לתרומות לחץ כאן

לפרנס את היתומים מהעיזבון של אביהם

שאלה:

אלמנה צעירה עם יתומים ויתומות קטנים רח"ל ורוצה לישא לאיש. ומהבעל הראשון לא נשאר כלום להיורשים רק הכלי כסף בבית כמו כוס מנורה וכדומה השאלה- האם יכולה האשה לומר בתורת אפטרופס שהיות שבעלה החדש מקבל עליו לזון את היתומים מכאן ולהבא על כן בשכר זאת הרי הוא מקבל את הכלי כסף שיהיו שלו כדין אפטרופס שמוכר נכסי היתומים כדי לפרנסם? או דלמא היות שממילא אין בהכלי כסף די פרנסה ועכ"ח יזונום ממקום אחר על כן אינה יכולה לעשות כן. ואת"ל שהרשות בידה האם יכולה לעשות כן בלא בית דין? ואת"ל אינה יכולה האם עשתה כן חייב הבעל השני להחזיר הכלי כסף ליתומים? ועוד הרי ידועה שהכלי כסף של הירושה הם מאוד רגיש להילדים כשיגדלו מן יימר שגם הכלי כסף נכללים בהיתר מכירה לצורך פרנסתם היות וגלוי וידוע שהיתומים בוודאי לא יסכימו לזה כלל וכלל. ונפשי בשאלתי מהו הדין הלכה למעשה בזה והמראי מקומות יישר כח

תשובה:

שלום וברכה,

הבעל השני שמפרנס את הילדים יכול למכור את הנכסים שיש לקטנים כדי לפרנס אותם ולא צריך להאכיל אותם על חשבונו. והעובדה שמסכים לפרנס אותם גם אחרי שיגמר הכסף לא מחייב אותו להימנע מלמכור את נכסיהם.

אם התמנה אפוטרופוס על נכסי היתומים יכול למכור את נכסי הקטנים לבדו. ואם לא התמנה אפוטרופוס על נכסי היתומים צריך למכור בבית דין את הכלי כסף.

בהצלחה.

מקורות:

שולחן ערוך חושן משפט הלכות אפוטרופוס סימן רצ סעיף יא: "יש לאפוטרופוס למכור בהמה ועבדים, שדות וכרמים, להאכיל ליתומים. אבל אין מוכרין ומניחים המעות". וביאר הסמ"ע הטעם שאין מוכרים ומניחים את המעות, משום שיש חשש שמא יגנבו המעות, או משום שמא שבח בית אביהם וכבוד ונוי הוא להם שיש להם נכסי אביהם. ומשמע שכדי להאכיל את היתומים מותר למכור גם בדברים שהם שבח בית אביהם. ולכן אם הבעל השני מפרנס יכול למכור את נכסיהם ולשלם מזונות מנכסי הקטנים.

עוד כתב השו"ע שם סעיף ט :"כל המטלטלין של יתומים שמים אותם ומוכרים אותם בב"ד. הגה: ודוקא שלא נתמנה עליהן אפוטרופוס. אבל אפוטרופוס עושה בלא בית דין כל מה שנראה בעיניו טובת היתומים (טור)". 

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. השאלה הוא שהבעל של האשה האלמנה לא מכר את הכלי כסף רק משתמש בו לעצמו בבית היתומים וטוען שהרי הם שלו שקנה אותם בחילוף המזונות?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל