לתרומות לחץ כאן

תביעה ייצוגית חברה של שיווק רשתי

שאלה:

יש חברה של שיווק רשתי שרוצים לתבוע נגדם תביעה ייצוגית, החברה עובדת בשיטת "שיווק רשתי" היא חברה אמריקאית שיש לה שלוחה במגזר הכללי בארץ וכמה שנים (לפחות שלוש כמדומני) במגזר החרדי, שהפיל בפך המון אנשים כולל אותי,המון אברכים ואנשים שדווקא הכי צריכים פרנסה. ,אצלהם השיטה "חוקית" אבל המציאות החותכת מראה שעוד ועוד אנשים רק מפסידים כסף זמן ואת השפיות ומה שיוצא משם הוא בבחינת"תוחלת ממושכה מחלת לב" ותו לא,בפרט בעידן הקורונה אנשים יחפשו הכנסה נוספת וחס ושלום זה נותן פתח לעוד אנשים לפול בפח, אמנם יש אנשים בודדים שכן הרוויחו אבל ביחס אחד לאולי אלפיים או אפילו יותר… השאלה היא האם מותר מבחינה הלכתית בכלל לתבוע אותם? ושיחזירו את הכסף? יש לזה היתר מבחינה הלכתית? החברה מרוויחה מזה שאנשים קונים את המוצרים כבסיס להיות כביכול "זכיין" וגם יכול להרוויח מלצרף עוד קורבנות שגם הם יצרפו ויקנו וחוזר חלילה…ובשביל לקבל כסף על זה שמצרפים אנשים והם שגם הם מוכרים צריך להיות תמיד "פעיל", מה זה"פעיל"? כל חודש לפחות למכור מוצרים בשווי של 400 שקל, ואז ניווצר מעגל היסחפות שאנשים מזמינים מוצרים מכספם ורק מפסידים למרות שבהתחלה במקרה הטוב אולי הרוויחו יותר מאשר הפסידו ואז הם מתחילים להפסיד את מה שהרוויחו ויותר מכך… החוזה הכי דרקוני שיש..
מה גם שהחברה הזאת היא ממש כת שאפילו הסניף "החרידי" ממש מנוהל כמו כת שיודעים למשוך אנשים בעורמה בלי רגילה…
סליחה על השאלה הארוכה ואודה לתשובתכם בהקדם תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה,

תביעה ייצוגית בסוגי תביעה שיש לה בסיס הלכתי, מותר לתבוע בערכאות, מאחר ובבית דין לא ניתן לתבוע תביעה ייצוגית.

כדי לתבוע תביעה ייצוגית בערכאות צריך שיהיה בסיס הלכתי לתביעה. ותביעה שאין לה בסיס הלכתי אסורה בערכאות.

אלא ששמעתי מהגאון הרב מנדל שפרן שליט"א שחברה שמתעללת באזרחים, מותר לתבוע בבית משפט גם אם אין בסיס הלכתי, כדי לתקן את המכשול ולא ימשיכו במעשיהם. הוסיף הרב ואמר "אם לא ניתבע את אותם חברות שמציקים לציבור, הם יידעו שלחרדים אפשר להציק ואסור לתבוע אותם".

לכן במקרה שלך כדאי שתתייעץ עם אדם נוסף כדי להסיק שהחברה הנ"ל באמת עוקצת אנשים, ואז יהיה מותר לך להגיש נגדם תביעה ייצוגית.

בהצלחה. 

מקורות:

ראה עוד כאן בעניין תביעה ייצוגית 

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. הם מציגים מצג שווא בזה שהם מגרים את הרצונות של האנשים ואז נותנים להם כביכול את "הפתרון" של זה כמובן להצטרף לחברה שלהם…ועוד דמגוגיות להראות שזה אפשרי וקל… למרות שהמציאות הראתה בפירוש שזה כמעט בלתי אפשרי… יש אלפי אנשים שנעקצו ככה לא אחד לא מאה ולא אלף. אלי פנו בסך הכל למלאות שאלון, אני לא אחראי לתביעה נגדם.התשובה שהגבתם בעצם אומרת שבוודאות אפשר לתבוע בשביל למנוע מכשול מהרבים, נכון? בעצם יש אור ירוק? יש לציין שרוצים לתבוע בערכאות באמריקה לא פה… לכרות את ראש הנחש.. מהשורש… אז לא הבנתי על מה בדיוק צריך להתייעץ עם עוד אדם.. אולי יותר תפרטו.. תודה רבה על התשובה

  2. על מקרה כמו שאתה מציג יש אור ירוק ומותר. אבל איני יכול לתת היתר דרך שאלה של שואל שלא ידוע לי אם הדברים מדויקים. קורה שאדם הפסיד כסף ולכן טוען שכולם מפסידים כמותו, ורואה את הדברים מתוך כעס והפסד, ולא תמיד הטענות צודקות. לכן אני כעונה מוטל עלי לכתוב את ההלכה, והשואל צריך להתייעץ עם אדם נוסף שאכן טענותיו צודקות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל