לתרומות לחץ כאן

עליית מחיר ללא התראה

שאלה:

אני והגרפיקאית שואלות לדין תורה.

עובדת עם גרפיקאית מזה כשנתיים. עיצבה עבורי מספר עבודות שונות. הפסקתי לשאול מראש מחיר עבור כל עבודה שהרי אני כבר מכירה את העלויות שלה לפי מה שהתבקשתי לשלם בעבודות שונות שביצעה. לפני כשנה ביצעה עבודת גרפיקה על ספר חדש שהכיל 305 עמודים, גבתה 2,000 שקלים עבור העבודה. החודש ביצעה עבורי גרפיקה לספר חדש המכיל כ40 עמודים פחות ובסוף העבודה ביקשה 3,500 שקלים. כששאלתי מדוע המחיר יקר יותר מספר שעיצבה שנה קודם עם יותר עמודים, טענה כי השנה זו התמקצעה יותר ועל כן העלתה את המחיר (מבחינת העבודה עצמה אין שום הבדל או שיפור וכו, אני מדריכה בכל עמוד ועמוד מה אני רוצה, הכל נעשה לפי הסבר קפדני שלי) ועוד טענה כי בספר הקודם לא עיצבה כריכה, דבר שגבתה עבורו 500 שקלים נוספים.
מאחר והספר קצר יותר, ציפיתי שהסכום יהיה נמוך מ 2,000 שזהו הסכום ששולם על הספר הארוך, לשלם 500 שקלים עבור עיצוב הכריכה איני מתנגדת. לא בוצעה שום הודעה מוקדמת על העלאת המחיר בעקבות התמקצעות או כל סיבה אחרת. כמה אני צריכה לשלם עפ"י הדין?

תשובה:

שלום וברכה,

אם לא דובר על העלאת המחיר, הרי המחיר הראשון קיים גם לעבודות ההמשך. וכדי להעלות את המחיר יש להודיע ללקוח בתחילת העבודה, אבל אחר סיום העבודה לא יכולה לדרוש מחיר גבוה. ולמרות שהגרפיקאית התמקצעה יותר וגובה מחירים גבוהים יותר, לא יכולה לדרוש זאת מלקוח קבוע אלא אם כן הודיעה מראש.

ולכן אחרי סיום העבודה המחיר צריך להיות לפי המחיר הקודם. וכן לשלם תוספת עבור הכריכה.

בהצלחה.

מקורות:

בשו"ע סימן שיב סעיף ט מבואר שאם שכר בית לשנה ואח"כ המשיך לדור בו שנה שנייה ללא חוזה, הדין שכל תנאי החוזה של השנה הראשונה קיימים בהמשך הזמן שלא קבעו חוזה, ומשלם לפי המחיר של השנה הקודמת. ואם המשכיר רוצה להעלות את המחיר עליו להודיע לפני השכירות. ובשו"ע שם מבואר שגם אם מחיר שכירות בתים התייקר, אם לא קבע עם השוכר בתחילת השנה השנייה שגובה מחיר יקר, לא יכול להעלות את המחיר אחרי שהתחיל את השנה השנייה. וכן מצאנו בשו"ע סימן שלג סעיף ח, ובסימן קסג סעיף ה, שש"ץ שנשכר לשנה אחת ואח"כ השכיר את עצמו לשנה נוספת, התנאים של השנה ראשונה קיימים בשנה השנייה. ולא יכול לדרוש שכר גבוה אם לא דובר לפני השכירות השנייה. ומכאן נלמד לשאלה הנ"ל אם הגרפקאי נותן שרות במחיר מסוים, לא יכול לדרוש תוספת תשלום אא"כ התנה לפני הפעולה שעשה. ולמרות שהגרפיקאית התמקצעה יותר, לא יכולה לדרוש מחיר יותר יקר אם לא הודיעה על כך מראש, וכמו במחירי שכירות שהתייקרו שלא יכול לגבות את היוקר אם לא הודיע תחילה.

מקורות:

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל