לתרומות לחץ כאן

מה ההגדרה של שקר

שאלה:

שלום לכבוד הרב.
כמו שציינתי בכותרת, אשמח לקבל הגדרה מדוייקת עם מקורות, איפה אפשר ללמוד ולחפש על זה, יש לי ספר פלא יועץ ושפת תמים של החפץ חיים, אבל לא קיבלתי תשובה מדוייקת שם למקרה להלן.
דבר שני, אשמח לדעת אם המקרה בדוגמה הבאה בעייתי:
אישתי הייתה בדיכאון פעם אחת ולא הגיעה לעבודה, שאלו אותה מה קרה שלא הגיעה, היא אמרה שלא חשה בטוב (לא היה לה נעים להגיד את זה שהיא הייתה בדיכאון), והם שאלו מה היה לה, והיא אמרה שהיה לה חום (היא כיוונה לחום 36.5 או חום גבוה הרבה לפני שבאמת היה לה).
האם זה שקר? האם יש מידת חסידות לא לענות כך? ואם כן מה לענות לפעם הבאה? תודה רבה מראש.

תשובה:

אין ספק שדכאון הוא "הרגשה לא טובה" והיא יכולה לומר שהרגישה לא טוב. אינני חושב שהיא צריכה לפרט בדיוק מה היה לה ואין סיבה לשקר. ואם דוקא חופרים וחוקים, שתגיד ממש כל הגוף, הייתי חייבת להכנס למיטה, ואני מניח שזה נכון.

ולעצם הענין, אני מבין שהיא סובלת מדכאון שמשבית אותה, והוא גם חוזר על עצמו, אז כדאי לטפל, אני מניח שאתם עושים זאת, רק מעודד בבחינת אין מזרזין אלא למזורזין…

רפףואה שלמה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. מה לגבי ספר ששאל השואל ? כמדומני שיש הרב סילבר מירושלים שיש לו ספר על זה. (כבר כתבתי פעם ואכתוב שוב ,לפעמים הרבנים מתעלמים מחלק מהשאלות אשמח לדעת למה. תודה)

  2. לא ראיתי בשאלה שהשואל שאל חוות דעת על הספר הזה, איננו מתעלמים אף פעם מחלקים שונים בשאלה, או שאתה נתקל במקרים כאלו שהשואל לא שאל זאת, או שבטעות לא שמנו לב ואיתנו תלין משוגתנו, עכ"פ אינני מכיר את הספר הזה. באופן כללי יש סידרה יפה על תיקון המידות מאת הרב טובולסקי, נראה לי שאלו ספרים מצויינים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *