לתרומות לחץ כאן

פח אשפה במגירה בשבת – מוקצה

שאלה:

שלום וברכה.
האם יש בעיה בטלטול ופתיחת פח אשפה שנמצא במגירה בשבת?
ואם כן האם יועיל להניח מערב שבת דבר שאינו מוקצה במגירה או בתחתית הפח?
תודה רבה.

תשובה:

שלום וברכה

למעשה יש כאן שתי חששות: חשש לגבי המגירה עצמה, שכן עד כמה שהפח הוא מוקצה המגירה תחשב בסיס לדבר האסור, ונמצא שבפתיחתה אתה מטלטל מוקצה בידים. חשש לגבי הפח, כלומר, אף אם מאיזו סיבה לא נגדיר את המגירה כבסיס לדבר האסור, כאשר הטלטול נעשה לצור השימוש בפח, אם הוא מוקצה אזי זה נחשב טלטול מן הצד לצורך דבר האסור שהחמירו בו הפוסקים.

הבעיה, שגם להשליך לתוכו דבר בערב שבת לא כל כך מועיל, כי ברגע שאתה שם משהו בפח אתה בעצם מגדיר את הדבר כפסולת והוא עצמו נעשה מוקצה… ולכן צריך שיהיה ריק בערב שבת ולהשליך לתוכו בשבת תחילה דבר שהוא אינו מוקצה.

לכן, הכי נוח, שהפח לא יהיה בשבת בתוך הארון [זה אגב יאפשר גם את ריקונו במדיה והוא עולה על גדותיו ומפריע או יש בו ריח, מדין גרף של רעי, אבל כשהוא בארון, אין היתר לפנותו בשבת בדרך כלל].

מקורות:

ראה בהרחבה בארחות שבת פרק יט הערה תלו.

הצטרף לדיון

8 תגובות

  1. תודה רבה.
    הכוונה היתה לשים בין הכלי של הפח לשקית זבל, משהו שאינו מוקצה( כמו גליל של שקיות אשפה למשל) וכך הפח יהיה בסיס לדבר האסור והמותר.

  2. פתיחת המגירה בשביל לשים דבר בפח, מסתבר שאינה נחשבת כטלטול לצורך דבר האסור (הפח), אלא לצורך דבר המותר דהיינו לפנות אליו פסולת כדין גרף של רעי. וממילא הטלטול כאן הוא מן הצד לצורך דבר המותר.

  3. לא הבנתי, ניתן מקרה אחר: אני רוצה לפנות אשפה מהשולחן, האם מותר לי להביא את הפח ליד השולחן כדי להקל מעלי, או שההיתר של גרף של רעי רק מתיר לי לקחת את הזבל לפח? ברור שאסור להביא את הפח ליד השולחן, בעיני זה היינו הך.

  4. בדוגמא הנ"ל של הבאת הפח אל השולחן, דנו הפוסקים לכאן ולכאן האם ההיתר של גרף של רעי מתיר גם טלטול מוקצה אחר לצורך הגרף. בשש"כ מובא שהגרשז"א הסתפק בזה.
    כאן לא מדובר על טלטול מוקצה לצורך גרף של רעי, אלא על הגדרת התכלית של הטלטול מן הצד של המגירה, האם היא לצורך דבר המותר או לצורך דבר האסור.
    ומכיון שהתכלית היא השלכת הפסולת (וזהו דבר המותר), א"כ הטלטול מן הצד כאן הוא לצורך דבר המותר, ואין שום איסור בדבר.

  5. למעשה יש מחלוקת הפוסקים אם טלטול מן הצד לצורך שימוש [מותר] במוקצה נחשב טלטול לצורך דבר המותר או לצורך דבר האסור, ראה ארחות שבת פר יט סעי' רמד ובהערות שם, ולכאורה הוא תלוי בזה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל