לתרומות לחץ כאן

האם כסף בחשבון בנק מוגדר כיש לו לגבי הלוואה סאה בסאה

שאלה:

האם הדין של 'יש לו' במט"ח כדי להימנע מחשש ריבית זה גם אם ללוה יש את הכסף בבנק?
ומה עם לבן אדם יש את הכסף אצל מישהו בפיקדון במדינה אחרת ?
ומה בעיקרון הדין ביש לו, היכן צריך להיות הכסף?

תשובה:

שלום וברכה,

בפשטות הכוונה שיש לו במקום זמין. וכתב הרמ"א שאם יש לו ולא זמין – אין לו דרך להגיע לשם, לא נחשב כיש לו. ואם יש לו פיקדון ביד חברו נחשב שיש לו, אבל אם יש לו הלוואה ביד חברו נחשב כאין לו. 

אם ללווה יש מטבע זר בבנק יש להקל שנחשב כיש לו ויכול להלוות עליו כמה שירצה.

בהצלחה.

מקורות:

שולחן ערוך יורה דעה הלכות רבית סימן קסב

הגה: היה ללוה מעט מאותו המין פקדון ביד אחר, הרי זה כאילו היה בידו. אבל אם אחרים חייבים לו, לא מקרי יש לו. (ב"י וכן משמע בגמרא דאיזהו נשך). וכן אם יש לו במקום אחר ואין למלוה דרך לשם. (הגהות מרדכי). 

כסף שנמצא בחשבון בנק האם נידון כהלוואה או כפיקדון, נחלקו בדבר בפוסקים לגבי שמיטת כספים ולגבי בכור בירושה האם נחשב כהלוואה ושמיטה משמטת ואין בכור נוטל פי שניים. או שמא דינו כפיקדון ואין שמיטה משמטת ובכור נוטל בו פי שניים כיון שנחשב למוחזק. שורש המחלוקת, האם העובדה שהכסף יוצא בהוצאה ואינו נמצא בעין בבנק, הרי זה כהלוואה. או שמא כיון שהמפקיד יכול להוציא את הכסף מתי שרוצה, והכסף יהיה זמין לו כל זמן שיגבה, הרי מוגדר כפיקדון. ולפ"ז היה נראה גם לדין של יש לול בסאה בסאה. אולם נראה יותר לומר שגם לשיטות שכסף בעו"ש דינו כהלוואה יחשב כיש לו לגבי סאה בסאה, כיון שהכסף זמין לו מתי שירצה ולא צריך גבייה, הרי זה נחשב כיש לו. וכן נראה מדברי הנתיבות שלום סימן קסב אות יד. 

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. כבוד הרב שליט"א:
    א. לכאורה זה תלוי בחסרון באשראי במתא, דאם החיסרון הוא משום שאין הדבר בטוח בידו, וכן משמע בהגר"א שציין לגמ' בפסחים (קיג) דאשראי ספק אתי ספק לא אתי, ממילא יש להקל בפיקדון בבנק.
    אך אם החיסרון משום שמחוסר גוביינא כדמשמע מלישנא דגמ' ה"ה בחשבון הבנק מחוסר גוביינא.
    ב. אם יש לו היתר עיסקא עם הבנק אזי לפחות חצי מהסכום שיש לו בבנק הוא בתורת פיקדון. אך אם הבנק לא נותן לו רביות אין זה שייך, כיון שבכה"ג שאין חשש ריבית אינו מסתמך על ההיתר עיסקא.
    אשמח לשמוע תגובת הרב שליט"א

  2. גם לגבי מחוסר גוביינא י"א כיון שיכול להשתמש בכסף מתי שרוצה ויכול לעשות העברה בנקאית או להוציא את הכסף, נחשב כאינו מחוסר גוביינא.
    אם יש היתר עסקה נחשב פיקדון גם אם אינו מקבל ריביות, כיון שהתנו שזה פיקדון.

  3. א. אם כספי נמצא ביד לווה ממושמע שישמע להוראותיי לגבי הכסף שבידיו, וכי נחשב הדבר לאינו מחוסר גוביינא??

    ב. התנאי שזה יהיה פיקדון רק עד כמה שיש רבית ונזקקים להיתר עיסקא.

  4. אדם שהלווה לחבר ודאי שזוהי הלוואה. דנו הפוסקים לגבי שמיטת כספים שחשבון בנק לא נחשב הלוואה אלא הפקדה כיון שבעל הכסף יכול למשוך את הכסף והכסף עומד לרשותו מתי שירצה. וכנים דבריך שיותר מובן השיטות שהכסף הוא הלוואה, כיון שהבנק משתמש בכסף, ורק מתחייב לפרוע את החוב מיד שידרש.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל