לתרומות לחץ כאן

שעון סולארי בשבת

שאלה:

ישנו שעון יד אנלוגי, כלומר עם מחוגים אמיתיים (ללא מסך) שפועל באמצעות חשמל. החשמל מגיע מתוך "קבל" (רכיב אלקטרוני, לא "כבל") שנמצא בתוכו, והקבל עצמו מקבל את החשמל מתאים סולריים הקולטים את אור השמש. בפועל מי שעונד אותו יראה כל הזמן את השעה היות שבכל יום השעון חשוף מידי פעם לאור השמש או אור אחר. במקרה ויגמר כל החשמל האצור בשעון במידה והשעון לא נחשף לאור זמן רב (לא יודע כמה, אולי כמה ימים) יתכן והוא לא יעבוד עד שיטען שוב.
(יש באתר תשובה קצרה מאד ולא מפורטת בנושא. וכן באתרים אחרים יש תשבות לכאן או לכאן. לפי הרב מזוז נראה שמדובר שהשעון הוא בסיס לחשמל וממילא אסור מדין בסיס, וזה נכון לכל שעון חשמלי, עם או בלי שמש. לפי מכון צומת יש מאמר שמתיר את זה.)
האם תוכלו לפרט האם ומדוע מותר או אסור לענוד שעון זה בשבת לדעת פוסקי הדור ?
(ולא מטעם איסור ענידת שעון כלל כדעת רבּ חיים זקוללה"ה זיע"א, אלא למי
שמתיר לענוד שעון באופן כללי)
תזכו למצוות

תשובה:

שלום וברכה

לכאורה אם הוא כרגע טעון היטב ויכול להמשיך כך מעבר לשבת, אין סיבה לאיסור. פעולת ההטענה בשבת היא גרמא ודבר שאינו מתכוין, ולכאורה גם אינה מלאכה [החשש העיקרי כאן הוא מצד איסור מתקן מנא, וזה לא שייך כל עוד השעון עובד ואינו נצרך לכך]. מה שהזכרת צד של בסיס לדבר האסור אינני מבין כלל, מה זה שונה משעון שיש בו בטריה? גם שם אצור חשמל… על הנושא של שעון שנזקק להטענה מיכנית או סולארית בשבת עצמה, ראה בס' פסקי תשובות סי' שלח אות ט אריכות גדולה מדברי הפוסקים, אבל נראה שכאן זה לא הנושא עד כמה שאני מבין דבריך.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. שלום וברכה,
    לפי מה שהבנתי בתשובה הנ"ל, אם למשל השעון (ויש בשעון מחוון שמראה עוד כמה כח נשאר לשעון) עדיין עובד ולא צריך שמש ואור, זה מותר בשבת. ואם לא אז אסור ללכת עם זה בשבת מתחת האור או השמש כי אז הוא מפעיל אותו.
    השאלה שלי היא, אם אכן כל, ולמשל זה על 70% והאדם הולך בחוץ ומהשמש זה מתחיל להיטען עוד ומגיע למשל ל- 75% וכו', האם זה גם מותר? הרי הוא ממשיך להיטען בשבת?!
    תודה רבה.

  2. אז לסיכום, הכלל הוא:
    אם זה מספיק טעון לשבת זו – מותר, ולא אכפת לי אם הוא ממשיך להיטען בשבת זו ומתמלא עוד?
    תודה וכל טוב.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל