שאלה:
מאחר וההבדלה הוא מדיני כבוד שבת שמלוים אותה על הכוס. האם מתר להכין הכוס והיין בתוך השבת.
תשובה:
שלום וברכה
זה עדיין צורך חול ואין להכין בשבת. נושא זה נדון בפוסקים בעיקר לגבי יום טוב שלאחר השבת אם מותר להכין יין לקידוש – הבדלה [יקנה"ז] ראה כאן.
והרי
https://din.org.il/2020/02/26/%D7%94%D7%91%D7%93%D7%9C%D7%94-%D7%9C%D7%90%D7%97%D7%A8-%D7%A4%D7%9C%D7%92-%D7%94%D7%9E%D7%A0%D7%97%D7%94-%D7%91%D7%A9%D7%91%D7%AA-%D7%A2%D7%A6%D7%9E%D7%94/
שם אתה משתמש ביין בשבת עצמה! גם לאחר שאתה מבדיל כל איסורי שבת קיימים עד צאת הכוכבים אם זה לא היה מובן חייבים להדגיש זאת.
מ"מ כאשר אני מכין יין להבדלה, אני יכול כבר להשתמש בזה. מה נפק"מ שלמעשה אני וחברי נשתמש רק האחר צאת השבת?
לא הבנתי, ראשית כל דבר שאתה מכין לצורך חול אתה "יכול להשתמש בשבת", אבל אין לך כוונה לעשות זאת. שנית, הרי באמת אחת הסברות להיתר ושלכן התירו בשעת הדחק, הוא כאשר זה לא ניכר שזה לצורך חול, כגון שמוציא את היין מוקדם ויכול לשתותו בשבת. וכן התירו אפילו לכתחילה כשצריך כמה כוסות לשטוף את כולן וכו'. ראה בקישור מה שהבאנו מחיי אדם.
(אולי אין זה המקום להתפלפל, אבל)כשאני מכין יין להבדלה, אני מכין את זה לכבוד שבת ועל פי הלכה אני אכן יכול להשתמש בזה בשבת. כך שהשימוש בפועל אחרי שבת אין בו כדי להגדירו הכנה לחול.
במיוחד להחיי אדם הנ"ל, טעם האיסור הוא משום ביזוי השבת וכאן אין כאן אלא כבוד השבת שמלוים אותה על היין.
אינני מכיר מקור לסברתך.
השאר תגובה