לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

הפסק בהבדלה באמירת פסוקים

שאלה:

שלום רב, אדם שאומר פסוקים בברכת בשמים וברכת מאורי האש, האם זה נחשב הפסק? והאם יצא ידי חובת הבדלה גם אם לא בירך שוב 'בורא פרי הגפן' לפני שתיית היין? האם מי ששמע גם יצא ידי חובת הבדלה? תודה רבה!

תשובה:

שלום וברכה

ודאי שהמנהג הזה פסול לגמרי ואין לשנות את נוסח ההבדלה ולהוסיף דברים, אבל יש לדון שאולי כיון שלפי טעותו הוא עוסק בעניני ההבדלה ואינו שח בדברים אחרים, הרי הוא יוצא ידי חובת הבדלה, ראה שמירת שבת כהלכתה פרק מח סעי' ג על פי דברי המשנה ברורה בסי' קסז ס"ק לז, לכן יש למחות ביד העושה כן שאינו נוהג כדין, אבל בדיעבד נראה לצדד שיצא ידי חובה [אמנם קשה עלי להכריע בזה באופן מוחלט, כיון שהדוגמאות של הפוסקים זה כאשר הוא מבקש משהו שקשור לקידוש או לסעודה שלאחריו, ולא כשטועה ומקשר דברים שאינם קשורים, אמנם בשו"ת מנחת שלמה סי' יח מאריך לומר שאדם שטעה למשל בקידוש ליל שביעי של פסח ובירך שהחיינו, נחשב הדבר ששח בעניני הקידוש כיון שלפי טעותו היה נצרך לברכה זו, ואם כן אולי גם כאן הדין כך, אף ששם יש סברא נוספת שהזכיר, שבמועדים אחרים אכן יש בנוסח הקידוש ברכת שהחיינו, וכאן הרי אין נוסח כזה]. וצ"ע.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל