שאלה:
שלום רב, האם צריך להפריש תרומות ומעשרות על ציפורן שמשתמשים לבשמים בהבדלה?
כי זה תבלין שיש אנשים שלפעמים מוסיפים אותו לאוכל…
תשובה:
לכאורה יש להפריש מעשרות.
הכלל הוא כך:
עלים המשמשים כתבלין לתה וכיוצא בזה כמו עלי לואיזה ונענע [כל דבר שאינו עיקרו של המאכל אלא בא לתבל אותו נקרא תבלין], נחלקו הפוסקים אם חייבים בתרומות ומעשרות. דעת הגר”מ אליהו זצ”ל שהם חייבים בתרומות ומעשרות, ומלבד זאת צידד לומר שיש בהם איסור ערלה! כלומר, שאסור לאכול מהם שלוש שנים לאחר נטיעתם! אולם, אחרים חולקים וסוברים שעלים אלו אינם חייבים בתרומות ומעשרות ואף אין בהם איסור ערלה.
להלכה, לענין איסור ערלה רבו המקילים ואין צריך להחמיר בכך, אולם, לענין תרומות ומעשרות יש להחמיר, אלא אם כן אתה אוכל מהם בחצר סמוך למקום נטיעתם באופן ארעי בלי להכניסם לבית.
לענין החשש מתולעים, אין ספק שכל הגידולים העליים הם בחזקת נגועים בתולעים, ויש לבודקם היטב מול מקור אור. יתכן שקיימים בהם מגוון של חרקים כגון תריפסים זבובונים וכדומה. חלק מהחרקים עלולים להיות בצבע דומה מאוד לעלה, לכן יש לבדוק היטב! כמו כן יש לשים לב אם אין כעין מחילות קטנטנות בעלים העלולים לגלות על נגיעות. לעיתים מצויים על העלים כעין בליטות קטנות העלולים לגלות על נגיעות.
מקורות:
ראה קובץ התורה והארץ ח”ד עמ’ 10 – 25. כמו כן ראה חזון איש ערלה ס”ק לט שעלים המיועדים לתיבול אין בהם דין ערלה לפי שאינם נחשבים פרי לענין טומאה, אולם לא הביע דעתו לענין חיוב תרומות ומעשרות. בס’ ילקוט יוסף מצוות התלויות בארץ עמ’ תב נקט אף הוא שאין איסור ערלה נוהג בתבלינים כמו לואיזה.
תודה, ואם אני משתמש אותם רק לברך עליהם ״מיני בשמים״, גם צריך להפריש?
מותר להריח, טבל אסור רק בהנאה של כילוי, כמו האכלת בעלי חיים או הדלקת הנר.
תודה רבה! התעוררה לי עוד שאלה: לפי זה יוצא שגם אתרוג שמשתמשים בסוכות לנטילת לולב גם לא חייב בתרו״מ? כי לא משתמשים אותו לכילוי.
שם הפסול אינו בגלל שאסור לנענע אותו, אלא שכאשר הוא אינו מתר באכילה חסר בדין לכם, ראה סוגית הגמרא בפרק לולב הגזול.
כשהעלים בתוך השקית תה יש חשש שהם יעברו לשתייה?
לא. אבל זה לא קשור לדיני מעשרות, לזה זה לא יועיל, זה יעזור רק לחשש תולעים.
השאר תגובה