לתרומות לחץ כאן

גביע לקידוש ומשחק שחמט בשבת

שאלה:

האם יש חשש להשתמש בגביע שהשפה התעקמה קצת אך לא נשברה? האם יש בעיה לשחק שחמט בשבת

תשובה:

שלום וברכה

אין בעיה להשתמש בגביע הזה.

מותר לשחק שחמט בשבת, כמובן מי שיכול לנצל את היום הקדוש הזה ללימוד תורה זה טוב יותר.

בכלל בנוגע למשחקי הרכבה יש דעות חלוקות: מעיקר הדין נראה שכיון שהם עשויים לפירוק מידי אין בכך כל איסור, וזאת על פי מה שכתב בשו”ע הרב סי’ שיג סעי’ כא לגבי כלי שעשוי לפירוק באותו יום. טעם נוסף נראה לומר בזה לקולא, שכן אבני המשחק כל אחד מהם הוא כלי בפני עצמו שדרך השימוש בו הוא לצורך הרכבה, כך שההרכבה אינה נחשבת בנין הכלי אלא שימוש בו [כך שגם לדעת החזון איש בסי’ נ ס”ק ט החולק על השולחן ערוך הרב נראה להקל בנידון דידן], וכן הוראת רבים מפוסקי זמנינו. אולם, בס’ ארחות שבת עמ’ רפח הביאו בשם הגרי”ש אלישיב שהחמיר בזה בדבר שיש בו הרכבה מהודקת. וכן הגרש"ז אויערבך בשולחן שלמה דן להחמיר בזה בלגו שכל פעם זה בנין שונה, ואינו דומה לכלי שכל פעם מרכיבים ומפרקים את אותו הכלי עצמו.

לכן אני בביתי נותן לילדים הקטנים לשחק, אבל המבוגרים מעל גיל 10-11 ובובדאי מעל גיל מצוות [כל אחד יקבע לפי בשלותם הנפשית של בני ביתו], לא ישחקו ולא יעזרו, והילדים גם יודעים את זה שלא מבקשים. רק להסביר שזה לא אסור, כי שבת היא גם לילדים… אלא מחמירים על פי שיטות מסוימות ולכן לקטנים יש להקל.

 

שבת שלום.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. בקשר לא” – השתמשתי בגביע שכזה עד שאחת מבנותי אמרה לי שהיא למדה שזה בעייתי. בקשר לב” מדוע שלא יהיה חשש בורר בהוצאת החלקים וסידורם על הלוח

  2. נפרט: כוס שמחמת נקב או סדק אינה מחזיקה רביעית יין פסולה. כוס שמחזיקה רביעית, אלא שמעל שיעור רביעית יש בה נקב או או סדק או שבר, כשרה אבל אינה לכתחילה. במקרה שלך אני מבין שמה שקרה זה רק איזה קמט קל ולא חור או סדק ממש, כפי שמצוי בכלי כסף שנופלים, בזה נראה לי שאין הקפדה.
    לגבי בורר: הכלל הוא שברירת אוכל מאוכל לצורך שימוש מידי בשני המינים מותרת בשבת.

  3. דעת הגרי"ש אלישיב ועוד רבים מהפוסקים, שגם השו"ע שאמר שכדור משחק הוא מוקצה, דבריו אמורים במה שהיה מצוי בזמנם כדור סמרטוטים וכדומה, כלומר מדובר בדבר שהוא בעצם כלום, רק ייחדו אותו למשחק והשאלה האם ייחוד לצורך משחק די בו כדי להפקיע דין מוקצה. אבל כלי ממש, משחק שנבנה לצורך זה ועולה סך רב, הוא ודאי כלי חשוב ואינו נחשב מוקצה מחמת גופו. אמנם הגר"ע יוסף כידוע חלק על זה, אבל נראה בעיני שגם הוא לא החמיר בכל המשחקים, וכאן שזה משחק גם של מבוגרים אני מניח שזה עוד סיבה להקל. וראה ילקוט יוסף סי' שח סעי' כז שהביא בארוכה שלדעת אביו הגר"ע כלל לא ברור אם שאר משחקים גם הם בכלל דין הכדור, ולכן לילדים ודאי מותר, ולגבי מבוגרים לתת להם, הסתפק שם, וכתב שאם הילד לא רגוע יש להקל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל