לתרומות לחץ כאן

מכירת דירה תחת הקבלן

שאלה:

אדם קנה דירה מקבלן (כרגע בבנייה, תהיה מוכנה עוד כשנתיים), באמצע הבנייה החליט למכור את הדירה ואנחנו בהתייעצות עם עו"ד החלטנו לקנות את הדירה. עו"ד של המוכר ועו"ד שלנו סיכמו ביניהם על כל הנקודות והפרטים והמחירים של החוזה והכל סוכם בין הצדדים, לפני שחתמנו חוזה בפועל, אמר לנו המוכר כי הקבלן לוחץ שייבחר ריצוף לדירה. והמוכר שלח אותנו לבחור ריצוף במקומו, על השם שלו, ולכן על דעת זה שכבר ייחתם חוזה, שילמנו 17,000 ש"ח על ריצוף משודרג, ולאחר שבועיים חתמנו על החוזה לפני עו"ד. המוכר אמר שהוא בדרך גם כן לחתום על החוזה, ובסופו של דבר לאחר שבוע הוא התחרט והחליט לא לחתום על החוזה, כי החליט שלא משתלם לו המחיר (שכבר סוכם הרבה מראש) וירד מהעסקה.
האם זה נקרא מחוסרי אמנה? מה דין 17,000 ש"ח ששילמנו?

תשובה:

שלום וברכה,

המוכר שחוזר בו בשלב הסופי מהמכירה עובר באיסור של 'מחוסרי אמנה'. 

המוכר חייב לשלם לקונה 17,000 ש"ח עבור ההוצאה שהוציאו על הדירה.

בהצלחה.  

מקורות:

אדם שסיכם עם חברו שימכור או שיקנה, אם הסיכום היה סיכום החלטי אסור לחזור מדיבורו שנאמר "שארית ישראל לא יעשו עוולה ולא ידברו כזב". וכמבואר בשו"ע סימן רד. נחלקו הפוסקים אם מצא עסקה משתלמת יותר האם מותר לו לחזור מדיבורו, ונוהגים לקבל בדבר. אולם במקרה הנ"ל המוכר לא מצא קונה במחיר יקר יותר, אלא שהחליט למכור במחיר גבוה יותר, ועל זה אין ההיתר לחזור מדיבורו. ההיתר נאמר רק אם השתנה השער או שנודע לו דבר שלא היה צפוי בזמן שסיכם, אבל כאן שגם בתחילה היה יכול להציע במחיר גבוה אין את ההיתר לחזור בו.

הבאנו בתשובות אחרות באתר דין שבמכירת דירה שמדובר בעסקה גדולה מאוד אין סמיכות דעת עד לחתימת החוזה כיון שמצוי שאנשים ברגע אחרון חוזרים בהם. ולכן לא יהיה איסור של מחוסרי אמנה. אולם במקרה הנ"ל שכבר שלח את הקונים שיבחרו מרצפות ושלח אותם לחתום אצל עו"ד והשני העו"ד כבר תיאמו את העסקה, וממילא כבר היה סמיכות דעת על המכירה וחל איסור מחוסרי אמנה.

בין אם יש איסור מחוסרי אמנה ובין אם איסור, המוכר צריך לשלם לקונה את ההוצאות שהוציא עבור הדירה, כיון שהוצאות אלו נשלחו על ידו. ולמרות שהוא לא אמר להם להוסיף כסף אלא אמר להם שהם ייבחרו מרצפות, חייב המוכר לשלם עבור כל הוצאה שהוציאו עבור הדירה. וראיה לכך מלווה שמכר את שדותיו והלקוח השביח את השדה, ואח"כ הגיע המלווה וטרף את הקרקע ואת השבח מהלוקח, שיכול הלוקח להוציא את הקרקע ואת השבח ופירות מהמוכר – כמבואר בשו"ע סימן קטו. כיון שירד ברשות בעל הקרקע יכול לטרוף את כל השבח שהשביח, וה"ה כאן שהקונה ירד מדעת המוכר שחייב המוכר לשלם את כל ההוצאה של הקונה. 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל