לתרומות לחץ כאן

שבת, ציצית, דיני ממונות

שאלה:

שלום וברכה ומועדים לשמחה.
יש לי 3 שאלות, אם תוכלו להשיב בזמנכם הפנוי.
1. שבת (דיני בישול וחזרה) -סיר מרק חם (שאין היד סולדת בו) שנמצא לאחר כניסת שבת מחוץ לפלטת החימום, האם מותר ליתנה לכתחילה ע"ג הפלטה לשיטת הרמ"א שדבר לח, כל זמן שלא נצטנן לגמרי, אין בו משום בישול (אם לא קשה לפרט המקורות אשמח מאוד).
2. ציצית. טלית שאני משאילה בימי חוה"מ דרך קבע מבית הכנסת ,האם מותר וצריך לברך עליה?
3.דיני ממונות. בבנין בו גרתי בעבר ביצעה אחת המשפחות שמתגוררות בבנין שיפוצים נרחבים והוספת יחידות דיור בקומה בה גרתי, הדבר נמשך למעלה מחצי שנה, הסבל היה רב, חדר המדרגות היה חשוך כל היום ומלוכלך בצורה קיצונית. באותו זמן החלטתי שאיני משתתף בהוצאות ועד הבית. הגיע אב המשפחה שמבצעת את השיפוצים ושילם עבורי ועבור משפחה נוספת שבקומה את החוב שלנו לועד הבית ללא ידיעתנו (!) ולאחר זמן הגיע לתבוע לפחות חצי מהסכום, אמרתי שאחשוב על כך ולמעשה עד היום לא שילמתי את מה שדרש ועתה ליבי נוקפי שמא לא כהוגן נהגתי (המשפחה הנוספת סירבה לשלם גם הם עד היום).

תשובה:

שלום וברכה

1. בשבת יש שני דינים שונים שכל אחד מהם יש לו פרטים מרובים, יש איסור בישול, ובנוגע לאיסור זה יפה אמרת שאין בישול בדבר לח שלא הצטנן, אבל יש גם "איסור חזרה" המבואר בשו"ע בהרחבה בסימן רנג, לפיו אסור להניח בשבת על הפלטה מאכל, אפילו הוא מבושל כל צרכו, אלא אם כן היה דעתו להחזירו לשם, והוא עדיין בידו ולא הונח על השיש. ומעניין, שאף הגר"ע יוסף שבשונה מהרבה פוסקים סבר שאין איסור חזרה על פלטה חשמלית לגבי דבר יבש, החמיר בזה בדבר לח אף שהוא רותח ממש באופן שגם לדעת השולחן ערוך אין בו איסור בישול.

אמנם, באופן זה שאין בו איסור בישול, האיסור הוא רק להניח על הפלטה ממש, אבל להניח על סיר אחר – מותר.

2. טלית של בית הכנסת, הגם שהיא כביכול שאולה, מברכים עליה כיון שכל הציבור שותפים בה, אלא אם כן זה בית כנסת פרטי של אדם מסויים והטלית היא שלו.

3. את השאלה בדיני ממונות תשאל שוב אחרי החג, כאשר הדיינים שלנו לעניני ממונות יחזרו לאתר.

חג שמח.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל