לתרומות לחץ כאן

איך לחלוק ירושה כשיש בנות ובעלי חובות ונדרי מצווה

שאלה:

אבינו הכ"מ נפטר ללא צוואה. אמנו חיה ב"ה ויש 4 בנים אחד מהם בכור, ו2 בנות. לאבי דירה שהוא בנה על גג שקיבל בירושה + יחידות דיור, הדירה בטאבו על שמו בלבד, ומכח זה הבעלות על הנספחים. כמו"כ מעט כסף מזומן ומעט כסף שהלווה לאחרים תמורת שיקים + ערב.
שאלתי:
מה מהנכסים מתחלק פי 2 לבכור, מה מתחלק רגיל, מה מקובל לתת לבנות [אני יודע שמן הדין לבנות אין ירושה, שאלתי כמה מקובל לתת למען השלום] .
כמו"כ, מה דין בקשר לחובות שאחרים טוענים שאבי חייב להם, ומה בקשר לנדרים שאבי קיבל ע"ע.

תשובה:

שלום וברכה,

הדירה שרשומה על שם האב שייכת לאב בלבד, והוא המוריש של הדירה, ולפי הלכה אם האמא הייתה גרה עם האבא בדירה יש לה זכות להמשיך וגור בביתו ולקחת מזונות ובגדים מהעזבון. הזכות הוא זכות לדור ולא זכות קניינית. 

לפי חוקי התורה הבנים יורשים בלבד ולא בנות. ובמקרה הנ"ל יש לחלק את הדירה לחמשה חלקים הבכור יקבל שני חלקים ושאר הבנים כל אחד חלק אחד. בכספים שהשאיר האב אם הכספים בבית מתחלק בין הבנים ובכור מקבל פי שניים כנ"ל. כספים שחייבים לאבא הרי החובות נחשב ראוי ואין הבכור נוטל פי שניים וחולקים כל הבנים בשווה. כספים שמופקדים בבנק יש אריכות האם בכור נוטל פי שניים או לא – האם נחשב ראוי או מוחזק. אם החשבון בנק שבו מופקד הכסף רשום על שם שני ההורים חצי מהכסף שייך לאמא ולא ליורשים.

בעלי חובות שאחרים טוענים שהאבא היה חייב, [מסתבר שאין לבעלי חובות שטר עם שני עדים אלא שטר בכתב ידו], ולפי הלכה אם לא הגיע זמן פירעון חייבים הבנים לפרוע ואם האבא נפטר אחרי שהגיע זמן פירעון אין היורשים צריכים לפרוע. ואם הם יודעים בעצמם שהאבא אכן חייב והבע"ח אומרים אמת יש להם לפרוע את חוב אביהם.

נדרי צדקה שהאבא נדר אין היורשים צריכים לשלם. אולם אם מדובר בנדרי צדקה שהאבא קנה מצוות בבית כנסת ויודעים שהאבא לא שילם חייבים הירושים לשלם את החוב.

נעבור לשאלה העיקרית מה לתת לבנות למען השלום? מעיקר הדין אין לבנות חלק בירושה, ונחלקו הפוסקים האם הבת חייבת לחתום על ויתור למען האחים או שיכולה לגבות תשלום עבור החתימה. בשו"ת יביע אומר (ח"ט חו"מ סימן ח) הרחיב מרן זצ"ל והעלה שלכתחילה ראוי שתחתום בחינם, אולם יכולה לדרוש שכר עד עשר אחוז מהחלק שמגיע להן על פי החוק. אולם כל זה לפי הלכה אבל למען השלום אין גבול וראוי לתת להן עד כדי חלק שלם ככל הבנים כדי להרבות שלום בין המשפחה. ובודאי יהיה נחת רוח לאבא ז"ל.

בהצלחה ומן השמים תנוחמו.

מקורות:

זכות אלמנה לדור בבית הבעל ולגבות מזונות וכסות מנכסיו – שו"ע אבן העזר סימן צג – צד.

סדר ירושה בנים קודמים לבת – שו"ע חו"מ סימן רעו.

בכור נוטל פי שניים – שם סימן רעז.

אין הבכור נוטל בחובות שחייבים לאב – שם סימן רעח.

פקדונות שהניח בבנק – עוד חזון למועד.

אין היורשים צריכים לפרוע נדרי אביהם – שו"ע חו"מ סימן ריב סעיף ז. ובסימן רנב סעיף ב. וראה כאן שהוכחנו לחלק בין נדרים לצדקה שהבטיח בסתם, לנדרים שהבטיח כדי לרכוש מצוות בבית כנסת שחייבים היורשים לשלם.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. אם בזמן נישואיהם של ההורים, הורי שניהם מימנו דירה קטנה שווה בשווה, ואח"כ מכרו את הדירה וקנו אחרת וכן הלאה, וייתכן [קשה לברר את העובדות המדויקות בזה], שחלק מהכסף הזה שימש לבניית הדירה על הגג שהאב ירש שאותה רשם על שמו בלבד בטאבו, ובהמשך מכר אותה ורכש אחרת וגם היא רשומה רק על שמו, זה ישנה את הדין לגבי הבעלות של האם על הנכסים הנוכחיים?

  2. זה שאלה לדיון בבית דין. בעצם הדבר אם הדירה רשומה על שם בן זוג אחד הרי היא קנויה לו, אולם אם יהיו טענות והוכחות שהרישום לא היה לשם הקנאה הדין ישתנה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל