לתרומות לחץ כאן

ירושה בבית וביטוח חיים

שאלה:

אבי ע״ה נפטר בלי שיכתוב צוואה. השאיר אמי תחי׳ ושלושה בנים. הי׳ לו כמה פוליסות של ביטוח חיים (מדובר בתושבי ארה״ב) בין ביטוח term שא״א להוציא ממון מחיים ובין whole life שאפשר להוציא ממון. הביטוח הי׳ שאמי תקבל הכסף אחר פטירתו, וגם אמר לי בסוף ימיו שהביטוח נועד לאמא. הי׳ גם כן בית משותף לשניהם, אך בסוף ימיו נקלע לקשיים כלכליים והי׳ חוב גדול להבנק על הבית. כשחלה אבי הציע קרוב משפחה ללות הרבה כסף לפרעון החוב, ולאחר פטירתו שילמנו החוב מהכסף שקבלנו מהביטוח.
השאלה עכשיו אם יש דין ירושה על הבית או חלקו וכן על כספי הביטוח, או אם כל הכסף שייך לאמי. והנפק״מ אם היא נותנת איזה מתנה לאחד הבנים אם צריך להיות בהסכמת כולם. וכן היא רוצה עכשיו לכתוב צוואה ויש לדעת מה רכושה ע״פ דין.

תשובה:

שלום וברכה,

 

הכסף של הביטוח החיים שעשה אביכם כפי שכתבם, שאותו אתם נותנים לאמא  – הכסף שייך לאמא, כיון שהביטוח נותן ישירות לאמא את הכסף. ואם היא פרעה את החובות מהכסף של הביטוח היא יכולה לדרוש את חלק בדירה של האבא על חשבון אותו הכסף שפרעה בו את החובות של האבא מכספי הביטוח חיים שכאמור הוא שייך לה.

וכן החלק של האמא בדירה שייך לה. ויש לה חלק בדירה של האבא לפי הערך שפרעה לו את החובות. שאר הכסף [מזומנים] שהשאיר האב שייך לבנים מדין ירושה שהם היורשים של האבא. ולענין מה שאתם שואלים, הנה בוודאי הטוב ביותר אם אין וויכוחים במשפחה, שהבנים יוותרו לה על כל העיזבון של האבא, והיא תכתוב צוואה על רכושה שהבנים יורשים אותו לאחר מותרה בשיבה טובה. [במקרה שלכם אם יש רק שלושה בנים הרי שאין צורך בצוואה, כיון שממילא הבנים יורשים את הכל בשווה ובכור מקבל פי שניים, הצוואה נצרכת רק אם יש בנות].

 

בהצלחה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל