לתרומות לחץ כאן

בית ספר שעושים הנחה למשלמים מראש – ריבית

שאלה:

שלום וברכה!
קבלתי את המכתב הבא ממוסד חינוך:

כמידי שנה אנו גובים תשלום מיוחד עבור פעולות העשרה חסידית, המתקיימות
במשך השנה כולה, גם מעבר לשעות הלימודים.
התשלום השנתי לפעולות אלה הוא בסך 150 ₪ לתלמידה.
סכום זה הוא נמוך יחסית ומתאפשר לנו בעקבות סבסוד בית הספר עבור מטרות
חשובות אלה.
יש להזדרז לשלם עד לתאריך: יום ראשון ט"ו טבת
לאחר מכן התעריף יעלה ל200 ₪

לא הספקתי לשלם בזמן!
האם מותר לשלם 200 ש"ח לאחר הזמן ללא חשש ריבית בדבר?

תודה

תשובה:

שלום וברכה,

במקרה הנ"ל אין איסור לשלם 200 ש"ח למרות שהייתה אפשרות לשלם 150 למי שמקדים, אין איסור לאחר ולשלם 200 – ראה במקורות.

בהצלחה.

מקורות:

במכר שהמוכר קוצץ שני מחירים או 150 היום או 200 במועד מאוחר, הרי זה ריבית דרך מקח, כיון שהתוספת משתלמת בגין איחור התשלום. איסור זה נאמר במקח שחל החיוב עכשיו. ואומרת המשנה שבשכירות בתים מותר להוזיל על המקח – להתנות שאם יקדים את התשלום יקבל הנחה, כיון ששכירות חיוב התשלום חל רק בסוף הזמן, וממילא לא נקרא שמאחר ומשלם תוספת, אלא הוזלה למי שמקדים לשלם. כמו כן בשאלה הנ"ל הלימודים פרוסים על כל השנה, וממילא אין חיוב לשלם בתחילת השנה, ולכן מותר להקדים ולעשות הנחה למשלמים מראש, כיון שעיקר החיוב הוא רק בסוף השנה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. לכאורה ההורה לא שוכר את המורה, אלא בית הספר שוכר את המורים והוא מתחייב לספק זאת להורים, וממילא גדר הדבר מקח ולא שכירות, ובמקח אסור לפרש ב' מחירים.
    ואמנם יש שנקטו שאם יש לבית הספר הסכם עם המורים נחשב כיש לו, אבל אין לזה מקור ברור. – ובפרט דגם בהיתר יש לו אסור לפרש ב' מחירים.

  2. גם אם הבית ספר שוכר את המורה אין כאן מקח אלא שכירות פועלים, הנידון האם המורה הוא הפועל של ההורים או הנהלת בית הספר, אבל מקח ודאי אין כאן.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל