לתרומות לחץ כאן

תוספת שבת

שאלה:

האם הבנתי נכון:

קרוב ל-30 דקות הוא ההפרש הגדול ביותר שבין השקיעה לשיטת הגאונים (לפי ההבנות השונות בתוך שיטת הגאונים) לצאת הכוכבים בארץ ישראל (בשיא הקיץ בשפלה). בלוחות השנה כיום, רגילים לכתוב את זמן צאת השבת כ-35 דקות אחר השקיעה, ולפי זה תמיד יש בזה שיעור תוספת שבת אבל לא תמיד לפי שיטת המשנה ברורה שמצריך 15 דקות לתוספת שבת.

הבנתי נכון?

תשובה:

לא נכון, אנחנו רגילים לקבוע את הזמנים לפי שעות שוות ולא מתייחסים לנשפים המתארכים, ולכן גם לפי המשנה ברורה לשיטת הגאונים זה מספיק 35 דקות. כמובן חשוב מאוד לשמור לפחות את זמן החזון איש וכבר התכתבנו בזה כמה וכמה פעמים…

שבת שלום ומבורך.

הצטרף לדיון

8 תגובות

  1. זמן בין השמשות האסטרונומי משתנה לפי האופק, בארץ זה בכלל לא משמעותי, אבל באירופה זה מאוד משמעותי, ש=לכן בין השאר שם כל האשכנזים נהגו כרבינו תם, בזמן הגאונים עוד היה ממש אור.

  2. אם נוציא מהעניין את נושא תוספת השבת- כוונתכם בתשובה כאן היתה הן לגבי זמן השקיעה והן לגבי זמן צאת הכוכבים- רק לשיטת הגאונים (לפי ההבנות השונות בתוך שיטת הגאונים).

    הבנתי נכון?

  3. לפי דבריכם, בעניין תוספת שבת במוצאי שבת (ולא בכניסת שבת) בתוך שיטת זמן הגאונים ולא שיטת החזון אי"ש או רבינו תם:

    כל הלוחות שנה מחויבים לתוספת שבת לפי שיטת המשנה ברורה של 15 דקות במוצאי שבת (15 דקות קשיחות שלא קשורות לשעות זמניות) והסיבה שלא סופרים זאת מצאת הכוכבים לשיטה המחמירה בתוך שיטת הגאונים של עד 30 דקות זה בגלל שזה כי זו חומרא של תוספת שבת הניכרת שלו על חומרא בזמן צאת הכוכבים ובעצם חומרא על חומרא- בקביעת זמן צאת הכוכבים לשיטת הגאונים- גם לפי המשנה ברורה עצמו? (ספק ספיקא שמותר אפילו בדאורייתא כמו זמני השבת)

    ובמילים אחרות, בעצם הלכה למעשה ככה זאת המדיניות ההלכתית של כל לוחות השנה- שצאת השבת זה לפחות 35 דקות אחרי השקיעה לפי שיטת הגאונים שהולכים לפי שיטת המשנה ברורה בגדר תוספת שבת של 15 דקות מעבר לצאת הכוכבים אבל מוסיפים זאת לזמן צאת הכוכבים לפי השיטות שצאת הכוכבים שצאת הכוכבים לפי הגאונים זה עד 20 דקות מהשקיעה כי מעבר לכך גם המשנה ברורה לא התכווין להוסיף כי זו חומרא של תוספת שבת הניכרת שלו על חומרא בזמן צאת הכוכבים ובעצם חומרא על חומרא. (ספק ספיקא שמותר אפילו בדאורייתא כמו זמני השבת)

    ואין בנושא הזה כל קשר לעונות השנה ולאורך היום או שעות זמניות.

    האם הבנתי נכון?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל