לתרומות לחץ כאן

דת יהודית בדבר שמותר מדינא דגמרא

שאלה:

שלום לכבוד הרב,
1. אישה שבמקומה הנשים מכסות ראשן במטפחת ועליה שמים 2 רדידים וכידוע שמדינא דגמרא לפי הדת יהודית של אותו זמן מותר מטפחת ועליה רדיד ולא צריך 2 האם דבר כזה שהוא מותר מדינא דגמרא יש בו דת יהודית במקום שנהגו איסור?

תשובה:

בפשטות מנהג מוגזם לגמרי שאין בו טעם ולא הוזכר בספרי הקדמונים הוא מנהג של שטות ואין בו כל חיוב.

שבת שלום.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. נראה שיש כאן דו שיח של חרשים… כוונת הרב המשיב שליט"א היא הלכה למעשה בימינו, אבל כוונת השואל היא במקרה תיאורטי שלא היה ולא נברא, מה יהיה הדין אם וכאשר יהיה כזה מצב.

    ואכן, באופן תיאורטי, אם כל הנשים מכסות בארבעה רדידים ויש אשה פורצת גדר שמכסה רק בשלושה (בהנחה שהדבר ניכר ובולט), יהיה בזה משום דת יהודית. כי זהו עניינה של דת יהודית, מנהג בנות ישראל העכשווי.

    ואין קשר בין דת יהודית לדינא דגמרא, דהגמרא נקטה רק דוגמאות ממה שנהגו אז. וכן הרמב"ם נקט רדיד כי זהו מנהג מקומו, אבל הרמב"ם גופיה במקום אחר שבארץ ישראל נהגו לכסות בסבכה ולא ברדיד, וכן משמע ממנו שהרדיד תלוי במנהג המקום.

  2. זה לא דו שיח של חרשים [ביטוי מוכר לי..] התכוונתי לומר חידוש ואדרבה אשמח לשמוע את דעתך. האם אין מושג של השקפת התורה בכלל בענין זה של דת יהודית? כלומר, בנות מקום מסויים בהשפעת איזה רב כריזמטי החליטו לעטות על עצמן אוהלים גדולים, דברים שלא שערום אבותינו ולא היו מוכרים גם לארבע אמהות, יהיה לזה דין של דת יהודית? לא נשמע לי. אני חושב שדת יהודית זה בגבולות ההלכה המסורה והנורמה המקובלת בין בני התורה די בכל אתר ואתר, אלא שאכן כאן נדרש לשאלה האם אין לזה גבול גם לצד השני… האם בזה אין את ענין השקפת התורה המסורה לנו, ובאמת אינני יודע דבר ברור בנקודה זו היכן זה נעצר ומה יגדיר את הגבול שכבר חורג מדרך התורה ומנהג לא יהיה משמעותי בו.

  3. כיום העולם הוא גלובלי מאוד, כדי שדבר יחשב "מנהג המקום" צריך שזה יהיה מנהג המדינה כי אנשים עוברים כל הזמן ממקום למקום, וממילא זה לא יתכן במציאות שמנהג כהנ"ל יתפשט בציבור, ולכן זה מקרה תיאורטי גרידא (וכבר יצאו רבני בד"ץ העדה החרדית נגד 'כת השאלים' ודומיהם).

    אבל אם נלך בשיטה של כבודו, מה נאמר על כיסוי הפנים? ומה נאמר על כיסוי אפילו של העיניים, רק לגלות עין אחת? האם זה לא נשמע מוגזם ביותר, ועובר את הגבול של הנורמה המקובלת בין בני התורה בכל אתר ואתר? ובכל זאת, זה היה מנהג הצנועות המוזכר במסכת שבת דף פ'.

    ולכן אם באמת יש מקום מבודד שכל הנשים חובשות אוהלים ואשה אחת לא תחבוש, יהיה בזה משום פריצות, ואם לא נוח לה, תתכבד ותעבור למקום אחר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל