לתרומות לחץ כאן

גבולות הארץ לענין מעשרות

שאלה:

מגיע אלינו פירות ממצרים. האם הם חייבים במעשרות? כמובא במשנה ידיים. האם זה נפסק להלכה. ואם לא אז מדוע?

תשובה:

שלום רב,

גבולות הארץ המובטחת אינם רלוונטים לקדושת הארץ בזמנינו. הארץ התקדשה על ידי כיבוש, ובזה יש לנו שני כיבושים עולי מצרים ועולי בבל שגבולותיהם חלוקים, ויש בזה חילוקי דינים.

לענין מעשרות דעת רוב הפוסקים שהקובע הוא עולי בבל [קדושה ראשונה בטלה]. ארץ ישראל של עולי בבל הוא עד אשקלון בצד הדרום מערבי ועד איזור עכו בצד הצפון מערבי. אולם לענין לצאת לחוץ לארץ, כאן הקובע הוא עולי מצרים. אלא שהערבה הדרומית ואילת אלו מקומות שלא כבשום אפילו עולי מצרים ולכן יש שחששו שאסור לצאת לשם.

מקורות:

לעניין קיום מצוות ישיבת ארץ ישראל בערים שלא כבשום עולי בבל, ראה ברמב”ן בגיטין שם שכתב שמקיימים בהם מצוות ישיבת ארץ ישראל, וכן כתב בחכמת אדם שער משפטי הארץ פרק י”א ובשו”ת חת”ס יו”ד סי’ רל”ד ע”ש.  ראה עוד כאן.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. במחילה אולי שאלתי לא הובנה או שאני לא הבנתי את המשנה. לפי הבנתי לא מדובר כלל על א”י אלא על ארץ מצרים. השאלה שם היתה האם עמון ומואב יש לדמותם למצרים או לבבל לעניין חיוב מעשרות בשנת השמיטה. שכן גזרו שם על תו”מ ולא על שביעית. עכ”פ במצרים עצמה יש מעשרות (מעשה חדש ומעשה זקנים)

  2. בס"ד
    יש כאן כמה נקודות
    1. ברור שמצרים חייבת במעשר עני בשביעית, ואדרבה, חכמים למדו דין שעמון ומואב חייבים בשביעית במעשר עני ממצרים, עי' משנה ידים ד,ג ורמב"ם שמיטה ו,ה.
    2. ודע שגידולי גוי במצרים פטורים ממעשרות, שהכל מודים בחו"ל שיש קנין לגוי להפקיע
    3. למעשה אע"פ שסתימת רמב"ם ושו"ע ריש סימן שלא שהדינים הנ"ל נוהגים גם בזמן הזה, למעשה מעיד הרדב"ז בתשובה ג,תרנט שלא נהגו כלל להפריש תרומות ומעשרות ממצרים עמון ומואב, בכל השנים
    עי' משפטי ארץ [של המכון הנ"ל] תרומות ומעשרות, פרק ג הערות ל,לג
    [העתקתי מהרשום אצלי ולא בדקתי כעת]

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל