לתרומות לחץ כאן

חלוקת בית בירושה לאחר פטירת האם

שאלה:

בס"ד

שלום בית הדין.

בקצרה, האבא עזב את הבית והאמא נפטרה. האבא מעוניין זה שנים למכור את הבית ולחלק לכולם בשווה, 2 בנים ובת וגם הוא. הבן הקטן נותר בבית, מתגורר שם מאז פטירת האם, התבקש ע"י האב לצאת ללא הועיל.

1. האם מותר לאבא להוציא את הבן מהבית שלו (שגם לבן יש חלק בירושה האזרחית…) בכח? (ירחם ה' יתום… אבל זה המצב).

2. האם הבן שנותר בבית יכול לומר זה הבית שלי אין לאן ללכת?

3. במידה ומציעים לבן שנותר בבית לרכוש אותו ואין ביכולתו האם חובה לעזור לו? (לי ברור שצריך לעזור, אך המשפחה בליגה אחרת…).

4. במידה והבן שבבית לא משלם מים וארנונה וגורם לבית נזק ולא מטפל בו כראוי האם זה תורם להחלטה שכן מותר להוציאו? (לא עוזר לדבר…).

5. האח הגדול ואביו תבעו לבסוף את הבן בערכאות (כמובן ללא הסכמה מבית הדין הרבני, כמובן שהתנגדתי נחרצות ונלחמתי בכל כוחי לבטל את הרוע הזה ולא הצלחתי. זה נוצר מתוך לחץ ונקמה מכך שהוא לא הזמין אותם לחתונתו הצנועה ברבנות בימי הקורונה…) והלו נבהל מאוד ונפגע קשות בצורה בלתי נתפסת שמשפחתו הפכו לו לאויבים אחרי לחץ רב שיצא מהבית כי רוצים למכור. כתוצאה מכך ובקושי רב (בגלל מצבו הכלכלי) הוא מצא דירה להשכרה מאישה שבחסדי ה' עזרה לו בתשלומים בתנאי שישאיר שלט למכירה על הדירה.

6. כמו שידעתי כבר מראש, אין האח הגדול חפץ במכירת הדירה כלל, אלא חפצו לקחת אותה לעצמו ובכמה שיותר זול, שכן לפני מספר שנים הוא שכנע את אחי הקטן ואחותו להעביר את הבעלות שלהם אליו כדי שיהיה יותר קל למכור וכמובן שהאח בבית היה רק תירוץ שלא מוכרים בגללו ובכך הוא הסב את לחץ אביו למכירה על הבן הקטן. לכן מצאתי קונים לדירה בעצמי, גם בשביל הבן הקטן היתום שנזרק מהבית שיהיה לו כסף להתחיל חיים חדשים שרק התחתן ואף נולדה לו בת, אך התוצאה הצפויה הגיע מהר בוידוי של האח הגדול מהלחץ שלי למכור ושיש קונה, שלפתע הוא אמר שהוא לא רוצה למכור ושהוא קונה את הבית!

7. כרגע הבית חצי בבעלותו וחצי בבעלות אביו על הנייר, ובפועל הוא כבר קרוב לשנה לא משלם לא לאח הצעיר שהוציא מהבית, לא לאבא, ולא לבת כפי שהסכימו לתת.

8. האם האח הקטן יכול לתבוע מאחיו הגדול למכור את הבית למרות שעל הנייר הוא לא הבעלים כבר?

9. יש בעולם שלנו מי שיכול לעשות סדר בהונאה שכזאת?

10. איך עושים כאן סדר על פי דין תורה? כי האבא האח הקטן והאחות מעוניינים בכסף בדחיפות כבר שנים ותכלס מי שמעקב בסתר או בגלוי זה האח הבכור שהמשפחה חוששים ממנו (מניתוק קשר מצידו בעיקר).

אודה לכם אם תכוונו אותי כיצד באפשרותי לעזור לבן היתום הקטן לקבל את חלקו.

הבית כרגע הרוס ודורש שיפוץ, הבן הבכור כמובן שם את סדר העדיפויות שלו לטובתו לסדר את הבית ולהשכיר כדי להכניס כסף.

11. מכאן שאלה נוספת במידה והוא משפץ והבית יהיה שווה יותר הוא מתכנן לחלק לפי הערך שקודם השיפוץ, תכלס מהשיפוץ הערך עולה הרבה יותר… משמע הוא מסב את רוב הרווח והתשואה על הבית לכיס הפרטי שלנו עוד קודם שנתן מקדמה למי מבני הבית.

בתפילה לתשובה מאירת עיניים.

תשובה:

שלום וברכה,

לפי הלכה כאשר האמא נפטרה והדירה האבא הוא היורש הבלעדי של האמא ואין לשאר הבנים שום זכות בדירה. ואין הבדל אם חצי דירה הייתה רשומה על שם האמא או שכל הדירה הייתה רשומה על שם האמא – הדירה עוברת לחזקת האב. 

לכן אין לשום בן חלק בירושה כל עוד האבא בחיים, וממילא כל השאלות שהעלת לגבי להוציא את הבן הקטן שיש לו חלק בבית אינם שאלות נכונות כיון שאין לו חלק בבית.

גם במקרה שיש לבן אחד חלק בבית הוא לא יכול לגור בבית לבדו, עליו לשלם שכירות לשאר האחים – עבור החלק שלהם, ואם הוא לא משלם הם יכולים לסלקו מהדירה. אם רוצים למכור ואחד לא רוצה למכור הם יכולים לחייב אותו להליך שנקרא גוד או איגוד – קנה אתה או אני יקנה. כמבואר בשו"ע סימן קעא.

האח הגדול לא יכול לחייב את כולם לקנות מהם את חלקם בעזבון, הוא יכול לחייב אותן להליך של גוד או איגוד, ואם הם לא יקנו הוא יקנה מהם. 

אם האח האחד משפץ את הבית יצטרכו כל האחים לשלם לו את החלק שהוציא בגין השיפוצים, ושבח הדיה מתחלק בין כולם, הוא לא יכול לתת להם את החלק של הדירה שהייתה לפני השיפוצים אלא כל עוד לא חלקו השבת שהושבחה הדירה מתחלק בין כל האחים.

בהצלחה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל