שאלה:
האם ביום שבת ניתן לשפוך מתוך השקית שקדי מרק על צלחת מרק רותח?
תשובה:
בנוגע להכנסתם למרק, יש שקדי מרק המטוגנים בשמן עמוק והם נחשבים מבושלים ואין מקום לשאלה, לגבי אלו שאפויים ולא מטוגנים, הצלחת אכן נחשבת כלי שלישי, כי אף שלגבי המצקת עצמה דן הט"ז אם נחשבת כלי שני או שלישי, לגבי הצלחת נהגו להכריע בספקו של הט"ז לקולא, שהיא כבר כלי שלישי, ולכן נהגו להקל להכניס שקדי מרק לצלחת בשבת.
מקורות:
על שקדי מרק מטוגנים בשמן עמוק, ראה ארחות שבת פרק א הערה ס. על נתינת פת בכלי שלישי, ראה משנה ברורה סי' שיח ס"ק מז שהקל בכל קלי הבישול בכלי שלישי, וראה חזון איש סי' נב ס"ק יט שאף שהחמיר בזה לגבי מה שנתבאר בגמרא שהוא קלי הבישול, לגבי פת הקל בכלי שלישי, אמנם יש שנמנעים מליתן פת בכלי שלישי וכן ראוי להחמיר. על נדון המצקת ראה משנה ברורה שיח ס"ק מה וס"ק פז. לכן למעשה נהגו להקל בשקדי מרק, כי פת בכלי שלישי הוא רק חומרא, ואין צורך לדקדק בכל חברה אם זה מטוגן או אפוי.
רק להוסיף ברשות הרב שלבני ספרד אין שאלה גם בשקדי מרק אפויים,שסתם מרן שאין בישול אחר אפיה,והתשובה שכתב הרב היא לבני אשכנז
השאר תגובה