לתרומות לחץ כאן

שבועה למלכות מינות וכפירה

שאלה:

שלום לכבוד הרב,
1. איך יש חברי כנסת חרדים הנשבעים למדינת ישראל שהרי היא לא פועלת על פי דין תורה וזה מלכות מינות וכפירה לכל דבר ואם כך אסור להצביע לכנסת

תשובה:

כידוע, בגלל בעיה זו שעוררת, כבר התקבל שהן חברי כנסת הן חיילים, לא נשבעים אמונים אלא רק מצהירים הצהרת אמונים, והצהרה זו שאין לה כל תוקף מעבר ל"הצהרה" שבה, קיימת כמובן בכפוף לערכיהם, ולעולם לא יצביעו על דבר המנוגד לדין תורה.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. מה הכוונה מצהירים אמונים? ז"ל ההצהרה שכל חברי הכנסת אומרים: “אני (השם) מתחייב כחבר הממשלה לשמור אמונים למדינת ישראל ולחוקיה, למלא באמונה את תפקידי כחבר הממשלה ולקיים את החלטות הכנסת”.
    בפועל נראה שזה עלול לבוא בסתירה עם התורה, מה התשובה על הנושא הזה?
    ה"קנאים" עשו מזה קונטרס "קצרצר ולעניין" ראה כאן: https://drive.google.com/file/d/1vAXM3cLd8tetaJbbbuw9FMqP3DeyS5Bk/view
    מה התשובה על זה? יש איזה חוברת המשיבה לטיעון הזה?

  2. הרעיון הוא שכיון שאין להצהרה זו כל תוקף של שבועה, היא נאמרת כמשהו כללי שענינו לבצע את התפקיד באמונה ולדאוג לאינטרסים של המדינה, כמובן ככל שזה לא נוגד לתורה.

  3. זהו שבקונטרס מנסים להוכיח שאסור לעשות זאת כי זה לכאורה סותר את התורה ואין אפשרות לשנות את נוסח ההצהרה
    קראתם את הקונטרס?

  4. כבר השיב על כך החזון איש, ואמר שכיון שמשמעות השבועה בעיקרה היא להיות נאמן לתושבי המדינה לפעול לטובתם ולא להיות להם אוי, ואין כוונה לחוק כזה או אחר, שהרי על זה בלאו הכי הם נלחמים, אין אסיור. והביא בזה את דברי הרמ"א בסי' קנז שאם הגוי משביע את היהודי להיות נאמן לעודה זרה והיא לשון המשתמעת לשני פנים מותר.
    וכך נהגו כל היהודים שבאו לארה"ב וקיבלו בה אזרחות, ביניהם גדולי ישראל מן הסתם גם של חסידות סאטמר… שם כחלק מקבלת האזרחות יש נוסח דומה ביחס לחוקת ארה"ב…
    וראה בהרחבה בחוברת שנקראת חובת הבחירה והיא מצויה באוצר החכמה.

  5. על זה בדיוק טוענים: "לשון דמשתמע לתרי אפי נאמרה דווקא רק כשהגוי אינו מכירו שהוא יהודי ואז אין חילול השם כך אומר הרמ"א בפי' דרכי משה על הטור ביו"ד קנז, וכך נאמר בתרומת הדשן קצ"ז מקורו של הרמ"א לדין זה, וכך מובא בנמוקי יוסף ב"ק מ' סוע"א בפי' עבדא דנורא וזה מקור כל דין הרמ"א, ובש"ך ס"ק י"ח הביא עוד מתרוה"ד שם דאפי' כשיש לחוש שהגוי יכיר בו אח"כ שנתדמה לגוי כדי להינצל "ונמצא חילול השם למפרע ה"ה באיסור, בנידון דידן כולם יודעם שהם יהודים שותו"מ ובכל זאת מצהירים הצהרה כפרנית זו בפהרסיה בפני כל עם ועדה, וזה חילול השם שאין כמוהו"
    אבל נראה לי ברור לכל בר דעת שחברי הכנסת של ג' לא יחללו שבת וכד' אם יוחלט כך, אבל בכל זאת זה לא מחוור לי די הצורך…

  6. הסיפא של דבריך הם עיקר הנקודה, כולם יודעים שאף אחד מהם לא מתכוון לעבור אפילו במשהו על חוקי התורה, אדרבה אומרים כנגדם שהם הולכים לכפות את חוקי התורה על כל העם… אלא הכוונה היא להיות נאמן לאנשים ולא לפעול כנגד אושיות המדינה והעם היושב בארץ.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל