לתרומות לחץ כאן

גביית עמלה בלי ידיעת המשלח

שאלה:

שלום
אדם אחד בא לחנות למוצרי מזון ועשה קנייה גדולה בסך 4000 ש"ח עבור חברו. בעת התשלום, ביקש השליח מבעל החנות תגמול עבור הקנייה הגדולה שהביא לו מחברו. אמר לו בעל החנות שהוא יכול לתת לו איזה משהו במחיר 20-30 ש"ח. אך הלה סירב ולא היה מוכן להתפשר על פחות מ-5 אחוז מהעסקה (200 ש"ח). משלא הסכים המוכר, אמר לו השליח 'אתה יודע מה, תוסיף על חשבון הקנייה 200 ש"ח ותתן לי אותם במזומן'. וכן עשו.
אחר כך, עשה המוכר חשבון נפש 'אולי היה שותף בסוג של גניבה'.

מה באמת ההלכה אומרת במעשה כזה? שאלה יותר גלובלית : אם חברי שולח אותי לקנות לו משהו, האם בתור סרסור מותר לי לומר לו שעלה יותר ממה ששילמתי לקחת עמלה (בלי שיודע שאני גובה עמלה)??

תשובה:

שלום וברכה,

אסור לשליח ולמוכר להוסיף על המחיר כדי לגבות מהמשלח מחיר יקר יותר. ואם המוכר נותן מתנה לשליח עבור העסקה הגדולה שהביא לו השליח, מתחלקים המשלח והשליח במתנה שקיבל כמבואר בשו"ע סימן קפג סעיף ו.

לגבי עצם השאלה האם מותר לשליח להוסיף על המחיר כדי לגבות שכר עמלה, תלוי בסוג השליחות, אם הוא מדובר בעסקה שגובים עבורה דמי תיווך, והמתווך לא רוצה ליידע את הקונה שגובה דמי תיווך, מותר לו להוסיף על השכר ולקחת דמי תיווך [כמחיר שמקובל בשוק]. אם זה סוג עסקה שלא גובים דמי תיווך, אסור לו לייקר את המחיר ולגבות שכר לעצמו. במקרה הנ"ל שעשה קנייה עבור חברו אין בעסקה כזו דמי תיווך. ולגבי שכר עמלה אם ברור שמגיע לו שכר עמלה מותר, אבל אם המשלח והשליח לא דיברו על שכר טרחה והתכוונו שיעשה בחינם, אסור לו לקחת שכר טרחה בעקיפין.

בהצלחה. 

מקורות:

ראה כאן בהרחבה. 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל