לתרומות לחץ כאן

תוקפן ההלכתי של דיני עבודה

שאלה:

שלום, רציתי לברר
א. האם "דיני עבודה" תקפים על פי דין תורה?
ב. והאם כאשר המעביד והעובד חרדיים, זה משנה את הדין?
ג. בהנחה ודיני עבודה אינם תקפים, האם במצב שבו המעביד מקבל את התקציב עבור העובד ישירות מקופת המדינה, כשהמדינה מתנה בפירוש שהכסף יגיע לעובד תוך הפרשת כל הזכויות החוקיות וכו', האם במקרה כזה העובד רשאי לתבוע את כל שכרו, או שמותר למעביד לקחת חלק מהכסף להוצאות אחרות של המוסד.

תודה רבה על המענה!

תשובה:

שלום וברכה,

כל דיני עבודה שידועות בציבור יש להם תוקף הלכתי.

בהצלחה.

מקורות:

בשכירות פועלים אומרת המשנה (ב"מ ז, א) השוכר את הפועלים… הכל כמנהג המדינה. ולכן בשכירות פועלים המנהג קובע, יותר מכל דבר אחר בהלכה. ולכן חוק של עובד ומעביד שהתקבל בקרב הציבור מחויבי לפי הלכה. 

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תודה.
    שאלה משלימה:
    חוקי המגן של דיני עבודה נחשבים זכויות שהעובד אינו יכול לוותר עליהן ("זכויות קוגנטיות").
    כלומר שגם אם המעביד הודיע לעובד "מראש" שהוא ישלם פחות משכר מינימום, או לא יפריש פנסיה וכד', ועל דעת כן נעשתה העבודה – העובד יכול למפרע לדרוש את הזכויות האלו.
    האם כך זה גם ע"פ דין תורה?
    תודה

  2. בדבר זה שונה דין תורה מחוקי העובד. אם המעביד התנה עם העובד מראש שמוותר על זכויותיו, התנאי קיים. יש כלל בהלכה שכל תנאי שבממון קיים, ואדם יכול להתנות גם על ממון שמחויב לפי התורה, וכ"ש בממון שחיובו מדין מנהג הפועלים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל