כסדר אכילתו, מה שלא רוצה לאכול עכשיו אין בו סדרי קדימה.

4. המשנה ברורה בכמה מקומות מבאר שמה שאמרו מספק לברך שהכל וכדומה הוא רק באופן שהספק אמיתי כמו בבננה, אבל כאשר אתה עצמך לא יודע, יש בזה קצת פשיעה, היה לך ללמוד ולא למדת, לכן בזה חייבו לטרוח ולפטור במשהו אחר. רק מה שהוא ספק אמיתי נאמר עליו לברך ברכה כוללת.

5. אתה קורא לזה "שומר" ואז מכאן באה השאלה… זה לא הגדרה של שמירה, אלא שכאשר הניח מקצת חברים שעדיין אוכלים זה נחשב שלא עקר מקומו וסעודתו כי הסעודה עדיין נמשכת, לכן דוקא באופן זה מועיל ולא באופן שיעמיד אדם שיזכירנו לברך.

6. יכול להיות גם מי שלא התפלל ואפילו הוא אוכל. ואדרבה, אם מעמיד מי שאוכל יחד איתו צריך להיות אחד כזה שעדיין לא התפלל, שאז יים הכלל שכיון שהם רבים בודאי יזכירו זה לזה, ראה אשל אברהם בוטשאטש סי' רלב, וע"ע בדבריו בסי' רצט.

שבת שלום ומבורך.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל