לתרומות לחץ כאן

צפייה במשחק שצולם בשבת

שאלה:

בס"ד
שלום לכבוד הרב רציתי לשאול שאלה לגבי שבת
א. הרמב"ם פסק (הל’ שגגות פ"ב הל’ ב’) ששגגת כרת שמה שגגה. בפשטות, האנשים שאינם שומרי תו"מ אינם יודעים, לצערנו, מהו כרת, וע"כ הם מוגדרים כשוגגים כשהם מחללים שבת. השו"ע (או"ח סי’ שיח סע’ א’) פסק שהנאה ממעשה שבת שנעשה בשוגג מותרת לאחרים מיד במוצ"ש (ואפ’ שנעשה בשבילם, מכיוון שמתיר במוצ"ש אפי’ למחלל עצמו להנות ממעשהו). אם כן, האם מותר לראות במוצ"ש משחק כדורגל שצולם בשבת?
חוץ מזה אולי ישנה בעיה שקדושת השבת נרמסת וע"כ יש לאסור, אך גם אם כן, מעיקר הדין יהיה מותר להנות ממעשה שבת זה?
יש גם את העניין של להמתין בכדי שיעשו דהיינו שצריך לחכות זמן מה לאחר צאת השבת כדי שעושה המלאכה שחילל השבת בעשיית מלאכתו, היה יכול לעשותה לאחר מוצ"ש

תשובה:

שלום וברכה

אינני יודע אם הגדרת דין שוגג לענין חיוב חטאת שווה להגדרתה לענין הקנס של מעשה שבת, יתכן שהקנס קיים גם כשנחשב שוגג לענין הקרבן. אבל לעצם הענין זה לא משנה, ידוע פסקו של מרן הגרי"ש אלישיב שכיון שהצריכו הרבה פוסקים וכן נראה דעת המשנה ברורה להמתין ביהודי מומר בכדי שיעשו, דין זה אינו יכול להתקיים בדבר שיכול להעשות רק בשבת. כלומר, כיון שהמשחק נעשה בשבת ולא ניתן לצלמו ביום חול, אין מושג של בכדי שיעשו כי הוא לא יכול להיעשות לאחר השבת, וממילא הוא אסור גם לאחרים לעולם. הדין של בכדי שיעשו נאמר בדבר היכול להיעשות במוצאי שבת, כמו בישול שנעשה באיסור בשבת.

שבוע טוב.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל