לתרומות לחץ כאן

צוואה הדדית ללא חתימת העדים

שאלה:

שלום וברכה. הורים מבוגרים שהניידות קשה להם, האם יכולים לחתום בביתם על צוואה הדדית, ואח"כ בנם יקח את הצוואה לב' עדים כשרים שיחתמו, או שהעדים צריכים לראות כיצד הם חותמים?

תשובה:

שלום וברכה,

מטרת החתימה על השטר צוואה לא בשביל השטר, כיון שהשטר הוא שטר קניין ואין צריך עדים על השטר. ומטרת העדים כדי לקיים את החתימה שידעו שזו חתימתו. ולכן אם העדים לא ראו שהוא חתם ולא מכירים את חתימתו לא יכולים לחתום אח"כ על השטר.

לפי הלכה יכול המצווה לחתום על השטר ולעשות קניין סודר עם אדם שעומד לפניו, והצוואה קיימת. אבל לא כדאי לעשות כן כיון שאם יבואו אחרים ויעררו על הצוואה בית דין יצטרכו לקיים את החתימה ואם לא ימצאו אפשרות לקיים הצוואה מבוטלת. בנוסף, שלפי החוק צריך שיהיו שני חתימות על הצוואה וכדאי שיהיה לצוואה גם תוקף חוקי.

בהצלחה. 

מקורות:

שולחן ערוך חושן משפט הלכות מקח וממכר סימן קצא

סעיף א

בשטר כיצד, כתב לו על הנייר או על החרס או על העלה שדי נתונה לך שדי מכורה לך, כיון שהגיע השטר לידו, קנה, אף על פי שאין שם עדים כלל.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. ישר כח.
    אשמח לדעת, אם הבנתי נכון שהביצוע בפועל הוא, שיבואו ב' עדים לביתם. וב' ההורים יחתמו בפניהם על השטר, ויקח אחד העדים את העט שלו או כל חפץ אחר שלו, ויתן לאבא ויאמר לו להגביה על מנת לקיים את ההתחייבות שבשטר, וכנ"ל לאמא.

    אשמח אם יש עוד דברים חשובים שעלינו לדעת על מעמד זה. ממש תודה

  2. לפי החוק אסור שאחד מהמוטבים יהיו במעמד חתימת הצוואה, שלא יאמרו שהחתים אותו בע"כ. ולכן שכל המוטבים לא יהיו בשעת החתימה [מצד החוק ולא מצד הדין].
    את הצוואה יכולים ההורים להפקיד ברשם הצוואות בבית משפט כך שהדבר יהיה שמור. רק ההורים בעצמן יכולים להפקיד ולא אדם אחר.

  3. שלום וברכה!
    מהמקור שהרב הביא בחו"מ סימן קצ"א, משמע שבמסירת השטר קונה, ואין צריך קניין. מדוע באמת עושים קניין במעמד החתימה בצוואה הדדית, והאם זה מעכב? תודה

  4. עושים קניין כתוספת כיון שאנו רוצים שיהיו כל סוגי הקניינים. וכן אם הוא לא מוסר ליד המקבל הרי הקניין שעשה על הדברים מחיל את המתנה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל