לתרומות לחץ כאן

חגורת מפתחות בשבת במקום שאין עירוב

שאלה:

שלום רב,
מותר לעשות חגורה של מפתחות בשבת עם שרוך של נעל? (כמובן בלי לעשות קשר שאסור, רק קשר אחד לא בר קיימא)
אין בעיה של עשיית כלי חדש בשבת?

תודה מראש.

תשובה:

אני לא כל כך יודע איך אתה עושה את זה, אבל בהחלט יכול להיות איסור כזה, כפי שאסרו להשחיל שרוכים בנעל חדשה, ויש לעשות זאת לפני שבת.

מקורות:

כאשר יש עוד יהודי וצריך עירובי חצרות, מה עושים עם המפתח [כמובן עושים חגורה מיוחדת כדי לשאתו ברחוב, אני מניח שאת זה אתה מכיר, השאלה היא לגבי פתיחת הדלת], ובזה הדין כך:

כאשר אין עירוב אם הדלת נפתחת כלפי חוץ יש להוציא את המפתח מחור המנעול קודם פתיחת הדלת. בעיה זו ניתנת לפתרון בקלות, הבעיה הקשה יותר היא כיצד לפתוח את הדלת כאשר אתה בא מבחוץ והדלת נפתחת כלפי פנים [המפתח כמובן משמש כאבזם לחגורה כידוע לתושבי חו”ל, אחרת אסור לטלטלו]. בענין זה  כתבו בס’ ארחות שבת פרק עשרים ושמונה סעיף צח כך: במקרה שחדר המדרגות הוא בגדר חצר שאינה מעורבת, אסור להכניס את המפתח ממנו אל תוך הדירה, ולכן הבא לפתוח את דלת הדירה במפתח הנתון בחגורתו או במפתח שהיה מוצנע בחדר המדרגות, יעשה כך: יכניס את המפתח לחור המנעול, ויפתח את המנעול בעוד הדלת סגורה,ואח”כ יוציא את המפתח מחור המנעול וישוב ויחגור עצמו בחגורה, או ישוב ויצניענו, ואז יפתח את הדלת. ואם אין בדלת ידית מבחוץ ואין אפשרות לפתוח את המנעול בלי דחיפת הדלת פנימה, יסיר את החגורה מגופו וינעץ את המפתח בחור המנעול, וירפה ידו ממנו, ואח”כ יחזור ויחזיק בחגורה, ויכניס את הדלת מעט פנימה, ויקפיד להחזיק את קצה החגורה בחוץ בעת הכנסת הדלת פנימה. ומפתח שאינו מחובר בחגורה, יעשה לו מערב שבת שלשלת שתשמש לו כיד, ויאחזנה בחוץ בשעת הכנסת הדלת פנימה, ואח”כ יוציא את המפתח מחור המנעול ויחזור ויחגור את החגורה, או שיחזור ויצניענו בחדר המדרגות ואז יכנס פנימה. ועיי”ש מקורותיו משו”ת מנחת יצחק ועוד.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. אני תושב חו"ל. גר בבניין שבו אני היהודי היחידי שמתגורר בו. דלת הכניסה הייתה נפתחת על ידי מפתח רגיל שאותו הייתי מטלטל על ידי חגורת שבת. כעת השכנים החליפו את מנעול הכניסה במנעול חשמלי שנפתח על ידי ציפ. כל בקשותי לא להחליף את המנעול לא התקבלו. האם בשבת אני יכול לטלטל את הציפ בחגורת שבת המיועדת לטילטול מפתחות ולבקש מגוי עובר אורח בדרך רמז ללא ציווי שיפתח את הדלת עם הציפ. אודה לכם מאוד על תשובתכם

  2. זו בעיה, הצ'יפ הזה הוא מוקצה וטלטול מן הצד לצורך דבר האסור – אסור בשבת. אינני יודע מה הפתרון לדבר כזה. כדאי לשאול רב מקומי.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל