לתרומות לחץ כאן

מעשר

שאלה:

שלום כבוד הרב ,
מאז תחילת הקורונה אחי נכנס לחובות ואני נותנת לו מעשר כבר תקופה. קיבלתי דמי לידה ושאלתי איך ירצה לקבל בבת אחת או לחלק לו. אמר שזה בסדר ושהוא כבר משתקם לאט לאט . אמרתי לו שברגע שיצא מהחובות שיגיד לי ושירגיש בנוח כי גם ככה הייתי נותנת חלק ממה שקיבלתי ועניי ביתך קודמים ומעדיפה לתת לו.האם זה בסדר שנותנת לו? עדיין יש לו חוב בבנק ( הלוואה שלאט לאט מחזיר אותה -35 אלף נשאר)והוא נמצא במינוס בעובר ושב.הוא הצליח להחזיר חוב לאחי בזכות מה שנתתי לו. הוא לא אדם בזבזן.להיפך מאוד צנוע ולכן הוא מדבר בכנות ואומר שהוא לא רעב ללחם ושמסתדר. הוא גם אמור להתחתן בערך עוד חצי שנה והוא בן אדם שנכנס למתחים וחרדות אז אני יודעת שזה מקל עליו.
זה נחשב לי מעשר נכון ??
בנוסף, בדמי לידה קיבלתי סכום ובחישוב שלי עיגלתי אותו במה רוצה לתת בלי נדר ואז קיבלתי מענק ועוד משכורת ומצאתי את עצמי מעגלת סכומים מחשש כי לא ידעתי שאקבל עוד משכורת ושכחתי גם מהמענק אז יצא שניסיתי בלי נדר לעגל סכומים והתחלתי להתבלבל כבר עם עצמי וחוששת מנדר??
בנוסף, נזכרתי שלפני שנים רבנית אמרה לי שמעשר נחשב רק אם נותנת גם לתלמידי תורה . אני לא מכירה תלמידי תורה ומעוניינת לתת לאחי כרגע כי יודעת שזקוק והוא גם לא ישקר הוא מאוד ישר .
בגלל מחשבה זו אמרתי שבלי נדר אשים מעט בצד שבעלי יתן לבית הכנסת בלי נדר. האם זה מחייב אותי כעת?? חשבתי על סכום קטן לשים בצד כי זה סתם יוצר מתח כי בעלי לא תמיד לוקח בזמן ומושך את זה או שהוא תורם מעצמו ואז לא יודעת אם יכול לתת ממה ששמתי בצד , אם זה יחשב לחלק ממעשר אם התכוון לתרום מעצמו?? האם זה נחשב ??האם יש לחשוש מנדר אם התכוונתי בהתחלה לתת רק לאחי ואולי גם אמרתי את זה בפה שדיברתי עם אחי או עם בעלי ??
הסכום לבית כנסת שרציתי בלי נדר הוא קטן וסמלי אבל השאלה אם בכלל צריכה לחלק את המעשר ?
סליחה על אורך השאלה ותודה מראש

תשובה:

את יכולה עדיין בשלב זה לתת לאחיך, שיבוא יותר מוכן לחתונה, אין לך שום נדרים משום סוג, והכל בסדר גמור.

יום מבורך.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. תודה רבה לרב!
    שכחתי לציין שהיום אחי סיפר אותי ואמרתי בלב שאתן לו סכום מסויים ואם רק אסתפר בלי לעשות פן אז עדיין אתן אותו סכום ושיחשב גם לחלק ממעשר בלי נדר..בגלל שכבר לא ידעתי כמה עליי לתת מעשר אם כל המחשבות שהיו לי אז אמרתי שאגדיל בלי נדר את הסכום ושאתן ככה . בסוף עשיתי פן ונתתי את אותו סכום .
    צריכה לחשוש מנדר?
    את הסכום שיוצא לתת מהמעשר בלי נדר אתן אבל מה לגבי כל התוספות שעולות במחשבות ?
    לפעמים קופצות מחשבות לראש ובגלל שנדרי צדקה קיימים גם במחשבה לא יודעת איך להתנהג ולפעמים מחשבה שקופצת תופסת אצלי מקום וחשיבות

  2. אולי בשביל לעזור להורדת דאגות וחששות, פשוט יועיל לעשות מודעה בפה מלא שמכאן ולהבא תמיד את מבטלת מראש כל סוג של מחשבה וכו' שתעלה בראש מכל עניני צדקה ורק כשאת מעשית ניגשת לתת בפועל את הכסף,רק אז את מכוונת לשם מצות מעשר-צדקה,וכל יתר המחשבות בענינם אלו יהיו בטלים ומבוטלים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל