לתרומות לחץ כאן

הבדלה לאחר פלג המנחה בשבת עצמה

שאלה:

האם זה נכון שמי שאמר ברכת "ברוך המבדיל בין קודש לחול" בלי שם ומלכות לאחר פלג המנחה בשבת עצמה- יכול לעשות כל מלאכה אפילו מלאכות דאורייתא- מיד בצאת השבת בלי לומר עוד פעם "ברוך המבדיל בין קודש לחול" בלי שם ומלכות? יש הבדל בין אשכנזים לספרדים בדין זה?

תשובה:

שלום וברכה

זה נכון, והוא בכלל מה שהובא בשו"ע סי' רצג סעי' ג שבדיעבד אפשר להבדיל וגם להתפלל ערבית בשבת מפלג המנחה ויעשה כמובן מלאכה רק אחר צאת הכוכבים, אבל במשנה ברורה שם כתב שלמעשה נמנעים מכך כיון שהוא דבר התמוה לרבים.

הצטרף לדיון

12 תגובות

  1. לוודא שהבנתי נכון:

    1. כלומר, אפילו לפי המשנה ברורה, אף על פי שנמנעים מכך כי זה דבר התמונה לרבים- בדיעבד ברור שזה נחשב הבדלה לכל דבר מבחינת היתר מלאכה (אפילו מלאכה דאורייתא) ולא אכילה- כי לא הבדיל על הכוס עדיין.

    ואותו דין גם לאשכנזים וגם לספרדים בזה?

    2. והכל אחר צאת הכוכבים- כמובן שיש להוסיף תוספת שבת וזה לפחות דקה אחת שלמה?

    ואותו דין גם לאשכנזים וגם לספרדים בזה?

  2. ולגבי פלג המנחה גם יש הבדל בין שלוש שיטות כמו בחישוב,זמן צאת השבת:

    הזמן הרגיל, זמן החזון איש, וזמן רבינו תם?

    איפה אפשר למצוא לוח שמפרט את זמני פלג המנחה לפי שלושת השיטות האלו?

  3. בודאי שיש הבדל, פלג המנחה לרבינו תם הוא בערך בזמן השקיעה שלנו… אינני מכיר לוח כזה אבל גם אינני מבין את הצורך, מה לוחץ לך להבדיל כבר בשבת?? אתמהה…

  4. רציתי לברר שלא לפי רבינו תם:

    1. אין הבדל בין שעת פלג המנחה בשיטת החזון איש לבין שעת פלג המנחה בשיטה הרגילה? יש הבדל בין קיץ לחורף בזה?

    2. זה לא נכון שיש מחלוקת גם מתי זמן פלג המנחה? יש לחזון איש שיטה יחודית בזה? יש הבדל בין קיץ לחורף בזה?

  5. פלג המנחה הוא שעה ורבע זמנית קודם הלילה, כל שינוי בזמן הלילה – לפי החזון איש זה כ35 דק' לאחר השקיעה, גורם שינוי גם בזמן הפלג…

  6. הבנתי. אז בשביל הסדר הטוב:

    1. יש מחלוקת אחת בין הגאונים לרבינו תם לגבי זמן שקיעה. שיטת החזון איש איננה שיטה שלישית אלא צורת הכרעה בשאלת זמן צאת הכוכבים בארץ ישראל- ושיטתו להכריע לפי האופן שנהגו יהודי אשכנז באירופה כרבינו תם והתאמתה ללוח ולשעון בארץ ישראל.

    2. בנוסף, יש מחלוקת הגר"א והמ"א כיצד מחשבים שעה זמנית. האם מהנץ החמה עד השקיעה-שיטת הגר"א או מעלות השחר עד צאת הכוכבים-שיטת המ"א. ובמחלוקת זו לחזון איש אין שיטה מסוימת.

    האם נכון?

  7. אכן מנהג הספרדים שאונן מבדיל באופן זה מבעוד יום, ראה כף החיים סי' עא, אולם בני אשכנז לא נהגו כך, ראה גשר החיים ח"א עמ' קכו.

  8. אין טעם, השבת עדיין בעיצומה, גם אם מקיימים מצות הבדלה זה לא אומר שהשבת הסתיימה… סבי היה נוהג לספר על יהודי שהיה שכנם באירופה לפני המלחמה שהיה עם הארץ גמור, ובשבת בבוקר אחרי הסעודה היה מגיף את התריסים שיהיה חושך, ואז עושה הבדלה והולך לעבודה…

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל