לתרומות לחץ כאן

שימוש בסיר ככלי שני בשבת

שאלה:

שלום, אני רוצה למזוג מהמיחם בשבת לסיר ומשם לכוס כדי ליצור כלי שלישי.
אבל קראתי פעם בשש"כ שסתם סירים/כלי בישול הם מוקצה (אם הבנתי נכון).
מצד שני אני יודע מראש (כלומר מלפני שבת) שארצה להשתמש בסירים לצורך הכלי שני, ולא לבישול שאסור בשבת, אזי הם לא מוקצים מדעתי. אודה לכם מאוד בכדי לדעת מה הדין.
אגב- האם יש בעיה בעצם חימום הסיר לצורך שכזה?
תודה!

תשובה:

שלום וברכה,

סיר ריק הוא אכן מוקצה בשבת, וזה שאתה חושב להשתמש בו לא יעזור, כי סוף סוף הוא נחשב כלי שמלאכתו לאיסור. אמנם כלי שמלאכתו לאיסור מותר לטלטלו לצורך שימוש בגופו או לצורך מקומו, אבל דעת המשנה ברורה בתחילת סי' שח, שכאשר יש כלי של היתר שניתן לבצע בו את אותו שימוש, אין היתר להשתמש לצורך זה בכלי המוקצה. דעת הגר"ע יוסף להקל בדבר, אבל ככל שאין סיבה של ממש לא הייתי מיקל בענין זה כנגד דעתו הברורה של המשנה ברורה.

חימום הסיר לפני כן הוא בעייתי, לפי דברי התוס' בשבת לח ב שביארו שעיקר הנקודה בכלי שני היא מה שהדפנות מצננות, וכאן בעצם מבחינה זו הוא יהיה כלי ראשון.

צהריים טובים ומבורכים.

הצטרף לדיון

2 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל