לתרומות לחץ כאן

מכירת דירה והחפצים שבתוכה

שאלה:

אדם שמכר דירה ולא צויין בחוזה המכר שישארו גם החפצים שבתוכה
בשו"ע חוש"מ סימן ריד סעיף יא מופיע שהחפצים המחוברים לאדמה נקנים אגב הדירה,השאלה אם תנור שמקובע לקיר וכן מזגנים מחוברים לקיר וכן מדיח כלים המחובר עם ברגים נחשב לחלק מהדירה?או שיש לחפצים אלו דין מטלטלים שאינם נמכרים אגב הדירה(מדובר כמובן שאין התייחסות בחוזה המכר לחפצים אלו ואחרים)

תשובה:

שלום וברכה,

השו"ע מדבר על דבר שנהוג שנמכר עם הדירה ולכן דלת מנעול תנור ועוד שהיה נהוג שנמכר עם הדירה, לכן הוא כלול במכירה. אולם בזמנינו מקובל שתנור, מדיח כלים, נברשות שתלויות ועוד, לא כלול במכירה ולכן הקונה לא קונה את הדברים האלו. לגבי המזגנים נחלקו הדיינים האם במכירת דירה כלול גם המזגנים שמותקנים בדירה [כאשר לא הייתה התייחסות על המזגנים], יש הסוברים שטלטול מזגנים כרוך בעלות יקרה והורס את המזגנים, ולכן הדרך למכור את המזגנים עם הדירה. יש סוברים שמזגנים לא כלולים במכירת הדירה, כיון שאין מנהג ברור שהמזגנים כלולים במכירת דירה. וכיון שיש ספק בנידון, המוכר הוא המוחזק במזגנים ולא חייב להשאיר את המזגנים. 

בהצלחה.

מקורות:

כתב השו"ע סימן רטו סעיף ח: "אף במוכר ולוקח אין כל אלו הדברים האמורים וכיוצא בהם אלא במקום שאין שם מנהג ולא שמות ידועים לכל דבר ודבר בפני עצמו, אבל במקום שנהגו שהמוכר כך מכר כך, הרי זה מכור, וסומכים על המנהג בין בקרקעות בין במטלטלין, וזה עיקר גדול בכל דברי משא ומתן, הולכים אחר לשון בני אדם באותו מקום, ואחר המנהג".

מבואר שכל ענייני המכירה נקבע לפי המנהג, ולכן תנור ונברשות שלא נהוג שכלול במכירה לא נמכר עם הדירה. 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל